Откъс от новата книга на бившия министър-председател на България, издадена от „Сиела“
Със своите мемоари „Свидетелства за прехода 1989-1999 г.“ Иван Костов (министър-председател в периода 1997–2001 г.) започна да говори за трудния път на модернизиране и европеизиране на България. Три години по-късно продължава разказа си за българския преход като разкрива на читателя как изглежда „Политиката отвътре“.
В новата си книга авторът обяснява на достъпен език защо преходът у нас не завърши с установяването на върховенство на закона. Търси причините за общото разочарование. Прави своя анализ на двигателите на прехода и на силите, които все още успяват да се противопоставят на опитите за демократизация на страната. Иван Костов се позовава на примери от своя опит за правилни политически решения, въвели България сред свободните и развити държави, но и за тези грешки и провали, заради които страната ни да остава в плен на мафията.
„Политиката отвътре“ е цялостен философски възглед върху българската политика от последните 30 години“, така проф. Веселин Методиев определя книгата. „Авторът Иван Костов може за сравнително кратко време да влезе в територията на различни научни области. Това работене по границите на различните науки дава онова качество, което на езика на науката наричаме интердисциплинарност. Тоест, това не е политология, това е нещо по-мащабно…“.
„Политиката отвътре“, Иван Костов, издателство „Сиела“, 2022 г.
1. Какво е преходът?
Преходът от комунизъм към демокрация, от командна към пазарна икономика е много особено политическо усилие както за управляващите го, така и за обществото. Изисква провеждане на радикални реформи до постигане на ключовите цели. Той е фундаментална промяна на обществените отношения. След комунистическата революция се установява система, която е структурно и функционално различна от многопартийната демокрация и капитализма. Затова преходът е демократична и капиталистическа контрареволюция. Разбира се, не е реставрация на обществените отношения отпреди Втората световна война. Целта беше изграждането на тези отношения по модела на западните общества; на нивото, достигнато в еволюцията им към последното десетилетие на ХХ век.
Политиката в установените демокрации не преобразува изначално обществените отношения. В общия случай тя е модернизиране на институциите, създаване на по-съвършена обществена организация, стимулиране на нарастване на благосъстоянието и на технологичното развитие. В този смисъл политиката по време на прехода силно се различава от това, което е тя при развитите демокрации.
Участвах в усилията за смяна на системата в България. Политическият ми опит е едностранчив и неразбираем за тези, които не са живели в преход.
Заварените социални, икономически, политически, културни условия, както и „народният здрав разум“ оказват определящо влияние върху количеството на усилията и върху темпа на преобразованията. Те въздействаха както върху нас, които се опитвахме да ги осъществим, така и върху тези, които не ги искаха и продължават да не ги желаят. Цял един катастрофирал свят си отиваше и се заменяше с друг. Това бе драматичен, а за мнозина – и трагичен процес.
Незавършените реформи не удовлетворяваха мнозинството със своите резултати. Всички имаха по-високи очаквания относно това, което се получаваше. Затова дори привържениците на промяната бързо се настройваха едни срещу други. Политическите им партии се разпадаха и враждуваха. Нямаше нужда от кой знае каква съпротива, за да бъдат блокирани реформаторските усилия. Ние и сами си пречехме достатъчно. Осъзнаването на това безсилие оставя своите следи в тези записки.
Обществото страда едновременно от катастрофата на комунизма и от бавното, мъчително изграждане на демокрацията и пазарната икономика. Но то не се пита откъде точно произтичат бедите му. Нарочва за виновна единствено политиката. Ще се опитам да споря с това убеждение, защото то далеч не е достатъчно, за да обясни случващото се.
В учебниците може да се прочете, че българският комунизъм наложи тоталитарен режим и командна икономика. Режимът, който с насилие, с огромни жертви и прахосничество създаде безплодна икономика – неконкурентна и вредна за хората и за околната среда. За близо половин век не повиши жизнения стандарт, а през 90-те години го разруши. Фалира и изпадна в изолация през пролетта на 1990 г. Изправи се на прага на повторен фалит в края на 1996-а. Така похаби половинвековни усилия на нацията. Това изходно обстоятелство за разбиране на сегашното ни положение не се знае; помни се от малцина. Ние сме единствената бивша социалистическа страна, която катастрофира два пъти. И тъй като това не се помни, сега мнозина питат все по-настойчиво защо сме най-бедни в ЕС. Питат се, защото размерите на тези две катастрофи бяха старателно укрити. Това, че комунистите приглушено признаха първата и отчасти втората, бе набързо загърбено. Тази къса памет е една от причините да повтаряме упорито грешките си.
