Начало Идеи Гледна точка Примерът на Варна
Гледна точка

Примерът на Варна

Тони Николов
28.11.2013
1409

TNikolov

Дори в най-лошото, което ни се случва, се откроява по нещо от най-доброто. Струва си да поблъскаме глави над този парадокс.

Доскоро политиката в България бе равносилна на погнуса или апатия. На минало без бъдеще. На реалност, бременна единствено с тревога и отчаяние. И как иначе, щом политическата система трайно и отдавна гниеше пред очите ни. Предсрочните избори на 12 май т. г. ни вкараха в още по-тежка безизходица. Изправихме се пред бездната на най-безпринципни политически компромиси (кабинетът „Орешарски”), откъдето скоро след това ни се ухили Делян Пеевски в ролята на шеф на ДАНС. Някакъв невидим катинар в душите ни обаче изщрака и хората, освободени, излязоха на площада. Този път водени не от чистото отчаяние, както стана в началото на годината във Варна или по софийските улици, а от надеждата. Не с намерението да се самоунищожават или пък да рушат сгради на монополисти, а  с порива да променят нещо – да изтръгнат монопола, установен от шепа политически брокери. От разгара на лятото до първия сняг по площадите пред институциите на властта протестираха стотици хиляди хора. В различно време, с различен брой, на приливи и отливи, но с едно и също искане – за „оставка” и касиране на една цинична политика, с убеждението, че повече така не може да се живее. Докато накрая се случи и най-голямото чудо на 2013 г. – на улицата излязоха „децата на прехода” , за да изземат бъдещето си от „децата на политбюро”.

Тъкмо за това чудо и за победата над безизходицата си мислех миналата събота, докато пред сградата на Св. Синод заедно със стотина варненски миряни и десетина свещеници очаквахме решението ще бъде ли касиран изборът за варненски митрополит. Някои от тях ми разказаха, че са били в началото на годината по улиците на Варна, обзети от тревога за съществуването си. Но не и през юни, когато София на свой ред започна мирната си революция срещу корумпираната политическа система. Обяснението е очевидно и те не го криеха: бяха вече „прегорели” през зимните бунтове. Ето защо, попарени в политическите си надежди, обръщаха надеждите си изцяло навътре – към душите си и към „дара Божий”, който е тъкмо обратното на тревогата. Ала още в началните редове на Евангелието от Йоан се пояснява, че макар светлината да е дошла в този свят, хората са я отблъснали, предпочитайки мрака. Като богочовешка общност, Църквата, макар и отделена от държавата, има своя живот между два свята. Тя е в досег с неземното благо, но и с болките на текущото, с каверните на корупцията и престъпленията, характерни за земната политика.

Изборът за нов Варненски и Великопреславски митрополит го показват съвсем ясно. Като се тръгне от въпросите около кончината на митрополит Кирил и неговото агентурно минало, та се стигне до съмненията за купени епархийски избиратели и странно „идентичните бюлетини”, подадени с имената на двамата кандидати епископи – Борис и Игнатий. Да не говорим за стъписващите факти около личността на фаворита дядо Борис – сигналите за злоупотреби в ръководената от него Бачковска обител, твърденията, че той „де факто” има жена и незаконен син.

И това съвсем не е всичко. В събота вечер пространството пред Синодалната палата стана арена на добре познат спектакъл, на който едни и същи постановчици от задкулисието ни правят свидетели през последните шест месеца.

Хора протестират, защото смятат, че е накърнена справедливостта, защото съзират неправда, защото искат истината да възтържествува, в случая искат Църквата да е пристан за техните души. Добре. Но щом има протестиращи, трябва да има и контра-протестиращи. Има молитвено бдение на миряни пред Синодалната палата. Добре.  И ето че из ръкава на нечий шинел тутакси изникват и „контра-миряни” от групата на Бисер Миланов-Петното. Такива са правилата според хората от задкулисието. „Две гледни точки” и храна за медиите. Явно според тях, щом Бог съществува, трябва да съществува и някакъв контра-бог (нека само им припомним, че християните го обозначават като дявол). Така набързо свиканата и добре позната ни „петниста група”, вместо да лови „соросоиди” или да подкрепя Орешарски и Цветлин Йовчев, влезе в ролята на „църковна противотежест”  – на контра-християни. Студът, молитвите и църковните песнопения видимо им досадиха, не им бяха по вкуса. Затова, както чух с ушите си, освен да се отчитат на половин час по телефона, някои от контра-християните запълваха времето си в опит да вербуват един-двама столичани за участие в неделен националистически митинг край земеделското министерство, обещавайки, че ще се вие хоро.

Лично за мен тази студена съботна вечер показа обаче на бързи обороти как могат да се случват нещата в България:

Оказа се, че гласът на хората може да бъде чут. (Макар някои от митрополитите, подобно на премиера Орешарски, да влязоха на заседанието на Св. Синод през задния вход.)

Оказа се, че думата „справедливост” не е празен набор от звуци и че всеки неправилен избор може да бъде касиран (Макар запазването на листата от достоизбираеми епископи, както и на епархийските избиратели по-скоро отлага избора за варненски митрополит, отколкото го касира).

– Оказа се, че в БПЦ има институция като „църковен съд” (макар на него да бяха дадени други двама епископи. А именно – подгласникът в надпреварата еп. Игнатий, заради негови остри изявления и еп. Павел – заради скандални факти, че е семеен и има незаконен син – а не еп. Борис, за когото, както вече казахме,  има същите скандални твърдения.).

Оказа се, че в събота хората от Варна победиха – тези, които се молеха пред Синодалната палата, както и онези, които по същото време се сбраха около храмовете в своя град. (Досега Св. Синод не е касирал избор).

Разбира се, нищо не е предрешено. На 15 декември същите епархийски избиратели наново ще гласуват за Варненски и Великопреславски митрополит по същата листа от достоизбираеми епископи. Възможно е Св. Синод да се сезира поради вълната от публикации за еп. Борис и също да го даде на църковен съд. Възможно, а и най-вероятно е дори това да не стане, дори той да бъде излъчен наново, Св. синод да избере алтернативната кандидатура.

Но много по-важно в случая е нещо друго. Това, че вярващите хора от Варна – миряни и свещеници –  намериха сили и смелост заедно да кажат истината. „Да не се уплашат от злото” (Пс.22:4), от силата на парите, от всякакви „петна” и „контра-християни”.

Това е примерът на Варна, важен за цяла България. И ако той надделее, ако този път справедливостта, а не парите и корупцията победят, ще се случи нещо наистина важно, нещо, което ще има необратими последици. Обръчите на лъжата ще започнат да падат един по един и никаква „коалиция на злото” вече не ще оцелее.

Тони Николов
28.11.2013

Свързани статии

Още от автора