Начало Галерия Румен Жеков в Националната галерия
Галерия

Румен Жеков в Националната галерия

Диана Драганова-Щир
27.09.2019
5731
Румен Жеков, Избрано, НГ, 12 юли–29 септември 2019 г., детайл

Изложбата „Избрано“ на Румен Жеков може да се разгледа до 29 септември 2019 г. в Двореца 

Името на Румен Жеков е свързано с талантливото и силно поколение съвременни художници, които работят от края на 90-те до днес. Завършва живопис в класа на проф. Петър Михайлов в Художествената академия през 1988 г., той е един от основателите на група „Ръб“, член на група „Диско ’95“ и сдружение „Изкуство днес“.  Преподавател в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство в Пловдив, художникът работи в различни области – живопис, рисунка, фотография, пърформанс, инсталация.

Изложбата на Румен Жеков в Националната галерия е четвърта по ред от започналата през 2018 г. програма „Българските художници днес“. Експозицията под надслов „Избрано“ представя основните посоки в развитието на живописния език на художника от началото на творческия му път през 1988 г. до картините от серията „Безсъници“ (2018–2019), рисувани през последните години.

Селекцията на творбите в изложбата представя най-значимите му произведения, които са собственост на Националната галерия, ГХГ Пловдив и частни колекции. Подбрани на базата на акценти и контрапункти, картините отразяват богатия и разнопосочен пластичен език на автора. Художникът много бързо преминава през фигуративното в най-ранните си творби – дипломната работа „Дворът на психиатричната клиника на бул. Руски 6“ (1988), „Нощта е безкрайна“ (1988), „Порта в нощта“ (1989), за да достигне до деликатни и изведени до знаковост  композиции в последните му серии „Безсъници“ (2018–2019) в които минимализмът е една от водещите артистични посоки.

Живописта на Румен Жеков е богата на смислови нюанси и състояния, които авторът подбира и структурира в различни по формат и мащаби композиции. Всяка една от тях изследва определени граници и създава нова реалност. Художникът търси вдъхновение от скритото послание на линиите и символите, като утвърждава логиката на последователност и отхвърля принципа на многообразие и наситеност в композицията. В платната му откриваме голяма доза сетивност и осмислена знаково изведена образност, в която абстрактните живописни пространства се пресичат от разнообразни цветни прорези или взаимопроникващи се плоскости. Авторът постига деликатни и сложни цветни хармонии, които определят неговия артистичен стил на работа.

Платната му са изпълнени с цветни структури, форми и знаци, в повечето случаи автономно присъстващи в пространството или подчинени на строго детерминиран и виртуозно установен от автора ред. Една част от композициите му са своеобразни модули, базирани на определена  последователност и подредба при експонирането: „Македонски белези“, квадриптих (2006), „Портрет на голяма стена“, диптих (2012), „Преграда за вятъра“, диптих (1999) и др. Подборът на пръв поглед на сходни самостоятелни елементи, без забележима конструктивна връзка, както и използването на максимално изчистени линии и знаци се превръщат във водещи в творчеството на Румен Жеков.

Художникът утвърждава и изследва логиката на определена и търсена последователност, в която зрителят е оставен сам да разгадава мисловните загадки на автора. Картините му комуникират с езика на сенките, отраженията и сложните лабиринти на неговата фантазия. Подкрепени от премерен и овладян колорит, те преминават от тъмните, наситени до черно сенки и прозирните, светли нюанси на охрата и розовото, родеещи се с калиграфията и цветовете на Изтока, за да стигнат до истински баланс между духовното съдържание и внушението на чистата пластична форма.

В платната си Румен Жеков създава пространства, конструира друга реалност, изследва различни гранични състояния чрез широкия спектър от геометризирани или аморфно подбрани елементи. С изключителна лекота и само с няколко пестеливи линии и цветни петна той успява да създаде деликатна и наситена с много емоции вселена. Защото „същинското въздействие на изкуството не е изобразителност, но е сугестия“, споделя художникът.

Диана Драганова-Щир
27.09.2019

Свързани статии