„И пак рече [Иисус]: на какво да оприлича царството Божие? Прилича на квас, що го взе жена и тури в три мери брашно, докле възкисна всичкото“
(Лук. 13:20)
Разбирането за благодатта на Бога, за Неговото действие върху нас (а също и за плода от това действие), може да се поясни по един прост начин с помощта на цитираната евангелска притча, която оприличава царството Божие на турената в брашното закваска (мая).
Маята (квасът, закваската) е такова нещо, което по отношение на брашното се явява сила, при това сила, действаща върху него по особен начин. Когато маята бъде турена в брашното, тя, от една страна го разгражда като брашно – казано направо, предизвиква в него гниене (вкисва го), и пак тя, от друга страна, го прави хляб – нещо ново, осмислено. Брашното се разгражда, „вкисва” като брашно, а разграденото брашно, то същото – става друго: бухва, осъществява се, става хляб. От суровина за живота, то става насъщен източник на този живот, синоним на живота.
Тайната на хляба следователно, силата на бухването му – силата, която осъществява насъщния смисъл на брашното, е в маята. Би могло да се каже следователно, че именно енергията на отвън внасяната в брашното мая завършва целия живот на пшеницата, осъществява, в края на краищата, целта на земе-делието. Чрез маята суровата, лишена от жизнено значение земна материя, престава да бъде просто „вещество” и получава жизнен смисъл – става „хляб”. Хлябът – казано в терминологичния език на елинската философия (който е и езикът на класическата християнска мисъл) – е ἐντελέχεια на пшеницата и брашното – ἐντελέχεια, което на старогръцки означава „осъществяване“, „завършване“: буквално битие-в (ἐν)-целта (τέλος) си – ἐν-τελέ-χεια.
Достигналото своя τέλος (цел), с други думи, е напълно осъщественото, станалото цяло (имащото всичко, за да бъде онова, което е по своя замисъл). „Телосът“ извлича един процес, една суровина, до нейната завършена цялост, до цялост-ното й, съвършено битие. Затова ἐντελέχεια е именно из-целе-ното (извлеченото при своята цялост) битие и същевременно – из-целе-ното (т. е. извлеченото до целта си) битие.
И тъй, хлябът е ἐντελέχεια на пшеницата и брашното, т. е. достигналото своята завършеност и цялост дело на земята. Хлябът е из-целе-ната материя – материята, достигнала своята цел. И ето: тази ἐντελέχεια на брашно се достига чрез силата на маята. Маята завършва брашното, маята осъществява брашното, маята извлича брашното в неговата цел – маята из-целява брашното. И доколкото брашното не може само да достигне до собствената си цел, до собствената си (хлебна) завършеност, маята е тази, която му я благодава. Маята „изцелява“ брашното в собствения смисъл на тази дума.
Това изцеление на брашното от енергията на маята се извършва обаче, както се вижда, като двуединно – антиномично действие на тази енергия. От една страна, маята е – нека припомним фактите – вид гъба, чиято енергия е енергия на разлагането, на вкисването. Суровината – земното, вегетативното, неосмисленото, се разлага и се умъртвява от маята. Спрямо брашното маята се явява като киселина, разяждаща и пояждаща плода на земята. От друга страна – неразделено – маята е такава природа, чиято енергия е енергия на бухването, на услаждането. Разлагайки суровината следователно, маята ражда и осъществява сладостта и хранителността. Това е изцеляването на земното, при което, то самото, разлагайки се, се преобразува; умирайки – се ражда, постига ἐντελέχεια.
В притчата за брашното и маята се развива, следователно, дълбинния аскетически драматизъм на учението за благодатната енергия Божия. Притчата разкрива неразделната полиефектност на Божественото присъствие по отношение на човека; показва как благо-дарената от Божията сила ἐντελέχεια на човека е неразделно с това и изтляване, разлагане на всичко дочовешко, грубо и греховно в човека.
И наистина: по отношение на маята всичките „три мери“ брашно са суровина. За маята брашното само по себе си е негодност, нещо, което трябва да бъде разградено и разложено, за да бъде изцелено и осъществено. На разграждане подлежи както тръпчивата безвкусност, която маята трябва да „вкисели“, да разложи, за да я направи сладка, така и съвършената разединеност на брашното на прашинки, която трябва да се „пресече“ – за да бухне и за да се осъществи. Според светоотеческите тълкувания на притчата, „трите мери“ брашно са трите главни способности на душата: познаващата, чувстващата и желаещата (напр. според блаж. Теофилакт Охридски). С други думи, енергията на Божията същност неразделно разобличава суровото, грубото, неодухотвореното естество на човека и го пре-осъществява, „изправя“ го, обновява го, ражда го в изцелен, „хлебен“ модус.
