Начало Идеи Гледна точка Слово на Велики Четвъртък
Гледна точка

Слово на Велики Четвъртък

Сергей Аверинцев
25.04.2019
10035
Сергей Аверинцев

Преди самото начало на Своите Страсти Господ събира ученици на Тайна вечеря. И макар нашият Господ да е имал правото да каже: „Аз нищо не съм говорил скришом“ (както е казал на враговете Си); и макар на християнството да е чужд духа на заговора и конспирацията, на напразната игра на тайна, тайнственост и секрети, свойствена на окултистите, в сърцето на християнството има тайна.

Вечерята Христова е тайна. Първо, защото учениците се събират край Учителя, ненавиждан от света, ненавиждан от Княза на мира сего, пребиваващ в пръстена на злобата и смъртната опасност, които явяват великодушието на Христа и изискват вярност от учениците Му. Изискването е нарушено от страшното предателство от страна на Иуда и е несъвършено изпълнено от другите ученици, които изпадат в дрямка поради униние и поради унили предчувствия, докато е трябвало да бодърстват с Христос по време на молението за Чашата. Петър, под напора на страха, с клетви се отрича от своя Учител. Всички ученици се разбягват.

Ала границата между верността, макар и несъвършена, и пълното предателство си остава. Това е страшна граница: непримиримото стълкновение между Неговото великодушие и светостта, между Царството Божие, което Той възвестява и принася на хората, и царството на Княза на мира сего. Нещо толкова непримиримо, че приближавайки към тайната Христова, ние се озоваваме пред сетния избор. А приближаваме към Христос толкова близко, колкото вярващите от другите религии не биха могли и да помислят. Те не могат да си представят, че е възможно толкова да се доближиш до Бога, както ние, когато ядем Христовата плът и пием Неговата кръв. Да се помисли е трудно, камо ли да се изговори! Какво ли им е било на апостолите, когато чуват за първи път словата, с които Господ установява истината на Евхаристията! И горко ни, ако не изпитваме макар и малка част от трепета, обхванал тогава апостолите.

Тайната вечеря е тайна и защото трябва да бъде укрита от враждебния свят, и защото в съществото си тя е непроницаема тайна за последното снизхождане на Богочовека към хората: Царят на царстващите и Господът на господстващите със Своите ръце умива нозете на учениците и по такъв начин явява смирението Си на всички нас. Какво може да го превъзмогне? Само едно: да предаде Себе Си на смърт. И Господ го прави.

Ние сме слаби хора. И когато сърцата ни мъртвеят, ни се иска благополучие. Ала докато живото сърце е грешно, но живо, по какво тъгува живото сърце?

По обект на любовта, безкрайно достоен за любов – иска да намери такъв обект на любовта и да му служи, без да жали себе си. Всички хорски мечтания са неразумни, защото са мечтания. Ала са живи, докато живото сърце се стреми не към благополучие, а към жертвена любов – да ни възрадват с неизказано великодушие, а пък с частица от това великодушие ние да отвърнем на този дар и вярно да послужим на Царя на царстващите и Господа на господстващите, тъй великодушен към слугите Си. Нашият Господ в лицето на апостолите ни е назовал свои приятели. По-страшно е дори да го помислим, отколкото да мислим, че сме раби Божии. Рабът може в поклон да скрие очите си; приятелят не може да се отклони и да не срещне погледа на приятеля си – укоризнен, прощаващ, проникващ в сърцето.

Тайната на християнството, в отличие от мнимите тайни, с които лъжеучения съблазняват хората, е като непроницаема за погледа глъбина от най-прозрачната вода – толкова дълбока, че дъното не се вижда; а и го няма дъното.

Какво можем да кажем в тази вечер? Само едно: че Светите Дарове, които ще бъдат изнесени и предоставени нам, са самите тяло и кръв Христови, които в невъобразимия си сърдечен потрес са вкусили апостолите. И че това наше събрание е същата тази продължаваща Тайна вечеря. Нека се молим, за да не издадем Божията тайна – тайната, която ни сплотява с Христа. За да преживеем тази топлота на тайната и да не я предадем, да ѝ отговорим, с макар и несъвършената си вярност.

Блажени Августин казва за Евхаристията доста трудни за малодушното ни сърце слова. Той тълкува Евхаристията, в частност, като призив към мъченически подвиг: за тялото и кръвта, които Христос ни е предоставил, ние би трябвало да сме готови да отдадем нашето тяло и нашата кръв. Към подвига на мъченичеството, в пълния смисъл на думата, са призвани малцина. Ето защо да не говорим за неща, твърде високи за нас. Ала щом нашият Господ, умивайки нозете ни, ни предлага Своето Тяло и Своята Кръв, как тогава да не изтърпим великодушно поне тези дребни несгоди, които сега ни се налага да понесем?!

