Почти в края на отминалия сезон, в майските празнични дни, почитателите на оперната музика получиха дългоочаквания подарък – отменения концерт на Роландо Вийязон, който трябваше да се състои в рамките на новогодишния музикален фестивал.
Роландо Вийязон е оперна звезди с много таланти. Това, че говори няколко езика, никого не би учудило. Той рисува и анимира карикатурите си, които могат да бъдат открити на сайта му. Има свой телевизионен сериал, Stars von morgen, излъчван по Arte TV в продължение на десетилетие във Франция и Германия, и е чест гост, както като ментор, така и като жури в Dein Song на KiKa. Роландо пусна дебютния си роман „Малабарес“ през 2013 г. Последният е от 2022 г. и се нарича „Моцарт на колело“. Романите му са преведени на френски и немски. Освен концерти и спектакли в програмата му са включени и четения пред публика. Участва в четене на писмата на Моцарт – композитора, който заема голяма част от вниманието му в последните години. Той води и собствена всекидневна програма по германското KlassikRadio, наречена Klassik Radio – Furioso, и е домакин на шоу по Radio Classique във Франция. В момента Роландо Вийязон е артистичен директор на Internationale Stiftung Mozarteum Salzburg. От 2019 г. той отговаря за прочутия фестивал в Залцбург като артистичен директор, а през лятото на 2021 г. пое и цялото художествено ръководство на фондация „Моцартеум“. До 2028 г. Вийязон ще организира най-важния фестивал на Моцарт в света – концертния сезон и международните дейности като основаното от него турне Mozartwoche On Tour, което поема трите стълба на дейност на фондацията (концерти, музей и наука) по целия свят.
Дискографията му също е впечатляваща и заедно с целите оперни регистрации има самостоятелни, дуетни и комерсиални регистрации. Последният му официален албум е „Латино серенада“, едно емоционално пътуване, осъществено съвместно с прочутия френски арфист Ксавие дьо Местр.
Трябва да се знае всичко това, за да се разбере какво се случи на концерта в София. Бях нетърпелива да видя програмата и останах приятно изненадана. Нарекох я петчастно вокално приключение, съставено от френска, италианска, испанска, немска част и бисове.
Безупречно представяне на Софийската филхармония, както при съпровода на ариите и дуетите, така и при самостоятелните изяви – откриващото концерта встъпление към „Кармен“ на Жорж Бизе, увертюрата към „Набуко“ на Джузепе Верди, увертюрата към „Царицата на чардаша“ на Имре Калман.
Изреждам и вокалните части от програмата. Във френската част Вийязон завладяващо започна с героичната ария на Родриго от „Сид“ на Жюл Масне, в италианската ни отведе към много красивия романс „Изгнанието“ на Джузепе Верди, в испанската изпълни ефектния и емоционален романс от „В кабината на Парал“ от Ревериано Сутуйо и Хуан Верт, а в немската – прочутата ария на Су Чонг от „Страната на усмивките“ на Франц Лехар.
Партньорката му – изключително красивата и елегантна Серена Саенц, изпълни арията на Манон от едноименната опера на Амброаз Тома, първата арията на Лучия от „Лучия ди Ламермур“ на Гаетано Доницети, сцена и полонеза от „Севилският бръснар“ на Хепонимо Хименес, в която подобно на прочутата ария на Лучия имаше и надпяване с флейта, ария на Адела от „Прилепът“ на Йохан Щраус. Изпълни ги с ненадмината артистичност, перфектно владеене на гласа и нежна елегантност.
Стигнах и да най-интересната част – дуетите. Забележителни, ефектни, артистични, с предварително специално подготвен реквизит – рози, ябълки, шампанско, танци. Всеки, който е гледал спектакъл с Вийязон, със сигурност е забелязал артистичността му и творческата инвенция. Точно така се случи и в София, още от първата сцена, защото дуетът на Неморино и Адина от „Любовен еликсир“ на Гаетано Доницети изпълни цялата сцена. Певецът имаше специални жестове и действия в и без това много атрактивната музикална част. Той жонглира (съвсем майсторски) с няколко ябълки, похапваше от тях и се забавляваше през цялото време. Забавляваше се и публиката. Испанската част от концерта премина почти в същия дух. Тук специално ще цитирам непознатите за нас творби – „Дивата котка“ от Мануел Пенеля, „Севилският бръснар“ от Херонимо Хименес и „В колибата на Парал“ от Ревериано Соутуйо и Хуан Верт. А официалната програма завърши с дуета на Силва и Едвин от „Царицата на чардаша“ на Калман.
И след това започна петата – най-пищна и атрактивна, част от концерта. Откри я арията на Лаурета от „Джани Скики“ на Пучини, последва неаполитанската тарантела на Росини, отново много емоционален дует от сарсуела, дует на Хана и Данило от „Веселата вдовица“ на Лехар.
Разбира се, не бих пропуснала да напиша и няколко думи за Серена Саенц – певица с вече впечатляваща кариера и успехи. Освен че е канена на някои от големите сцени, тя се занимава с балет, модерни танци и е фитнес треньор. Родена е в Барселона, където първоначално учи, а след това продължава в Берлинското висше музикално училище „Ханс Айслер“. Последните ѝ ангажименти включват „Дон Паскуале“ на Доницети, представена на откриването на изминалия сезон на театър „Лисеу“ в Барселона, след това „Ариадна на Наксос“ на Щраус във Виенската Щатсопер, нова продукция на „Сомнамбула“ в театър „Реал“ в Мадрид и „Кармен“ на Бизе в Берлинската Щатсопер.
Какво щастие за софийската публика да се срещне със световни звезди и за националния ни оркестър да бъде техен партньор! Почти в края на един изключително успешен концертен сезон на Софийската филхармония се състоя тази среща, а директорът на състава Найден Тодоров вече представи и изкушенията, които очакват меломаните от есента.