Начало Сцена Смехът според наклона на театралната рампа
Сцена

Смехът според наклона на театралната рампа

Елица Матеева
14.04.2023
4657
„Неведение“ на НТ „Иван Вазов“, фотография Стефан Н. Щерев

XII издание на Международния театрален фестивал на комедийния и сатиричния спектакъл, Габрово, 2023 г.

От втори до девети април в Габрово се проведе фестивал на комедийния и сатиричния спектакъл. Международният му характер се определи от паралелна програма с прожекции на постановка от Украйна, традиционна китайска опера Ge Ma и продукция на Кралската Шекспирова Компания. Гостуващите театри от София, Пловдив, Варна, Стара Загора заедно с домакините се надпреварваха да забавляват публиката. Отговорността да се откроят най-добрите театрални постижения бе споделена от две журита – професионално и алтернативно, публиката имаше задача да награди своя фаворит сред предложените заглавия.
Подкрепяна от експертен екип в състав: актрисата и режисьор Нина Димитрова, проф. Светослав Кокалов, сценограф и преподавател в НХА, Стелиян Николов – актьор и директор на ДКТ „Иван Димов“ в Хасково. В качеството ми на председател на журито се почувствах като Диоген или по-точно като фенера му в установяване на местоположението на комедийния жанр. Според зададените параметри на фестивала, комедийното и сатиричното присъстваха в следните предложения: „Клетка за пеперуди“, „Една задръстена звезда“, „Глупаци“, „Неведение“, т.е. спектаклите се опитваха да влязат в регистъра на зададената драматургия. В журито разсъждавахме над определени обстоятелства: какво се разбира под клоунада днес, как се адаптират художествени произведения на сцената и каква е мярката при пренаписването им, до каква степен процесът на интерпретиране на определена драматургия е овладян действено. Питахме се, отговаряхме си, спускахме се по наклоните на спектаклите и дори се поуморихме от някои театрални преживявания. Често се случваше да разпознаем подход, изразно средство, които вече са използвани в други спектакли, от други автори.

„Дон Кихот“, Младежки театър, фотография Александър Богдан Томпсън

Искаше ми се отново да преживея творчеството на Радичков като специално приключение със спектаклите „Суматоха“ на ДТ „Гео Милев“ и „Бомбето“ на ДКТ – Пловдив, но не ми се получи. В „Суматоха“ не ми достигаше суматохата, която обобщава истината за типичния колорит на локалната ни героичност, а в „Бомбето“ – словото на Радичков бе ехо от далечни барабани, което едва долавях, загубвайки се в града от шапки, бомбета и спомени за минало, определящо размера на интелекта около нас. Очаквах повече изненади в драматургията на „Една задръстена звезда“, но за сметка на това режисьорските ходовете бяха съобразени с възможностите на текста, подобно обстоятелство ми липсваше при „Клетка за пеперуди“ на ДТ „Стоян Бъчваров“ – Варна, защото в спектакъла екзотиката на героите не е най-важното, същественото е как да защитиш статута си на родител въпреки обществените порядки и моралните пируети. „Дон Кихот“ заразява с енергията си, с визията, с играта, но е шаблонен с манифеста си. Той е с повече от един финал, което разклаща структурата му, по-логично е сякаш да се озаглави: „Аз, Дон Кихот!“. Изненадващ се оказа спектакълът в последната фестивална вечер – „Глупаци“ от Нийл Саймън на трупата на ДТ „Рачо Стоянов“: симпатична сценография, която се е опитала да избяга от забележимите и лесни copy-paste решения, с прекрасна авторска музика. „Глупаци“ не се отклонява от параметрите на фестивалния формат.

Бих откроила моноспектакъла на Албена Ставрева „Неведение“ – НТ „Иван Вазов“. Той се появи изненадващо в първия ден на фестивала и поне за мен бе спасителна глътка въздух сред познатите форми и клишета – там, където небето и земята се сливат, смехът и сълзите са семейство. Албена Ставрева ражда своята героиня Гичка Кукуто повече от веднъж: като автор, като актриса и като режисьор. Със сигурност тази игра е била изключително преживяване за актрисата като процес, но бих отбелязала това, което ми направи впечатление: драматургията и актьорското изпълнение. Да сътвориш текст, в който има светлина, промушваща се през различни нюанси на усещанията ни за другия, за различния човек в обсебената от хаос действителност е постижение. Да изиграеш подобен текст с вяра, с любов към грешниците и праведниците, с отдаване, искрено, без да флиртуваш с очаквания и оценки – в наши дни е лукс и пътека към свободата. В този трепет на сцената, докато наблюдаваме как една актриса се врича в действието, отдава душа и тяло, е смисълът и затова съвсем логично бе Албена Ставрева да получи не една, а цели две награди за своята роля.
Какво се случва с комедията като жанр днес? Може би някои си мислят, че комедия се прави лесно, но не е така. Градусът на този жанр по родните сцени е в зависимост от наклона на разбиранията ни за това как живеем.

„Глупаци“, ДТ „Рачо Стоянов“, фотография Александър Богдан Томпсън

Две журита излъчиха победителите в шестте категории, а зрителите имаха възможност да гласуват онлайн и така да определят наградата на публиката – „Дон Кихот“ на Младежкия театър.
Победителите, излъчени от алтернативното жури:
Награда за авторска музика: Христо Йоцов за „Бомбето“ на ДКТ – Пловдив.
Награда за сценография: Мариета Голомехова за „Дон Кихот“ на Младежки театър „Николай Бинев“.
Награда за мъжка роля: Светослав Добрев за „Дон Кихот“ на Младежкия театър.
Награда за женска роля: Албена Ставрева за „Неведение“ на НТ „Иван Вазов“.
Награда за режисура: Атанас Атанасов за „Клетка за пеперуди“ на ДТ „Стоян Бъчваров“.
Награда за най-добър спектакъл: „Глупаци“ на ДТ „Рачо Стоянов“.
Носителите на статуетка и парична награда от 700 лв., излъчени от професионалното жури:
Награда за авторска музика: Милен Апостолов за „Дон Кихот“ на Младежкия театър.
Награда за сценография: Славка Георгиева за „Глупаци“ на ДТ „Рачо Стоянов“.
Награда за мъжка роля: Петър Калчев за „Една задръстена звезда“, Сатиричен театър „Алеко Константинов“.
Награда за женска роля: Албена Ставрева за „Неведение“ на НТ „Иван Вазов“.
Награда за режисура: Веселка Кунчева за „Дон Кихот“ на Младежкия театър.
Награда за най-добър спектакъл: „Глупаци“ на ДТ „Рачо Стоянов“.

Елица Матеева
14.04.2023

Свързани статии