
Новото общество на любителите на камерната музика е насочено към младите изпълнители
Трима от най-талантливите български изпълнители на камерната сцена – виолистът Румен Цветков, виолончелистът Атанас Кръстев и пианистката Виктория Василенко, обединяват усилията си за популяризиране на камерното музициране у нас най-вече сред младите музиканти и младежката аудитория. Сдружението за камерна музика „МузиКамерОн“ е отдавнашна мечта на учредителите, която те започват да осъществяват с избрания от тях артистичен съветник – световноизвестния пианист Людмил Ангелов. Основна цел на Сдружението е да допринесе за качество на камерното музициране в страната, съизмеримо със световните тенденции. Някои от концертите щe бъдат последвани от кратки семинари, посветени на камерната музика, които ще се провеждат от гостуващите музиканти и ще бъдат достъпни за участие на камерни състави от студенти и ученици, обучаващи се в България. „Силно вярваме, че българското музикално образование и култура заслужават сериозно внимание и конкретен план за развитие – щастливи сме, че гледаме в една посока и имаме възможността и желанието да създаваме, творим и да подаваме ръка на бъдещото поколение таланти“, споделят Цветков, Кръстев и Василенко.
За осъществяването на своята концепция за съвместно музициране на една сцена те привличат свои колеги с международна репутация и гости от чужбина, имащи връзка със страната ни. Сред артистите на „МузиКамерОн“ предстои да видим Светлин Русев, Лия Петрова, Соня Йончева, Веско Пантелеев-Ешкенази, Борислав Йоцов, Деница Лафчиева и Александър Земцов, Пламена Мангова, Александър Сомов, Василена Серафимова и др. Сдружението ще създаде възможност на публиката да види и чуе свои любими музиканти в по-интимна и приятелска атмосфера. Поредицата от концерти с различна насоченост и интересни програми ще се проведе през настоящия сезон в галерията на улица „Оборище“ №5 в столицата. Първият от тях се състоя на 20 септември и бе посветен на 60-годишнината на Людмил Ангелов.

Заглавието „Сюрприз“ бе подарък за пианиста, който бе поздравен в първата част на концерта от Румен Цветков, Атанас Кръстев, Виктория Василенко и госта от Германия – цигуларя Гернот Зюсмут, с популярни откъси от дуа, триа и квартети на Франц Шуберт, Макс Брух, Сергей Рахманинов, Ернест Шосон и Джордж Гершуин.
Пъстрата мозайка от шедьоври, подбрани в програмата, започна с Menuetto: Allegretto из Шубертовото Струнно трио за цигулка, виола и виолончело D 581 в си бемол мажор. То прозвуча с елегантност и лекота, присъщи на натюрела на композитора. Нежност, мелодичност и танцувален характер на музиката, свързана с австрийското народно изкуство, чисти линии на инструменталните партии в духа на традициите на Виенската класическа школа – те бяха представени от музикантите с интонационна чистота. В последвалото изпълнение на Allegro con moto из Осем пиеси оп. 83 за пиано, виола и цигулка от Макс Брух водещата роля пое Виктория Василенко. Развълнуваната клавирна текстура създаде стабилна основа на сочния звук на виолата, с прецизна фраза и детайлни динамични нюанси. Наситената късноромантична чувственост, предполагаща богатство на обертонове и повече мекота в звукоизвличането на цигулката, не беше напълно оправдана особено във високия си регистър. Кулминациите и изграждането на творбата като цяло бяха на високо ниво. В контраст на тази трудна пиеса, обичаното от публиката дуо Виктория Василенко и Атанас Кръстев потопи публиката в меланхоличната бавна част на Сонатата за пиано и виолончело от Рахманинов. Мекотата на тембрите и на двата инструмента с проблясващи смени на мажор и минор, елегантната размяна на водещата роля на пианото и виолончелото, предизвикателното нюансиране в тихия динамичен спектър очароваха публиката. Вълнообразното движение на музикалната форма в последователност от върхове и спадове, водещи до разширяване на височинния диапазон в противоположна посока нагоре в клавирната партия и надолу във виолончелото или обратно, формираха ярки кулминации. Музикантите бяха особено внимателни в звукоизвличането във високия регистър – нежните звуци във виолончелото и звънтящите акорди в пианото допринесоха за фината темброва обагреност. Романтично-меланхолична мечтателност преобладаваше в