Да се помолим никога да не забравяме тайните, в които проникваме чрез великата тайна – Тайната вечеря – и никога да не я издадем на видими и невидими врагове, никога да не сме вкаменено безчувствени спрямо нея. И нека сърцето ни да е устремено към служението на Царя на царстващите, тъй милосърден и тъй близък – до сетна близост, до близостта на вкусеното от нас Приношение.

И още една мисъл трябва да посети всеки, който слуша това Евангелско четене. Ние виждаме, че нашият Господ в земния Си живот е съблюдавал вехтозаветния Закон. И в града Йерусалим Той е дошъл заради празненствата, които е имало у иудеите – между иудейската Пасха и иудейската Петдесетница. Той е дошъл не да разруши, а да изпълни. И Неговият живот е започнал с това, че Той по Закона се е подложил на обрезание. Ала защо в едно нещо нашият Господ е отправил толкова силно предизвикателство срещу законичеството – по въпроса за пълното бездействие, което иудейските законници са изисквали в съботата?

Разбира се, това ни учи, че добротата е по-важна от обреда, по-важна от обредната правилност, това ни избавя от опасността на обрядоверието. И все пак изглежда, че работата не се изчерпва с това. Какво е означавало за иудея особено строгото почитане на съботата? Че творческата деятелност на Бога е завършена в седмия ден: в седмия ден Бог е отпочинал от труда Си и тази завършеност на Божието творение се празнува всяка събота. И бездействието на вярващия е свидетелство за неговата вяра в това, че светът няма да бъде изменен (въпреки че и у иудеите по времето на Христа е имало учение, макар и не съвсем ясно, за бъдещия век и за възкресението, в което са вярвали фарисеите; садукеите впрочем са го отричали, тъй като не такава е била всеобщата вяра). Ако се празнува покоят на Бога, разбиран като пълно бездействие, като прекратяване на Неговото творчество, значи светът е стабилен. Това е описано със скръбна красота в книга „Еклисиаст“: което е било, това и ще бъде.

На което нашият Господ противопоставя друго учение, неразрушаващо смисъла на Вехтия Завет, но допълващо го: покоят на Бога не е прекратяване на творчеството Му (макар Божият свят да е завършен и съвършен в степента, в която не е подвластен на развалата на падналите духове и падналите люде). Ние и сега, виждайки как Божието творение разцъфтява през пролетта, както и всяко друго творение, чуваме думите на Твореца, че всичко е твърде добро. И все пак замисълът на Бога още не е осъществен – замисълът за преображението на света. Бог ни е създал като хора, а ние сами себе си сме създали като паднали хора. А Бог иска да ни въздигне до такова достойнство, за което и апостол Йоан не намира думи в посланието си, казвайки: сега сме чеда Божии, но още не е станало явно, какво ще бъдем. И Господ ни казва, че Отецът Му продължава да прави и продължава да твори, както и сам Той продължава. Знамение за това е изцелението в съботата.

Божията милост е безгранична, щедра, тя изпреварва човека, неговите просби и молби, да не говорим за изправленията му. Ала Божията милост е взискателна. Знаем как да се държим с чуждите малки деца и със собствените си. Чуждите малки деца, за които не носим отговорност, с радост приласкаваме – ако не сме някакви зли хора, би трябвало да им дадем нещо сладко, да им се порадваме, без да искаме нещо в замяна. Ала не отговаряме за тях. И за тях, и за нас това е радостен миг, без продължение и по-нататъшен смисъл. Ала Бог е добър към нас не като чужд чичко, който ни подарява бонбонче и продължава по пътя си, без да има нищо общо с нас. Христос среща изцеления от Него човек и му напомня, че даруваната му велика милост едновременно с това е и изискване: не греши. Колкото повече Бог ни дава, толкова повече Той и изисква от нас.

И още по-добре би било да разберем, че Неговата взискателност към нас е най-доброто, което Той ни дава. Думите „не греши“ са били казани на човек, изцелен от много тежка и много продължителна болест, измъкнат от най-горчива беда. И всеки от нас, водещ благополучен и сякаш безгрижен живот, не знае над какви бездни го удържа Божията ръка, него – незрящия и невиждащия тези бездни. Затова тези думи са насочени към всеки от нас: не греши, за да не се случи с теб нещо по-лошо. Дори тези от нас (а много ли са те?), които нямат спомен за отминала ги по чудо беда или за настигналата ги, а после отдръпнала се беда, имат всички основания да знаят, че всеки миг може да ги сполети най-лошото. Довели сме себе си и Божия свят до такова състояние, в което с нас трябва да се случват беди. И благоразумно за нас – да не говорим за дълга на благодарността – е да не грешим; още повече, че не според греховете ни постъпва с нас Господ.

Проповед на известния руски филолог, културолог, библеист, преводач и поет Сергей Аверинцев (1937-2004), произнесена на 15 април 1993 г. Проповедта е публикувана в: Аверинцев С.С. Духовные слова, Москва, Свято-Филаретовский православно-христианский институт, 2007 г., с. 71-78.

Превод от руски Тони Николов

Сергей Аверинцев
25.04.2019

Свързани статии