Начало Филми Фестивали София Филм Фест – ново начало в две части
Фестивали

София Филм Фест – ново начало в две части

8042
Филмът „Паразит“ на Понг Чун Хо открива СФФ на 25 юни в платформата А6 зад НДК

Отложеният заради COVID-19 фестивал се открива на 25 юни с лятно и есенно издание

Само допреди седмица 24-ото издание на София Филм Фест (СФФ), който обичайно се провежда с настъпването на пролетта, изглеждаше непостижима цел преди края на лятото. Коронавирусът осуети откриването му на 12 март, стотиците прожекции, конкурсите и съпътстващия ги кинопазар, спря гостите от чужбина, а след това отмени поредица от големи световни кинофестивали.

Оказа се обаче, че има шанс за СФФ 2020 и на 25 юни той все пак ще бъде открит. Не в зала 1 на НДК, а в парка зад двореца. И не с премиерния български игрален филм „Петя на моята Петя“ на Александър Косев, както беше планирано, а с българската премиера на филм №1 на изминалата година, „Паразит“ на южнокорейския режисьор Понг Чун Хо. Прожекцията ще е пред публика, но основната програма на фестивала ще продължи предимно онлайн, обясни пред журналисти неговият директор Стефан Китанов:

„Адаптивният формат на СФФ (25 юни–19 юли) ще представи съдържание в два периода – лято и есен. Летният ще бъде основно онлайн в партньорство с международната платформа Festival Scope & Shift 72, която е лидер в предоставянето на онлайн фестивални услуги в света. Ще бъдат представени заглавията от всички конкурси на СФФ. Членовете на международните журита са на линия, гледат филмите, ще вземат своите решения и на 6 юли ще връчим наградите. Освен онлайн излъчване ще има и прожекции на три платформи на открито – А6 зад НДК, „Открита сцена“ в парка на Военната академия и новосъздадената Sofia Summer Fest до Музея „Земята и хората“. Единственият салон, който през тези дни ще работи със съдържание на фестивала и ще представя филми, които не са налични онлайн, е Домът на киното. А в края на септември, ако условията позволяват, ще посрещнем есенното издание на фестивала с филми, които не участват в лятната му програма“.

На официалното откриване на фестивала Анри Кулев ще получи почетната Награда на София за цялостния си принос към българското кино

До края на седмицата ще бъде готова окончателната лятна програма на СФФ. Знаем обаче, че онлайн ще могат да се гледат около 80 продукции, състезаващи се в Международния конкурс за първи и втори филми, в Балканския и Документалния конкурс, както и в Конкурса за български късометражен филм. Сред тях са британските „Среднощно“ на Натали Бианкери и „Как да имитираш война“ на Рудолф Херцог, сръбско-френско-германският „Баща“ на Сърдан Голубович, турско-германско-холандският „Три сестри“ на Емин Алпер, македонският „Медена земя“ на Тамара Котевска и Любомир Стефанов (две номинации за Оскар), американският „Игра с вълните: изкуството на звука в киното“ на Мидж Костин, германският „Риба, плуваща по гръб“ на Елица Петкова, „18% сиво“ на Виктор Чучков и др.

Не са за пропускане и филмите от рубриките „Ново българско кино“, „Киното днес“ и „Калейдоскоп“, в които са включени македонско-сръбският „Въпреки мъглата“ на Горан Паскалевич, италианските „Предателят“ на Марко Белокио и „Мартин Идън“ на Пиетро Марчело, холандско-литовският „Държавно погребение“ на Сергей Лозница, израелският „Последният час на г-н Кол“ на Дорон Еран, белгийският „Младият Ахмед“ на Братя Дарден, британският „Извинявайте, че не ви намерихме“ на Кен Лоуч, анимационният „Физика на тъгата“ на Теодор Ушев и др. Всяко заглавие, включено в онлайн платформата, ще може да се гледа срещу билет от 8 лева. Организаторите уточняват, че това дава достъп до фестивалните селекции на хора от цяла България, но филмите ще бъдат на разположение за определен брой гледания в рамките на лятното издание на СФФ. Щом бъде достигнат лимитът за гледания на дадено заглавие, достъпът до него ще бъде преустановен.