Ако оставим настрана многобройните му названия, преходът е разрушаване на комунистическия тоталитарен режим. Премахване на всичките му рецидиви и осъществяване на цялостна смяна на политическите, икономическите и социалните отношения в страната; изграждането им по западноевропейски образец. Това още не е направено. В този смисъл политиката на прехода наистина е виновна, защото не е постигнала крайните си цели. Реформите бяха силно забавени, спорадични и непоследователно приложени. Бяха измествани от периоди на реставрация и извращаване.
Новото така или иначе, рано или късно, ще се наложи. Но е наложително да се подчертае, че бедите ни са следствие на многократните връщания назад. Най-красноречивите доказателства са: първо, опитите за откровена реставрация от 1993–1996 г., които доведоха до втората катастрофа и до повторното безпрецедентно обедняване на хората и страната; второ, отклонихме се трагично от целите на прехода след влизането си в Европейския съюз. След 2007 г. сме свидетели как бяха пленени институциите на държавата и бе формирана сегашната ни политическа система, която днес не отговаря на демократичните стандарти.
И накрая, преходът не е време, което така или иначе ще отмине. Преходът е път, смътен и неясен за хората, но трябва да се извърви начело с политици…
3 Кой е в преход?
След края на тоталитарния режим `народът` влезе в труден и мъчителен преход, в края на който трябваше да се превърне в общество, в което мнозинство са гражданите. Когато това стане, преходът веднага ще бъде завършен. Тези, които ще възразят, че нямаме гражданско общество, защото сме бедни, имаме неравенство, средната класа отсъства и е малцинство, следва да знаят следното: може да си беден и да не си от средната класа и въпреки това да си гражданин, ако си свободен и имаш защитени права, ако пред закона си равен с всички останали, включително с държавните институции. Да си гражданин, не означава да си богат или поне заможен, а да не продаваш гласа си на избори, да не вярваш на митове и откровени лъжи, да носиш отговорност за собствените си избори и да не товариш други със собствените си неуспехи и провали.
Изглежда просто, но гражданин не се става лесно. Дори е по-трудно, отколкото това е станало при първите демокрации. Причината е, че там третото съсловие е отвоювало правата и свободите си от феодалната аристокрация и монархията с борба, водена от градската буржоазия. Ние получихме това, което успяхме да вземем, без борба, като подарък, след като комунистическият лагер загуби Студената война. Нямаше буржоазия, нямаше водач, който да има интереси всички да получат равни права и свободи. В Западна Европа са вдигали барикади, за да има парламент, а нашите бунтове и протести винаги бяха срещу парламента.
Не е добре със задна дата да търсим оправдание или вина другаде. Но е добре да разбираме, че преходът е борба на новото със старото и тази борба се води както вътре във властта, така и във всеки от нас. Води се вътре в обществото между неговите различни общности. Днешното общество, в което се превърна `народът` на Народна република България, е вътрешно конфликтно и силно противоречиво. Това общество е конфронтирано, с яростно настроени помежду си общности, до степен да губи своята свързаност и съгласие, да се отчайва и да напуска оте-чеството си. Това общество още от началото на прехода не е `народ` по смисъла на определението на комунистическата доктрина, защото загуби своята стратификация – няма я комунистическата партия на върха, индустриалните работници станаха малцинство, селскостопанските работници станаха фермери, а прослойките изведнъж се оказаха на предна линия. Въпреки промените в българското общество до началото на 2022 г. гражданската общност още е малцинство. Това твърдение се доказва лесно с резултатите от проведените избори.