Това разобличаващо-разяждащо целия душевен живот действие на божествената сила (енергия) е засвидетелствано с особена мощ в житията на християнските светци. В тях ние четем как с тайнствена и непреодолима сила, едно ранно осенение дълбинно отчуждава тези хора от всичко суетно-житейско; действително „вкиселява“ за тях земното и „светското”. Започва се дълбок и тайнствен процес на разлагане на самите „молекули“ на плътското житие. Светът по един чуден начин започва да губи за бъдещия светец „вкуса“ си, става блудкав и плосък; светските преценки се разкриват като суетни и безсмислени, житейският път — като пустинен и изпразнен от съдържание. За осенения от Бога светът започва да тлее приживе, телата да гният под измамната си външност, дворците да се рушат; в скъпите одежди се загнездват незрими молци, битието се разкрива в цялата си нищожественост и дяволска обладаност, в цялата си лъжа и безсрамие.
Но това „възкисване“ на „трите мери брашно“ вече е признак за това, че в тях е хвърлена Божествената „мая“. Тайнствено желание „пояжда“ отвътре бъдещия светец и непреодолима „носталгия“ го тегли от „чужбината“ на този свят към отвъдната „родина“. Помръкването и изтляването на този живот вървят неразделно с разсветването на една особена, тиха и уединена светлина, която сякаш поглъща, отнася светеца със себе си. Той чезне от околното, от шума, от света и се пробужда в един вътрешен хоризонт. Потъва от този свят в някаква дълбочина и същевременно изплува в една отвъдна ясност.
Несъмнено именно Божествената светлина е тази, която с блясването си изобличава нищожеството на светския мрак. Безспорно, едва когато види образа на светлината в сиянието на самата светлина, човекът прозира, че мракът не е нищо повече от една лишеност.
И в същото време: говори се, че „процесът на възкисване е процес на разпадане на по-сложните модули на по-прости, т.е. действието на Божествената енергия, разлагайки плътската обвивка на страстния хаос на земното битие, със самото това опростява и дълбоко опрозрачнява духа. Това е както когато се будим от сън: плътските и хипнотично-достоверни до този момент видения в спящото ни съзнание внезапно започват да се разлагат. Образите, които виждаме в съня си, стават гротескно-ирационални: те или нереално се разкривяват, или губят плътността си, като че ли от тях отлита хипнотичната им правдоподобност и в един граничен момент преди пробуждането, те се разобличават такива, каквито са – призраци, нереални видения, безволни порождения на страстното ни безсъзнание. Душата вече не може да бъде с тях, те се разлагат в нея; разлага се сънното й бълнуване и вегетативното й мечтание. Още миг и оргията на невъзпрепятстваните сенки се заменя от дълбокия, бистър покой на пробуденото съзнание. Онова, което в просънищата е гърмяло като оргиастичен оркестър, изобличава своята истина – то е простият монотонен звън на стенния часовник. Галещата, прелъстителна вълна на лазурното море се изобличава като простата завивка на леглото. Ослепителната хетера, след като миг преди пробуждането се е преобразила в насекомообразно чудовище, е изчезнала окончателно. Бушуващият вихър на виденията и бълнуването на сънната душа сред тях, избледнявайки и разлагайки се, е изчезнал, но в настъпилата простота, беднота, в утаяването на страстите, в развенчаността на бляновете има нещо, което онтологически облекчава и радва душата; нещо, което тя не би заменила за нищо на света и срещу най- примамливата фантазия на съня – това е будността. Нейната сурова простота, нейният разумен покой, нейната достоверна безстрастност, никоя душа не би сравнила с най-разкошния сън.
И тъй, същата онази сила, която на предела на съня разлага хипнотичната плът на безволните порождения на страстта, същата онази сила, която дълбинно разтревожва душата и я откъсва от хипнозата – кара я стреснато да побегне от нея, каквато и да е тя – същата тази сила об-личава простотата на стенния часовник, на завивката, на стаята. Тази сила едновременно разобличава сънните видения като халюцинаторни и опростява света. Плодът на тази сила е познанието на истината, виждането как е на-истина и състоянието на дълбока екзистенциална самопостигнатост – опростяването (и опрощаването) от заблудите; познание, което самото е самопостижение – защото тъкмо това и е будността: про-зирането на истината и въз-връщането на самия себе си („знам“, което е и „съм“).
Но действието на тази сила предизвиква дълбоко облекчение, защото опростеният свят в цялата си сетивна „бедност“, лежи в нещо незаменимо – лежи в светлината на будността, в светлината на истината, в светлината на истински жизнената същностност.
