Гледна точка

Сизиф

2204

Камионите тръгнаха. Улицата беше тясна и те се бяха наредили един след друг, в конвой, на предната улица, която беше по-широка, чакаха там, а по улицата на Крум Васев влизаше само един камион, и то на заден ход, защото нямаше как да прави маневри.

Влизаше на заден ход в двора на Крум Васев и багерът веднага започваше да изсипва в каросерията скали и пръст.

Камионите бяха големи, двайсеттонни.

Багерът копаеше двора на Крум Васев и пълнеше камионите един след друг. Беше голям багер, от най-големите, можеше да премести цяла планина.

Помня го Крум Васев добре – от времето, когато още се държеше.

В средата на седемдесетте години на миналия век, той е бил един от най-обещаващите млади скулптори.

В интернет информацията за него е съвсем оскъдна.

В една артенциклопедия в статията за малката пластика четем: 

На третото триенале на малката пластика в Будапеща (1975, показани 500 творби от 28 страни) от България участват Валентин Старчев, Георги Чапкънов, Крум Васев и Д. Боновски; от десетте награди една е присъдена на българин – Крум Васев.

В сайта на Художествена галерия Добрич пише: 

Крум Василев Васев. Роден на 26.04.1945 г. в Брезник. Починал 2009 г. Завършва  Художествената академия – София (1972), специалност декоративно-монументална скулптура при проф. Величко Минеков. 

И толкоз.

После, след някаква заплетена любовна история, се пропива. Но още години наред се опитваше да бачка. В тихите утрини се чуваше как длетото му удря и звънти по гранита.

Дори се опита да си построи ателие. Дворът му беше голям, имаше място за ателието. Изля основите, вдигна първия етаж, едно голямо помещение с високи северни прозорци, тук щеше да работи, изля и плочата отгоре.

И после се пропи съвсем. Заряза и работата, и ателието, и всичко. Сега през деня стоеше долу на кръстовището, облечен в стар войнишки шинел, беше вързал шинела с тел през кръста, стоеше на кръстопътя и произнасяше някакъв безкраен монолог. Понякога изваждаше от кофата за боклук стари вестници, сядаше на бордюра и ги четеше.

Той имаше сестра, която живееше в провинцията, веднъж в месеца тя идваше да му донесе сготвено ядене и да му вземе дрехите за пране. Когато на следващия път му донесеше чистите дрехи, Крум за кратко заприличваше на човек.

Наоколо много се строеше, работниците по строежите, насъбрани от кол и въже, бързо разбраха с какъв човек си имат работа, случваше се, и то все по-често, да го напият до смърт, за да му гледат сеира. Понякога го биеха. Тогава Крум ревеше в нощта като животно.

Един ден, помня, беше през зимата, се отбих в къщата му. Беше студено и тъмно, ток и вода той отдавна нямаше. В ъгъла на стаята беше текло от пробития покрив и имаше образуван огромен леден къс. Попита дали имам цигари. Дадох му цигари и някой лев, а той ми подари две скулптурки. 

Сетне върху недовършения покрив на ателието пораснаха брезички. Дворът му се удави в растителност. Оградата падна. И един ден се чу, че Крум Васев е починал.

После някой купи двора, събори къщата и ателието и там веднага започнаха да копаят дълбоки основи за новия строеж. Дворът е голям, основите са много дълбоки. Сигурно ще построят цяла кооперация.

Чувам как багерът кърти скалите и изсипва огромните късове в каросерията на двайсеттонните камиони. Когато багерът изсипва камъните в каросерията, цялата околност плаче и кънти.

Скалите сигурно си имат специални отношения със скулпторите. И по друг начин ги изпращат.

Мисля си, че ще е добре да се направи една негова възпоменателна изложба.

Мисля си също, че може би ще е редно, когато най-сетне построят кооперацията, да отида при новите собственици и да им кажа: „Тук, на това място живя един скулптор. Какво ще кажете да се постави на входа паметна плоча. С надпис: „Тук живя скулпторът Крум Васев (1945-2009). Той се опита да избута живота си до върха. Но падна”.

Толкоз. Това стига.

Както казах, имам две скулптурки от Крум Васев, от глина.

На едната е изобразен циферблат на часовник. Без стрелки.

Другата е мъжки торс, с издути мускули и замръзнал в изкривената уста вик, може би това е Сизиф.

Деян Енев е завършил е английска гимназия в София и българска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. Работил е като бояджия в Киноцентъра, нощен санитар в психиатрията на Медицинска академия и хирургията на ІV Градска болница, пресовчик във военния завод ЗЕСТ „Комуна“, учител, текстописец в рекламна агенция и журналист в „Марица“, „Новинар“, „Експрес“, „Отечествен фронт“, „Сега“ и „Монитор“. Зад гърба си има над 2 000 журналистически публикации – интервюта, репортажи, статии, очерци, фейлетони. Издал е дванайсет книги: сборници с разкази: „Четиво за нощен влак“ (1987) – Награда в конкурса за дебютна книга „Южна пролет“; „Конско евангелие“ (1992), „Ловец на хора“ (1994) – Годишната награда за белетристика на ИК „Христо Ботев“, преведена в Норвегия през 1997; „Клането на петела“ (1997), „Ези-тура“ (2000) – Националната награда за българска художествена литература „Хр. Г. Данов“ и Годишната литературна награда на СБП; „Господи, помилуй“ (2004) – Голямата награда за нова българска проза „Хеликон“; „Градче на име Мендосино“ (2009); „7 коледни разказа“ (2009); „Българчето от Аляска. Софийски разкази“ (2011); очерци за писатели: „Хора на перото“ (2009); християнски есета: „Народ от исихасти“ (2010), „Българчето от Аляска“ (2012). През 2008 г. австрийското издателство „Дойтике“ издава в превод на немски сборник с негови избрани разкази под заглавие „Цирк България“. През август 2010 г. лондонското издателство „Портобело“ публикува на английски сборника му с избрани разкази „Цирк България“. Текстовете му от Портал Култура са събрани в две книги: „Малката домашна църква“ (2014) и „По закона на писателя“ (2015).

Свързани статии

Още от автора