Мнозинството българи не участват в борбата за изграждането и защитата на новото. Дори не я забелязват. Не са на протестите и на барикадите за установяване на демокрацията. Напротив, повечето защитават и симпатизират с носталгия на миналото. Отричат постигнатия напредък. Не оценяват, че приемането на България в НАТО ни направи част от система за колективна отбрана, която запазва мира, нашата сигурност и свобода. Не приемат, че сме част от евроатлантическата цивилизация, основана на принципите на демокрацията, личната свобода и правата на личността, и че това гарантира нашето благополучие – такова, каквото сме способни да създадем. Това мнозинство не разбра и с какво заслужихме членството в Европейския съюз. Още по-малко прие, че членството и в двете организации означава и задължения.
Това мнозинство с остатъчно комунистическо съзнание наричам посткомунистическа общност. В нея влизат избирателите на бившата комунистическа (сега социалистическа) партия, партията на Държавна сигурност – Движението за права и свободи, мнозинството от бившата номенклатура на комунистическия режим, значителни части от съставите на репресивните служби, недоволни и разочаровани от прехода. Тази общност винаги се противопоставя на реформите на прехода. С едно изключение през 1997 г., когато бе силно изплашена. Като мнозинство тя диктува на цялото българско общество своето отрицателно отношение към демокрацията и пазарната икономика и това го превръща в посткомунистическо. Сигурен съм, че колкото и да е мъчителен и бавен, преходът ще завърши, когато тази общност от мнозинство се превърне в малцинство в България. Тази общност не си дава сметка, че извращаването на демокрацията и корупцията се случват, когато мафията вземе връх и оглави държавата; счита, че те са рожба на самата демокрация. Не осъзнава, че това, което я сполетява, става с решаващото нейно съучастничество по време на избори.
Тази общност не различава прогреса от регреса, за нея времето е спряло. Тъй като не вижда и не оценява напредъка на страната, тъй като е убедена, че става все по-зле, обвинява самия преход и дори го обявява за криминален. Така напълно се откъсва от реалността, споделя ретроградни убеждения и страстно се самозаблуждава.
Публикуването на тези текстове е предизвикано от политическата слепота на посткомунистическата общност, от безогледните ѝ обвинения и реваншизъм. Написани са в защита на целите и средствата на реформите. Опитвам се да посоча причините за неуспешната демокрация на България повече от 30 години след падането на член 1 на Конституцията на комунистическия режим.
Нямам възможност още в началото да се спирам на всички характеристики на прехода. Ще се връщам многократно на тях, на нашите убеждения и заблуди, на неспособността на обществото ни да следва лидерите на промяната и неспособността му да носи отговорност. В началото ще маркирам само отговорите на важните въпроси.
4. Докъде стигнахме след 30 години?
Участието ми в политиката бе вдъхновено от идеите за прехода. Това, което на мнозина у нас изглежда като стихиен и даже криминален процес, се осъществява във всички страни на Източна Европа съобразно едни и същи идеи. Те задаваха рамката на политическите решения.
Предвиждаше се преходът да премине през три етапа: отваряне, пробив и консолидация[1]. Ясни бяха маркерите, които очертаваха пътя, който предстои:
Редовните и честни избори да дават политическа легитимност на властта; политическият елит да държи шансовете за успешната демократизация; изграждането на новата държава да става с изграждането на демокрацията и под въздействието на свободата; наследените икономически, социални и институционални условия да се преодоляват с освобождаване на пазарните сили и с приватизация.
Опитите за изпълнение на този замисъл доведоха бившите комунистически страни в началото на третото десетилетие на XXI век до много различни състояния:
▪ Управление с една господстваща сила (Dominant–power Politics)[2]. Характеризира се с господството на една клика, фамилия или едноличен лидер; със слаби/декоративни опозиционни партии; с размита граница между държавата и управляващата формация както при тоталитаризма.
▪ Безпомощен плурализъм (Feckless Pluralism)[3]. Това е нелиберална демокрация по Фарид Закария[4], нарича се също „частична“, „с ниска интензивност“, „куха“, с хибриден режим. В нея, въпреки че се провеждат избори, гражданите са откъснати от знанието за дейността на онези, които упражняват реална власт, защото липсва или е слабо гражданското общество. Има политическа свобода, редовни избори и формална смяна на властта, но партиите, властите и медиите са под контрола на групировки, рекрутирани от бившия елит на комунистическата партия и на нейните репресивни органи. Те доминират икономически и са сраснати с повечето политически партии.
