Начало Галерия Светът на Майстора
Галерия

Светът на Майстора

Мария Митева
04.02.2025
1257
Новият носител на наградата на името на Майстора – Богдан Александров, и директорът на Художествената галерия в Кюстендил Валентин Господинов, фотография СБХ

Разговор с проф. Валентин Господинов, скулптор и директор на галерия „Владимир Димитров-Майстора“ в Кюстендил

На първи февруари Кюстендилската галерия традиционно и тържествено отбеляза сто четиридесет и третата годишнина от рождението на Владимир Димитров-Майстора. Церемонията удостоиха с присъствието си кметът на Кюстендил, Огнян Атанасов; председателят на Общинския съвет Димитър Велинов; министърът на труда и социалната политика, Борислав Гуцанов; областният управител, Александър Пандурски; кюстендилци и гости от страната, посетили града в празничния ден. Директорът на галерията, проф. Валентин Господинов, прочете приветствено слово. Председателят на Съюза на българските художници, Любен Генов, в словото си представи регламента на конкурса, петимата номинирани за наградата за 2024 г. и новия носител – Богдан Александров. Художникът има няколко самостоятелни изложби у нас, в Англия, Италия, Румъния, Унгария и в други страни. Изложбата на Димитър Чолаков, миналогодишния носител на наградата за живопис Владимир Димитров-Майстора, представи Иван Гранитски. След официалната част гостите посетиха къщата-музей на Владимир Димитров-Майстора в село Шишковци и поднесоха цветя на паметника му. Единственият жив модел на Майстора, Боянка Аракчиева, позирала за картината „Момичето с ябълките“, също се поклони пред паметника заедно със сина си.

Проф. Господинов, преди няколко месеца излезе издание за Владимир Димитров Майстора, посветено на 140-годишнина от рождението му (1882 г.). Цялата информация за живота му ли е побрана в този албум?

Книгата се фокусира върху необикновения му талант, като не са включени препредавания и преразкази, свързани с личния му живот. Текстовете са насочени към авторовата индивидуалност на Майстора, неговото възприятие на заобикалящия го свят и отразяването му чрез неговия гений. Представени са текстове на съвременници на Майстора, художници и критици, които са имали честта да общуват с него и да го познават отблизо. Импресията от текстове продължава със съвременни художници, имащи отношение към творчеството и личността на художника. 

Новото издание, посветено на Майстора, фотография ХГ Кюстендил

В юбилейната изложба имаше ли творби на Майстора, които бяха показани за първи път?

Работата по изложбата бе своеобразно изследване. В нея включихме само творби, собственост на галерията, които подбрахме и подготвихме за експониране с екипа на галерията. За първи път експозиционните пространства, които са с изцяло естествено горно осветление, бяха затъмнени, за да бъдат показани творби, изпълнени на рисувателна и акварелна хартия. Специално за изложбата бяха новорамкирани 280 творби, изпълнени в различен материал. Реставрирането на 54 творби позволи да покажем повече от 20 произведения, които не са напускали депата на галерията. Такъв е маслен портрет на сестрата на художника, който е приет в галерията с откъсната голяма част от десния ъгъл, което е възпрепятствало излагането му до онзи момент. Отделихме по-голямо внимание на по-непознати творби подготвителни рисунки в различен материал – акварел, молив, цветни моливи, както и ескизни масла, за да може да разгърнем познанието за творчеството му извън най-популяризираните и показвани произведения. Той претворява както бита на българина от селото, неговия дух и нравственост, така и чистотата на заобикалящата го природа. Трансформира ги в национална по характер и форма живопис посредством познанието за модерността на изразните средства от времето, в което живее.

Как той успява да се открои от останалите художници?

Преди всичко огромният му талант и себеотдаване на изкуството. За постигането на тази цел му помага и възможността да пътува и да се запознава с произведенията на световното изкуство. Както за мнозина от големите имена в изкуството, валидна и за Майстора е мисията на художника да бъде различен, да е себе си, за да намери своето място в световната култура. Той участва в процесите на бързото обновление на българското изкуство. Регистриращата битопис вече не е актуална и все по-често бива отричана от критиката. 

По негово време се появява и движението „Родно изкуство“. В какво се изразява участието на Майстора в него?

Майстора като представител на движението прави своя интерпретация на дълбоко познатите му фолклорни мотиви с тяхната цветова и орнаментална характеристика; открил ги е в най-добро съзвучие в кюстендилската етнографска област. Художник новатор, той работи със свой разпознаваем експресивен език, който невинаги е приет добре от колеги и критика, а често пъти даже бива отричан. Академичните принципи на рисуване се запазват в някои негови следващи портрети, но сюжетът се превръща по-скоро само в тема на изображението. Рисувателното поле е условно решено в принципите на съвременните стилове, изграждащи структурата на композицията и внушенията чрез съпоставка на цветните мазки, топлите и студените полета. Цветните петна са съпоставени плътно едно към друго през условен тъмен цвят – контур или празно пространство на грунда. Експресивността на изображението е подсилена от точно намерения цвят, с отривисто поставяне върху платното или чрез категоричния, вярно намерен на прима – щрих. 

За днешния млад човек е трудно да си представи преклонението на Майстора пред природата и хората от Шишковци. А вие как си го обяснявате?

Нека опитаме да се върнем в миналото и да си представим този свят, който го е заобикалял. Изключително красивата природа, която той определя като „рая на земята“, с четирите ѝ сезона: пролет, ухаеща и отрупана с цвят; знойно, златно лято, с поклащащо се житно море; есен, с дървета, отрупани от плодове до счупване на клоните; бяла зима с уюта на дома и цветните станове, покрити с черги и везма. Неповторими са и кюстендилските носии, сътворени от благословените женски ръце. Майстора е сред хората – близък, споделящ бита и трудностите им, на полето, което се превръща в негово своеобразно ателие. Странен като външност и присъствие, неразбран с това, което рисува, надминал времето си. Личният му избор е селският бит. Неговите герои и обект на вдъхновението му са селяните, а село Шишковци по думите му е „столицата на рая“ и той я предпочита пред София, пред европейските културни центрове, в които е ставал свидетел как се създава авангардът.

Обновените пространства към музея „Владимир Димитров-Майстора“ в село Шишковци, фотография ХГ Кюстендил

Предстои ремонт на художествената галерия в Кюстендил. Ще се наложи ли затварянето ѝ и отмяната на ежегодните събития и изложбите от календара?

Имах дълги разговори с Община Кюстендил, в които направихме равносметка за евентуалните загуби на посетители и нарушаването на туристическия поток към града. Бях правилно разбран и в обявената обществена поръчка за изпълнител на ремонта беше заложено като изискване галерията да продължи да функционира. Разбира се, в момента правим големи промени, премествания на кабинети, на единия от фондовете и на складове. Може би ще затворим една от залите за посетители. От друга страна, работим активно за новия туристически сезон, за да завършим реконструкцията в къщата-музей в Шишковци и да пуснем в експлоатация ново експозиционно пространство, което ще бъде място за беседи, и Арт кафе в духа на 30-те години.

Мария Митева
04.02.2025