Начало Идеи Актуално Слово за Петдесетница
Актуално

Слово за Петдесетница

Миниатюра от сирийско евангелие от края на VI в., дело на монаха Рабула, wikipedia

Ще си позволя да започна това слово с кратка предистория на празника. В старозаветната традиция това е Шавуот. Свързва се с петдесетия ден след изхода от Египет, с получаването на Тората и съответно – с втората среща на Моисей с Бога и с втората голяма любов. Всички четат една и съща книга – тази на Рут – защото в отдавна забравения моавски език името ѝ означава „истински приятел; човек, с когото да тръгнеш на път“. Всъщност значението си тази дума запазва и до ден днешен във всички семитски езици. В този ден юдеите са спомнят за онази неюдейка, която след смъртта на съпруга си Маалон приема свекърва си – Ноемин като родна майка. Привързва се към нея и в знак на благодарност получава ръката на сродника ѝ Вооз. Събитието се свърза с края на жътвата и с почти мистическия откуп от шест мери ечемик. След което, от новия брак на Рут, се ражда Овид, дядото на царя и пророк Давид.

Предобразите в тази история обикновено се изплъзват от погледа ни. Рядко говорим за осиновлението и за родствата по избор, за лабиринтите на кръвта и закона, по които тръгнем ли, рано или късно, ще стигнем до Бога. Забравяме, че тъй както моавитянката Рут е била чужда на Израйлевия род, но поставя начало на Царството му, така и „чуждият“ на този свят Бог осиновява нашия род и поставя едно ново царствено свещенство. Връзката на Рут с Вооз, сродника на свекървата Ноемин, е знак за връзката ни с Бога, за преобръщането на естеството. Необяснимото и чудно преодоляване на границите апостол Павел обяснява с благодатното и свободно действие на Духа. Сравнява го с вятъра, който всички усещат, но никой не знае къде и как, кога и защо ще дойде.

Затова и новозаветната Петдесетница, случила се в деня, когато народите празнуват старозаветната, седем седмици след Пасха, е денят на Новото начало. Подобно е на онова, за което говори пророк Данаил (Дан. 19:25) и едновременно с това – съвсем друго. От заповедта за изграждането на Ерусалим до идването на Месия са седем тайнствени седмици[1]. Колкото от Възкресението до Петдесетница. Събират се древните люде да посрещнат Хаг-аккацир – празника на жътвата и йом-аббиккурим – деня на плодовете, а посрещат Светия дух. И получат вместо ечемик и жито огнени езици, вместо грозде и смокини – Църквата и божествените ѝ дарове. Първият от тях е осмият ден. Защото утре, в понеделник, ние ще усетим, че старото – Давидовото царство – е преминало. И ние – чрез Дух и Истина – вече сме получили правото да бъдем граждани на друг цар, на Небесния Бог Отец. Чрез Христа – Сина Человечески, ние сме минали оттук, от този век – в бъдещия. Откупени сме и сме станали от синове человечески – синове Божии. Затова и в днешния ден се четат коленопреклонните молитви, образ на най-съкровената ни връзка с Бога. Казват, че именно в този ден нашите просби най-бързо и най-лесно достигат небето. Ето защо ще си позволя да ви пожелая: днес, на рождения ден Църквата, нека всички ние отново се родим. В Дух и Истина. Да се облечем в нетление, да влезем в светилището (Левит. 23:21), да се сродим с Бога, за да може леко да е бремето ни. А и скърбите ни в Радост да се претворят. Нека сте благословени. И да бъде в душите ви онази радост, за която се казва (Втор. 16:16), че е вечна и царството ѝ не ще има край. 

–––––––––––––––––

[1] Вероятно при Данаил седмиците визират период не от 49 дена, а от 490 години.

Николай Петков е роден на 15 юли 1971 г. във Велико Търново. През 1995 г. завършва Великотърновския университет, където учи едновременно българска филология, философия и богословие. Между 1998 и 2000 г. преподава антична философия във Философския факултет на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. По това време написва книгите „Архе“ – сборник за антична и средновековна култура, и „Божествените имена във философията на Прокъл Диадох“. През 2002 г. е ръкоположен от Великотърновския митрополит Григорий, а от края на 2003 г. е свещеник в храм „Св. пророк Илия“ в квартал Дивдядово, Шумен.

Свързани статии

Още от автора

No posts to display