Тези две състояния – управление на една господстваща сила и безпомощен плурализъм – се виждат в Руската федерация и повечето бивши съветски републики. Признаците на второто състояние са присъщи в различна степен и на следващото ниво.
▪ Полуконсолидирани (Semi–Consolidated) демокрации, които съчетават демократични и авторитарни елементи. При тях новата демокрация е незряла, но е малко вероятно да се върне към авторитаризма без външен шок. Тези неконсолидирани демокрации страдат от формални избори и от клиентелизъм. В доклада си за 2020-а – Nations in Transit – Freedom House[5] оценява на това ниво демокрациите в България, Румъния, Хърватия и Полша.
▪ Консолидирани демокрации. За такива се оценяват тези в Естония, Латвия, Литва, Чехия, Словакия и Словения.
Анализът на замисъла и на постигнатото показва, че българският преход не е завършен, защото демокрацията в страната не е консолидирана.
5. Защо остава незавършен българският преход?
Внимателното вглеждане в класациите на Freedom House през годините показва, че в 2008—2009 г. българската демокрация е била оценявана като „консолидирана“. В последните 13 години е изпаднала в регрес. Той се прояви в политическата и съдебната система и в много от институциите на държавата. Успоредно с това в последното десетилетие, вместо да се увеличава, гражданската общност, изглежда, не нарастваше. Едва след началото на войната на Русия срещу Украйна изглежда, че започва очакваната по-дълбока трансформация на българското общество. Гражданската общност като че ли ще се очертае като по-голяма от посткомунистическата.
Редица външни оценки доказват, че повече от 30 години след като започна, българският преход остава незавършен. Сред тях са незавидното ни място сред 180 държави по отношение на свободата на медиите; липсата на върховенство на закона; предупрежденията на европейските институции, че съдебната ни система е под заплаха.
Както се вижда от постигнатите неубедителни резултати, НАТО и ЕС по геополитически причини са направили отстъпления от своите критерии и са ни приели за член, въпреки че не сме завършили своя преход. Според мен целта им е била да ни помогнат, защото са оценявали вътрешните ни сили за недостатъчни.
Ако проследим реализираното от предписанията за прехода, в България отварянето се е случило с падането на Берлинската стена, с първите свободни митинги и сдружавания, със създаването на първите партии и на СДС; пробивът – с отхвърлянето на чл. 1 от комунистическата Конституция за ръководната роля на БКП и първите демократични избори; консолидацията не е постигната. На нито един етап на прехода не сме постигнали най-важното – върховенството на закона, гарант за основните права и свободи, за справедливостта в обществото, за здравината на институциите.
Защо усилието ни да изградим демокрация не е завършено?
На първо място, заради силната вътрешна съпротива. Като под вътрешна разбирам произтичаща от мнозинството на българското общество. Още на старта на прехода у нас нямаше постигнато съгласие в обществото както за политическите цели, така и за средствата, с които те да се постигнат. Начело на тази съпротива първоначално бе Българската комунистическа, преименувана на социалистическа, партия. Тя запази позициите си, като наложи приемането на сегашната Конституция в 1990 г. Почти през цялото време до 2009 г. редом с нея действаше Движението за права и свободи, създадено от репресираната общност на българските турци, но веднага овладяно от специалните служби на комунистическия режим.
У нас преходът започна движен от външни, а не от вътрешни причини. Първоначално те идваха от разпадането на социалистическия лагер и на Съветския съюз; след това от натиска за реформи на международните финансови институции. Сега в много слаба степен идват от ЕС.
Срещу тези външни сили и срещу демократичната общност у нас се формира силна вътрешна съпротива. След като бяха направени най-тежките за обществото реформи и се очертаха примамливите размери на финансовата помощ от ЕС, номенклатурата на бившия комунистически режим и на неговите специални служби оглави и сега оглавява тази съпротива. За да си осигури безнаказаност във властта, се фокусира срещу прилагането на българските и европейските правни норми, торпилира върховенството на закона, овладявайки правоохранителните органи на държавата. Установи контрол върху прокуратурата, тъй като тя носи отговорност по конституция за прилагането на тези норми от всички лица и институции в държавата. С този контрол гарантира неприкосновеността и устойчивостта на своята властова система. Описаната реалност бе предвидена още в 2007 г. от ЕС и затова бе наложен мониторинг върху българската съдебна власт. За съжаление, той се оказа неефективен. Също така неефективни се оказаха общите прегледи и контролът за спазването на регламентите, директивите и другите нормативни актове на ЕС.
