Начало Книги Разговори за кино
Книги

Разговори за кино

Елица Матеева
23.10.2024
1228
фотография Елица Матеева

„Между два кадъра“, първа част, Деян Статулов, издателство „Локус Пъблишинг“, 2024 г.

„Между два кадъра“, най-новата книга на кинокритика Деян Статулов, съдържа 51 интервюта със съвременни творци на българското кино. Първата премиера на „Между два кадъра“ беше на тазгодишния фестивал „Златна роза“ във Варна. В началото на октомври последва и софийската премиера на разговорите с актьори, режисьори, оператори, автори на проза, превърнала се в повод за създаването на нови български филми. Обединяващият хоризонт между всички тях са любовта към професията, към творческия процес като акт на опознаване, вричане, отношението към работата и трудното битие, постигането на качествен резултат. Някои от тези срещи са предизвикани непосредствено от творби, показани на Фестивала на българския игрален филм, други са отражение на проблеми, свързани с начина на финансиране на българското кинопроизводство.

„Между два кадъра“ е специфичен портрет на съвремието ни и на актуалното усещане за същността на изкуството. Обединяващият знак в тази посока е честното присъствие на събеседника, който споделя от първо лице своята идея за творческия акт, за вложените сили и енергия от сценария до първата среща с публиката. Обикновеният зрител вероятно не е в състояние да си представи, че зад всеки филм, от идеята до премиерата, авторите преминават през много препятствия, предизвикателства, битки с времето, за да се получат множество монтажни връзки между два кадъра, обединени от страстта към разказването на истории.

Разговорите с героите на Деян Статулов помагат да обогатим представата си за професионализма и отговорността на хората, свързани със съвременното българско кино. Част от тези интервюта аз възприех като специфична консултация за това как трябва да се поддържа хигиена в отношенията между личната и работната среда. Общуването с героите задава и доста любопитни казуси – кой има интерес от противопоставянето на фестивалното, т.нар. авторско кино, и филмите, насочени към широката публика? Градусът става все по-висок, когато се зададе въпросът дали изобщо е възможно да се говори за добро профилиране на съвременната ни кинематография в жанрови параметри и до каква степен е осъзната нуждата от разбиране на даден жанр в зародишния стадий на сценария?

Първият и най-често срещан въпрос към актьорската гилдия е свързан с началото, с избора на професия. За някои от интервюираните осъзнаването настъпва в късен етап, понякога е като внезапен жест на самосъхранение, за други всичко започва от семейството, корените, постъпването в детски театрални школи. Оказва се, че благодарение на културно-образователната стратегия от миналото талантливи поколения актьори попадат в пространството на театъра от подобни детски трупи, където са получили първото си познание за професията. От друга страна, в нашето образование обучението на актьора за работа пред камерата е дефицитно. То се постига в движение, в опита.

В някои от тези срещи артистите поставят интересни въпроси. Разбираме например, че голяма част от кинорежисьорите нямат навика да ходят на театър и не познават работата на актьорите. Разбира се, има и изключения. Струва ми се, проблемът не е само в кинорежисьорите, които не посещават театрални спектакли, причините са във възпитанието. Отношение към театъра липсва и в най-младите, които искат да се занимават с кино. Споделям опит от работата ми като преподавател. „Цялата агресия, която виждаме около нас, е вследствие на изчезващата култура и духовност. Затова според мен културата трябва да се изучава още от яслите със средствата и програмите, подходящи за всяка една възраст. Така обществото ще бъде по-толерантно и проспериращо. Това трябва да стане в училище. За съжаление, трудно ще се случи в семейна среда, защото цели две поколения са изгубени в прехода, не са възпитавани в уважение към културата“ – споделя актрисата Ели Скорчева по повод на държавната политика и общественото ни развитие.

„Между два кадъра“ е полезна книга – чете се с лекота, личните истории на участниците в тези разговори ни показват, че и най-парадоксалните ситуации са преодолими, стига да подходим изобретателно и с усмивка към тях. В пространството на връзката и прехода между два кадъра всеки от събеседниците успява да даде своя версия за нуждата от промяна в разбирането за киното като работеща индустрия. Деян Статулов е съумял да създаде благоприятна атмосфера за разговори, в които критиката и кинематографистите обитават общо пространство, защото всички работим заедно за лицето на съвременното кино – всички сме на кораба, ако корабът потъне, потъват и онези възможни истории, които ни правят по-добри.

Елица Матеева
23.10.2024

Свързани статии