Видеоинсталацията на Ергин Чавушоглу, създадена 20 години след т.нар. „възродителен процес”, интерпретира събитията от 1989 г. и темата за миграцията. През ноември тя беше представена за пръв път в България.
Едно пиано преминава граничната бразда между България и Турция, избутано на ръце от хората. Случило се е по време на т.нар. „възродителен процес” през лятото на 1989 г. Двуканалната видеоинсталация „Прекрачване на границата” (Liminal Crossing) e създадена 20 години по-късно от Ергин Чавушоглу, роден в България, живеещ в Лондон. Той е снимал на същото място, граничния пункт Капитан Андреево. Произведението интерпретира травматичните събития в България и темата за миграцията в по-широк контекст. В основата на сюжета е една семейна история. Художникът не е бил свидетел, тя му е разказана и с нея той живее две десетилетия, преди да я заснеме.
„Абсурдна идея”, казва Ергин Чавушоглу в интервю за Портал Култура. Принудени да се изселят в Турция, родителите му решават да вземат и пианото на сестра му, докарват го с камион до границата и после го избутват на ръце през нея.
„Много силна поетическа история. Не знаех как да реагирам. По същото време бях в казармата. През тези 20 години направих няколко работи, в които присъстваше идеята за пианото.” Останал верен на семейната памет, Ергин Чавушоглу все пак я пресъздава с документална точност. Снима от две гледни точки: на заминаване от България и на пристигане в Турция.
Инсталацията е създадена за Лудвиг форум за международно изкуство в Аахен, Германия през 2009 г. През ноември 2014 г. тя беше показана за пръв път в България, в Центъра за култура и дебат „Червената къща”, в рамките на фестивала „25 години след 1989: Къде сме днес?” Авторът обяснява, че възприема работата като много по-универсална, въпреки политическия, социален и исторически заряд, с които е натоварена.
Ергин Чавушоглу е роден през 1968 г. в Търговище. Учи в Националното училище за изящни изкуства „Илия Петров” в София. Получава бакалавърска степен от Университета Мармара в Истанбул, магистърска степен от Колежа Голдсмитс към Лондонския университет и докторска степен от Университета в Портсмут. Живее и преподава в Лондон. Изявите му са сред най-значимите на съвременната художествена сцена. В творчеството си неотменно изследва представата за място, не-място, за граници, мобилност, идентичност. Тръгвайки от класическите медии, в началото на 90-те години съзнателно спира да рисува живопис. „Беше ми лесно за се изразявам, но исках да се съсредоточа върху идеите”, обяснява той. Днес създава филми, видео- и звукови инсталации, скулптури, фотографии и рисунки.
Ергин Чавушоглу представя Турция на 50-ото Венецианско биенале през 2003 г., участва в 8-ото Истанбулско биенале, в 3-ото Берлинско биенале и Манифеста 8 в Мурсия. Бил е номиниран за Beck’s Futures Prize, Великобритания през 2004 г. и за наградата Artes Mundi 4 през 2010 г. Правил е самостоятелни изложби в галерия RAMPA в Истанбул, Лудвиг форум за международно изкуство в Аахен, галерия Ханзард, Саутхемптън, PEER в Лондон, Кунстферайн Фрайбург и др.