Действат и други причини. Една от тях е ширещото се политическо невежество. У нас има някакво простонародно, битово съгласие за целта. То може да се изкаже така: „добре е да сме богати като западноевропейците“. Не се разбира как е постигнато това богатство в Западна Европа. Не се знае, че то е изградено върху ценности и принципи, които са издържали суровите изпитания на историята; че се дължи на висока производителност, постигната с вековни усилия, напрежения и лишения, както и на демократичните и компетентни институции, контролирани от вота на избирателите.
В разпокъсаната структура на българското общество изпъква общността на българските турци. Не вярвам, че тези хора споделят и подкрепят реакционната роля на ДПС в българския преход. Никой не може да ме убеди, че тези избиратели искат мафията да е на власт в България. Но овладявайки техния вот, бившата Държавна сигурност още в началото на прехода имплантира в българската политическа система свой сигурен инструмент за манипулации.
Друг силно манипулиран вот е този на неквалифицираните, на изпадналите в бедност и на значителни групи сред българските роми. Много избиратели от тези общности не познават силата на своето гласуване и не се замислят за личната си отговорност. Не са убедени, че властите зависят от тях, и отхвърлят усилията, които трябва да положат.
Като изключим избирателите с остатъчно комунистическо съзнание и тези, посочени по-горе, гражданската общност остава малцинство. А без нея няма как да станем „богати като западноевропейците“ само с техните подаяния (които при това отиват в едни и същи ръце). Ще продължаваме да се питаме защо сме най-бедни и няма да си задаваме правилния въпрос: защо сме с най-ниска производителност в Европейския съюз?
Политиците у нас не разбират важното, че демокрацията и пазарната икономика са органично цяло – едното не може да замести другото. Няма демокрация без пазарна икономика и обратно, без демокрация икономиката става джунгла, в която господстват монополи и престъпност. Без пазарна икономика няма гражданско общество. Затова двете се градят заедно и едновременно.
Ползата идва от усилието и от компромиса, който трябва да направим по отношение на средствата. Казано по-грубо и с познатите на посткомунистите термини от миналото, няма демокрация без капитализъм. Развитието на страната е невъзможно без частна инициатива. Не се реализира печалба без поемане на риск. Не се получават високи доходи без успех в конкуренцията. И ако разширим изброяването на трудните условия, няма свобода без самодисциплина, права без отговорност, справедливост без спазване на закона. Светът след прехода е двулик – има бляскава и трудна страна. Няма как да постигнем само блясъка и да избегнем трудностите. А посткомунистическото ни общество точно това се опитва да прави.
Общото благо е като градеж на дом. То е общо дело, в което участват всички негови бъдещи обитатели. Движеща сила на градежа е вътрешният ни общ стремеж, друга няма. Ако хората не са убедени – градежът не се получава; не са в състояние да направят план и да го изпълнят; не могат да постигнат съгласие помежду си дори за какво са се събрали и емигрират или започват да хулят. Така едни градят, други сторват обратното. И когато другите са мнозинство, градеж няма как да се получи.
[1] Вж. Кародърс, Томас. Краят на парадигмата на прехода. – Разум, кн. 1, 2003, с. 18.22
[2] Според терминологията на Freedom House – Nations in Transit, това са консолидирани и полуконсолидирани авторитарни режими.
[3] Според Freedom House тук попадат преходни управления или хибридни режими: Албания, Северна Македония, Косово, Босна и Херцеговина.
[4] „Демокрацията не води непременно до конституционен либерализъм“. Zakaria, Fareed.The Rise of Illiberal Democracy. Foreign Affairs; Nov/Dec 1997, pp. 27.23
[5] Freedom House. Nations in Transit 2020. Washington DC, 2020.24