следващата Пиеса за виола и пиано оп. 39 от Шoсон. Опитен, ярък музикант със собствен почерк и присъствие, Румен Цветков завладя пространството с елегантно изграждане на мелодичните фрази, на фона на активните вътрешни гласове в клавирната партия, на която композиторът е поверил изграждането на музикалната драматургия. Виртуозните пасажи в пианото и сгъстяването на напрежението във високия регистър на виолата извикаха асоциации на проблясващи светлини в кулминационните моменти. Кристалният тембър на пианото контрастираше с меката и нежна мелодия на виолата в среден и нисък регистър до размяната им в края на пиесата – виолата се извиси във висока финална дълга нота. За почитателите на виртуозните ритми бе If ain’t necessary so из операта „Порги и Бес“ на Гершуин (аранжимент за цигулка и пиано на Яша Хайфец). Виктория Василенко и Гернот Зюсмут представиха пиесата като истински фойерверк от ритми и звуци, извиквайки неповторимата атмосфера на афроамериканската музика. Цигуларят Гернот Зюсмут, концертмайстор на Ваймарския оркестър и професор във Ваймарската консерватория, бе първият чуждестранен гост в поредицата концерти на сдружение „МузиКамерОн“. След музиката на Гершуин юбилярът Людмил Ангелов поднесе своя подарък на публиката – Ноктюрно в до-диез минор от Шопен. В неповторимия си изпълнителски стил с внимателни изграждания и премерени отклонения от темпото, речитативност на изказа, воден от чувството и преживявайки всяка фраза, всяка нота, пианистът създаде голяма амплитуда от емоции в тази сравнително кратка творба. Всеки тон, докоснат от пръстите му, носи светлина и пълнота на изживяването.

Във втората част на концерта Людмил Ангелов остана на концертния подиум с Гернот Зюсмут, Румен Цветков и Атанас Кръстев за изпълнението на Клавирен квартет оп.60 от Брамс. Известен като „Вертер“ квартет, изпълнен с романтични бурни устреми и любовна мъка, квартетът е голямо предизвикателство за всеки камерен ансамбъл. Мощното оркестрово звучене се редува с вглъбени интимни моменти. Музикалните теми се явяват последователно във всеки един от инструментите и изискват идеален темброви синхрон между струнните, от една страна, а от друга – между тях и контрастния тембър на пианото. Брамс е поставил многобройни изисквания пред музикантите като встъпления в тиха динамика, наред с технически трудности за всяка партия, ярки речитативни интонации, солови изяви на струнните поотделно. Пианото е стълбът на музикалното формообразуване, а многобройните кулминации създават трудности в обособяването на драматургичния акцент. Втората част на творбата е бърза, с динамично наситена звукова картина, богато развитие на музикалния тематизъм. В контраст, третата част показа способността на музикантите да филират фразите, да разменят реплики, да изграждат нежни мелодични линии. Контрапунктиращите вътрешни гласове, изискващи изчистени интонации и ансамблова спойка, са пробен камък за майсторството в камерното музициране и тук изпълнителите демонстрираха как артистичното его отстъпва в полза на общата хармония и цялостта. Танцът на тембрите между четирите инструмента, размяната на темите и съпровождащата роля между тях представиха музика, наситена с любовен копнеж. Последната четвърта част на творбата, отново изпълнена с неспокойствие и бурни страсти, даде възможност за солови изяви на всички участници в квартета. Разработката бе изпълнена с напрежение, тихите моменти отстъпиха място на големите динамични амплитуди. Мащабността бе господстваща във всички аспекти на музикалното внушение, позволявайки изява на най-ярките професионални качества на изпълнителите.
Първият концерт на Сдружение „МузиКамерОн“ даде заявка за начало на един важен проект за българското музикантско общество, който ще помогне за надграждане на професионалната подготовка на младите музиканти у нас. Чрез майсторски курсове и семинари, както и участие на камерната сцена с водещи имена, студентите и учениците ще имат възможност да се потопят в дълбоките води на съвместното музициране, а то е основата на майсторството, независимо от жанра, който всеки избира. Концертите на „МузиКамерОн“ обещават да разширят познанията на публиката извън традиционния камерен репертоар, както и да възстановят критерия за високо ниво на интерпретация.