Начало Идеи Гледна точка Реакциите на душата
Гледна точка

Реакциите на душата

3702

Наскоро говорих с моя позната режисьорка за процеса, добил гражданственост под името „възродителен”. Как така на най-отвратителните процеси им слагат такива красиви и невинни названия – народен съд, народна република, възродителен процес… Разменяхме мнения, спомени, случки, на които тогава не сме обръщали внимание, допълвахме безкрайната картина от насилие, унижение и страдание на турското население в тогавашната ни „народна“ република. Темата не е обществено преживяна и изговорена, обществено изстрадана, може би поради гузност, а може би и заради онази погрешна нагласа, че трябва да гледаме напред, а не назад, че обръщането назад е непродуктивно, а гледането напред е конструктивно, градивно и перспективно. Тази нагласа е нещо като позитивното мислене – мислиш ли позитивно, всичко по магически начин се случва позитивно.

Моята позната ми разказа поразителен случай, който по обясними причини не е станал известен, но който дълбоко ме впечатли и вече дни наред не излиза от съзнанието ми. Драмата се случва в малко провинциално градче. Имената на турците са сменени, онези, които отказват, са принудени да напуснат България. Семейството на известен и уважаван местен лекар е едно от многото, които стягат куфарите си, натоварват, каквото могат на колата си и тръгват за Турция.

И ето пред очите ми е покъртителната картина, която тя ми разказа. Децата и съпругата на лекаря са вече в колата. Чакат го, за да се отправят към неизвестното. Никой не говори, малките деца са необичайно притихнали. Лекарят излиза от къщата, бавно заключва вратата ѝ, преминава с бавни крачки през двора и излиза на улицата, заключва с катинар и дворната врата, слага верига, прибира връзката ключове в джоба си, отправя се към шофьорското място, преди да влезе в колата, се обръща, за да погледне къщата си за последен път, да се сбогува с нея. Остра, режеща болка в гърдите, строполява се на улицата, издъхва преди линейката от болницата, в която е работил, да успее да дойде.

Невъзможното сбогуване. Има неща, с които не можем да се разделим. В тази къща лекарят е преживял живота си, довел е младата си съпруга, по-късно е довел децата си от родилния дом, изпращал ги е за училище, тръгвал е в ранно утро лете и зиме към страдащите си пациенти, прибирал се е в късни нощи след тежки и рискови операции, сядал е по празници с приятели и роднини около трапезата… радост и тъга, почивка и умора, все в тази къща. Представял си е и се е надявал в нея да остарее, в нея да умре. Такава невъзможна раздяла може да завърши само с инфаркт. Достойна смърт на един уважаван и достоен човек.

Замълчахме и през това време в съзнанието ми изплува един спомен, който отец Ангел много отдавна ми беше разказал, когато с него също говорихме за трагичния „възродителен“ процес. Разказал му я бил един възрастен свещеник. Било по същото време, в годините, когато нашите сънародници масово ги изселваха. Някакъв партиен или общински съвет или комитет, не помня, свикал свещеници и имами на среща, за да им разяснява партийната политика по отношение на смяната на имената на българските турци. Били над сто човека в някаква голяма зала. Пред всеки поканен имало бутилка кока-кола. Тук трябва да припомня, че по онова време кока-кола беше луксозна, дефицитна и рядко срещана стока. Сигурно е било лято, сигурно е било горещо. Кока-колата била нещо като жест на покровителство и приятелство, като израз на добро отношение към двете вероизповедания от страна на Партията. Нещо подкупващо. Жест на приобщаване. Нито един от мюсюлманските имами обаче не се докоснал до кока-колата, нито един не отворил бутилката, нито един не я надигнал. Било спонтанен, единен, мълчалив жест на съпричастност към съдбата на прогонените ни сънародници. Било знак, че разбират жеста на партийните господари, но не го приемат. Без думи им казали: ние разбираме вашия знак и ви отговаряме със знак. Било тиха, но категорична реакция на отхвърляне. И преди всичко проява на достойнство и знак, че не позволяват то да бъде унизено.

Нямало е как реакцията им да е намислена, нямало е как да се наговорят, никой не е знаел, че ще им предложат питие, всичко е било вътрешно спонтанно, реакция на душата, проява на характер и достойнство.

Всички свещеници, с изключение на един – този, който му разказал случая, изпили предложеното им дефицитно питие. Стана ми много тъжно, когато чух това. Отец Ангел ми каза, че и той изпитал същото, когато възрастният му събрат му разказал своя тягостен спомен.

Голяма част от нашия народ прие „възродителния“ процес с ентусиазъм. Това може да се обясни до голяма степен с налаганата пропагандна партийната гледна точка, която беше единствена и заливаше контролираните от държавата медии. Но отвъд пропагандата винаги остава нещо човешко. То се проявява във всички тоталитарни системи. Българският народ го е проявил най-ярко при спасяването на българските евреи. При поругаването на българските турци единици проявиха съпричастност. Както този единствен свещеник, който не докоснал бутилката с кока-кола. Това не е проява на геройство, а на достойнство.

Теодора Димова е сред най-известните и четени български писатели. Авторка е на 9 пиеси, играни в страната и чужбина. Написала е романите "Емине", "Майките", "Адриана", "Марма, Мариам" и „Влакът за Емаус”. През 2007 г. "Майките" спечели Голямата награда за източноевропейска литература на Bank Austria и KulturKontakt. Книгата има 11 издания у нас и е публикувана на 9 езика, между които немски, френски, руски, полски, унгарски, словенски и др. "Адриана" е преведена във Франция и Чехия, по романа е направен и филмът „Аз съм ти”. През 2010 г. "Марма, Мариам" спечели Националната награда Хр. Г. Данов за българска художествена литература. През 2019 Теодора Димова стана носител на наградата „Хр. Г. Данов” за цялостен принос в българската книжнина. През 2019 излезе романът ѝ “Поразените”, който на следващата година се превърна в Роман на годината на НДФ „13 века България”, спечели наградата за проза „Перото” и „Цветето на Хеликон” за най-продавана книга. През 2023 е публикуван романът „Не ви познавам”, своеобразно продължение на „Поразените”. От 2012 е колумнист към Портал Култура. Есеистичните текстове са събрани в книгите „Четири вида любов”, „Ороци” и „Зове овцете си по име”, „Молитва за Украйна”. Носител е на Голямата награда за литература на СУ „Климент Охридски” за 2022, както и Вазовата награда за литература за цялостен принос през 2023.

Свързани статии

Още от автора