Единственото място с традиционни прожекции на закрито ще бъде столичният Дом на киното – разбира се, с редуциран брой седящи места поради предпазните мерки срещу коронавируса. Цената на билетите ще е 9 и 7 лева. Повечето от заглавията, които ще бъдат показани там, няма да имат онлайн излъчване или прожекции на открито. Сред тях са иранско-германският „Ялда – нощ за прошка“ на Масуд Бакши, литовско-латвийско-германският „Родина“ на Томас Венгис, сръбският „Шевове“ на Мирослав Терзич, британско-холандската документална лента „Брус Лий и престъпникът“ на Йост Ванденбрук, чешко-руският „Под слънцето“ на Виталий Мански, „Екзотика и „Примамливото отвъдно“ на канадеца Атом Егоян, който трябваше да е сред гостите на СФФ през март, и др. В Дома на киното се очакват и срещи с автори на някои от най-новите български филми.

12 лева е цената, определена за прожекциите на трите открити платформи. Местата също са разпределени според наложените мерки срещу COVID-19. Сред най-очакваните български премиери на открито са „Сестра“ на Светла Цоцоркова (почетен диплом от фестивала в Сан Себастиан и Гран при от Котбус) и „Бащата“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов (Кристален глобус от Карлови Вари и Златна роза от Варна), както и немско-българският „Кръвта на пеликана“ на Катрин Гебе и белгийско-холандско-хърватско-българският „Босият император“ на Джесика Удуърт и Петер Бросенс, продължение на комедията „Белгийският крал“.

С прожекцията на „Бащата“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов ще се открие новосъздадената платформа Sofia Summer Fest до музея „Земята и хората“

Колкото до повечето нови български игрални филми, засега никой не знае кога ще започне официалното им разпространение. „Продуцентите все още обмислят плановете си, затова не искаме да им пречим – заяви Стефан Китанов. – Първо трябва да стане ясно как ще работят киносалоните през есента и какъв ще е репертоарът им. Ясно е, че ще има изключително натрупване на ново съдържание и то трябва да е разпределено по най-добрия начин. Адаптираме лятното издание на фестивала към показване на съдържание онлайн, включително за закритите професионални срещи на хора от европейската киноиндустрия София мийтингс, а наесен се надяваме на нов старт – с ново фестивално съдържание и филми, които да се гледат в киносалони.“

„София понесе огромни щети, но една от малкото области, която не беше бюджетно редуцирана, е културата – допълни зам.-кметът Тодор Чобанов. – Нито една стотинка не беше отнета, а напротив, мобилизирахме колкото може повече ресурс. Всички фестивали, подкрепени от Столичната община, включително СФФ, запазиха финансовите си параметри и получиха правото да моделират наново своите програми и дейности, така че да могат отговорят на очакванията за гъвкавост.“

В този контекст припомняме думите на Стефан Китанов, вдъхновени от Чаплин и споделени в края на април пред сп. „Култура“ по повод кризисната ситуация: „Както се пее в песента: Don’t Give Up! Не се предавай! Бъди гъвкав, бързо взимай решения, понякога в трудните моменти ставаш още по-креативен. Реагирай на мига. Опитвай се да поддържаш висок дух. Бъди готов да правиш малки компромиси в името на развитието и случването на нещата, но никога не прави компромиси с идеалите си и високите цели. Умей да понасяш и приемаш загубите, но помни, че мачът не е от един гейм, играй за победа! Не се увличай по масата и не слизай на нейното равнище, старай се да я издигаш до нивото на значимите постижения в изкуството. Продължавай да летиш, „високо, високо, високо… над завист и обида, над дребните сплетни… Но първо да се съхраним, „утре птиците отново ще пеят“.

Виолета Цветкова е дългогодишен журналист в сферата на културата. Завършила е славянска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Работила е като редактор и отговорен редактор във вестниците „Труд“, „Новинар“ и „Континент“ и в сп. „Паралели“, както и като експерт „Връзки с обществеността“ на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“. Сценарист е на документалния филм на БНТ „Всичко от нула“ за българската култура по време на прехода, редактор е на албума „Съкровищница: 140 г. Национална библиотека „Св. св. Кирил и Методий“. Носител е на награди за журналистика в областта на киното и опазването на културното наследство.

Свързани статии