0
4176

Скритата сила на разказаните истории

„Новини от света“

Понякога щастливият край е предизвестено досадно допълнение към напудрена високобюджетна продукция. Друг път е задължително (или поне желателно) заключение на история за страдание и изкупление, защото иначе пътуването към себе си или към другите би се обезсмислило (такива неща са приемливи в живота, но не и в изкуството). Понякога сюжетът сам диктува логичната развръзка, друг път се намесва „божественото“ провидение в лицето на… автора. И когато британският режисьор Пол Грийнграс си позволява за пръв път да завърши с хепиeнд чак единайсетия си пълнометражен филм „Новини от света“, създаден в жанр, където нещата рядко приключват добре за персонажите, разказът явно си го е заслужил.

Действието се развива в Тексас през 1870 г., когато южните щати още не са преглътнали включването си в Съюза и страната е дълбоко разединена. Пет години след края на Гражданската война капитан Джеферсън Кайл Кид, ветеран от три войни, пътува от град на град с мисията да държи хората информирани, като им чете за перипетиите, пред които са изправени управниците, за препирните на елита, както и за ужасните катастрофи и приключения, случили се в другия край на света. Докато прекосява равнините на Тексас, пътят на капитана се пресича с този на десетинагодишно момиче от немскоезична общност, отвлечено преди години и отгледано от индианци кайова, и той се нагърбва със задачата да я ескортира до дома на леля ѝ, което включва преминаване по опасни пътища и през враждебно настроени райони…

„Новини от света“

Том Ханкс, който никога не се е пробвал в уестърна, се среща отново с режисьора Пол Грийнграс след съвместната им работа в „Капитан Филипс“ и изследването на образа на един средностатистически човек, принуден от обстоятелствата да действа героично. Сега американският актьор се превъплъщава в друг капитан, чийто личен свят е бил разрушен от хода на обществените събития. След края на една война, в която е бил на страната на губещите, Джеферсън Кид е осъзнал безсмислието на насилието и се е заел да му противопостави силата на думите, на историите, и въздействието, което могат да постигнат  сред аудиторията. Белезите от Гражданската война все още са навсякъде – върху изтерзаните лица на хората и в полуразрушените пейзажи, където обединението на щатите изглежда като химера. На този фон начинът, по който словото може да успокои тълпата или да осмисли бунта ѝ, поражда превъзходни филмови сцени и неочаквано прозрение, което съперничи по въздействие с най-емоционалните моменти от общуването на възрастния мъж и малкото момиче по пътища на Америка.

Характерните жанрови елементи – прашните декори, разказът за инициация, преследването в пущинака, престрелките и търсенето на изкупление, са на линия, но творбата на Грийнграс черпи вдъхновението си и от съвременната епоха, предлагайки вълнуващ (пре)прочит на холивудския уестърн. Разказвайки за важността на пресата и споделянето на истории в раждането на американския мит, сюжетът добива дори политически контури, без нито за миг да попада в капана на морализаторски дискурси или високопарни критики. С отлично владеене на ритъма режисьорът конструира един съзерцателен филм, редуващ минимализъм и реализъм, светлина и тъмнина, сред които се случва срещата на две самотни същества, преследвани от трагедията на миналото. Под повърхността на „Новини от света“ се разгръща една от суровите истории за пионерите, а под светлината на прожекторите излиза спиращ дъха актьорски дует. И ако Том Ханс от години не се нуждае да доказва таланта си, то младата германка Хелена Зенгел обещаващо озарява екрана с опърничавото излъчване на хлапашко достойнство.

„Новини от света“

От „Кървавата неделя“ до „22 юли“, минавайки през „Полет 93“, „Капитан Филипс“ и „Зелена зона“, по протежение на цялата си филмография Пол Грийнграс се вслушва в изпълнените с насилие движения, разтърсващи различните общества, главно чрез ключови събития и дати, които пречупва през разказваческата си работилница, за да режисира  трогателни и красноречиви филми, които ни дават възможност да преживеем отвътре ситуациите и да се опитаме да ги разберем. Тази чувствителност към историята и онова, което тя разкрива за природата на хората и насилието, което са склонни да упражняват, се вписва много добре в жанра на уестърна – идеално средство за справяне с расови, социални и икономически сюжети, които са винаги актуални в Америка, където ръстът на насилието не спира да поражда безпокойство.

Формално погледнато, преходът към новоизбрания жанр не изглежда очевиден за стила на Пол Грийнграс, но „Новини от света“ е едновременно продължение на тематичните му търсения и скъсване с характерната форма на водене на разказа. С този old school уестърн, изпълнен с познати елементи от жанра, но също и с някакво философско съзерцание, характерно за друго кино и по-ново време, Грийнграс успява да осъществи своя скок в непознатото, съчетавайки екшън, емоции и изстрадани житейски откровения в едно чудесно филмово преживяване (със само две номинации за Златен глобус).

Екатерина Лимончева e завършила „Кинознание и кинодраматургия“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. От 1996 до 2009 г. работи като зам. главен и главен редактор на филмово списание „Екран“. Участвала е като филмов критик в предаването „5хРихтер“ на TV7 и е преподавала „Практическо редактиране на текст“ в НАТФИЗ. Преводач е на няколко книги от поредицата „Амаркорд“, както и на „Теоретичен и критически речник на киното“ на изд. „Колибри“. Докторската й дисертацията е на тема „Постмодерният филм – естетическа характеристика и типология на разновидностите“.
Предишна статияДухът диша
Следваща статияПрекаленият светец…