И за да продължим още малко тази аналогия, нека си спомним особеното, бистро и детинско „лепетание“ на току-що пробудилото се съзнание. Има нещо ново-родено в току-що пробудилия се. На мястото на заплетения, алогичен, лабиринтен и многосценичен „сюжет” на съня, на мястото на безцелните, но неспирни движения на спящото съзнание от образ към образ, от цел към цел – в пробудилия се е настъпил „безсюжетен“ покой. Има нещо от онова „да, да – не, не“, за което говори Иисус Христос на учениците Си (вж. Мат. 5:37) и което е едновременно честност, удовлетворение и свято благоговение. „Това е часовникът“, „това е стаята“, „това съм аз“; „слънцето свети“, „времето тече“ и всичко, всичко е „твърде добро“… Само това има в съзнанието на пробудения. Словото на пробудената душа е „лепет“. Но същевременно този „лепет“ е премъдър. Той има онова несравнимо онтологическо преимущество пред сънния сюжет, пред визионерския „роман“ на безбожното знание, че е истина.
За разлика от преизобилното и несвързано „красноречие“ на сънното съзнание, лепетът на пробуденото е истинен. Тук часовникът е просто часовник, той е просто „да“, докато в съня той е бил и часовник, и дракон, и висока кула пълна със свирещи на странни инструменти жени; в съня „да“ и „не“ са се смесвали и човешкият дух не е имал нито „да“, нито „не“, имал е само мъката на томлението. В съня красавицата е била желана и плътна, макар че ръцете са я проницавали като дим или, докосвайки я, са усещали хладината на метала. В съня красавицата е била „да, да“, макар че е била и „не, не“, т. е. била е страст – неутолимият и водещ към смърт земен ерос.
„Да, това е часовникът, това е стаята, това съм аз, слънцето свети, времето тече“… и каква необяснима радост, какво неизразимо облекчение има в този „лепет“ на душата, която най-сетне се е събудила. Каква (за да си послужим с точното понятие на християнското аскетическо богословие) „исихия“, ἡσυχία, което значи тишина, но и покой, и радост, и благодарност, мъдрост и занемялост! И при цялата си еротичност, вакханалност и хитросплетеност – каква тънка, необяснима, гузна горчивина тлее в спомена за отлетелия сън.
От какво иде тази радост и на какво се дължи тази гузност?
Радостта, разбира се, не е в самия опростен, спокоен и умиротворен свят, но в истината, в която той сега лежи; в светлината, в която е прозрян да се къпе – в онази нетварна, тиха, или по-точно – „утешна“ светлина (φῶς ἱλαρὸν), за която Църквата пее в химна на вечернята.
Да, исихизмът на православното аскетическо богословие не е евдемонизъм, а светост. Будното ни в Бога съзнание е онзи безмълвенвъзторг, който ни кара да твърдим истинските имена на творението и с това да благодарим на неговия Създател, Който е изцелението и Истината му. Лъжата, халюцинацията, безсъзнанието за тази Истина, ни кара да се усещаме гузни и грешни заради съновиденията в които сме живели преди да я постигнем.
Благодатстващата спрямо нас функция на енергията на Божествената природа можем да сравним, следователно, също и със силата на пробуждането. Попадайки в нейното силово поле, в душата на светците се извършва дълбинно разлагане на хипнотизмите на страстите. От тях излита плътността, изгубва се особената им фасцинираща убедителност, изчезва особеният „вкус“, връзките им се дисоциират и в този предел духът ги прозира като призраци, прозира тяхната онтологическа и нравствена измамност. Духът му се „отлепва“ от тях, страстите му стават непонятни. Да остава с тях му става тягостно, непоносимо и невъзможно. Енергията на Божествената природа е пробудила душата, разлагайки греховните й сънища. И именно тази енергия на пробуждането към истина, на извличането в будност, в „ентелехия“ – тази енергия на изправянето на духа е онази, която в житийното предание разлага ненаситния ерос на блудницата, раз-очарова земната слава за знатния юноша, изпразва от съдържание многото знания на учения, прекършва и разорява яростното бълнуване на воина. Хвърлена в „трите мери брашно“ на душата, Божествената сила едновременно разлага вегетативно- сънната й вещественост и я изправя, опростява нейните „молекули“. А тяхната простота вече е ново качество – вегетативно-страстната душа, става будно-безстрастен дух; сънното бълнуване на душата в греха се опростява в мъдро мълчание („исихия“) на духа и това „мълчание“ на новата екзистенция е познание – познанието на Истината, Бого-познанието.