Начало Книги Струва си да дълбаем, да питаме и да сме неспокойни
Книги

Струва си да дълбаем, да питаме и да сме неспокойни

3408
Катя Димитрова, фотография Яна Лозева

Разговор с Катя Димитрова за втората ѝ поетична книга „Птица със страх от високото“ (издателство „Жанет 45“). Премиерата на „Птица със страх от високото“ ще се състои на 21 октомври от 19 часа в книжарница Umberto & Co. в София 

Втората ви поетична книга обединява три цикъла, в които като в пъзел се преплитат темите за тялото, детството и града. На пръв поглед тези части изглеждат отделни, но при по-внимателно вглеждане се откриват връзките помежду им, вижда се целостта на книгата – отделните парчета на пъзела съставят обща история. Да започнем нашия разговор оттук – от идеята тази книга да изглежда по този начин.

Радвам се, че сте усетили книгата по този начин. Действително, животът е пъзел и ние сме пъзел. Съставени сме от толкова много различни събития, които са минали през нас – емоции, хора – и няма как да не се усети, че дори тези цикли в книгата, макар и толкова различни и без хронологична подредба, са част от цялата история, както я нарекохте. Избрах да са подредени по този начин, тъй като причината за появата на книгата са терзания, започнали със заболявания, с физически проблеми. Това е една физическа книга във всичките ѝ части, не е само емоционална и психологическа. Книгата може би нямаше да я има без първата част – „Тялото се запознава с болката“. Реших, че тя ще свърже читателя с историята по възможно най-близкия начин. 

(мета)физика 

някой те е окъпал във водите на мъртвеца
или с детско любопитство си надзърнал в покрито огледало
вече го усещаш
откъде иначе ще се вземе цялата тази скръб

и не върви, не върви, не върви,
нещастието те смачква, ставаш дребен първо вътрешно,
после другите не виждат цели педи от ръста ти

тя, болката,
човърка, разчепква, изгризва, прояжда,
прониква в сухожилия и кости и напомня:
липсата ти ще е само мараня върху нагорещени камъни
пътят ти до нея ще е кратък

Да поговорим за това противопоставяне на физичното и метафизичното, на връзката между тях. Образът на птицата, която се страхува от височината, също допълва това противопоставяне. 

Да, тези противопоставяния са плод на моите вътрешни борби. Още от заглавието е ясно, че става дума за една много нетипична птица, защото от нея не би се очаквало да се страхува от високото, но ето че там има нещо, което я тревожи. Всичко минава през вечно премисляне и претегляне. Нищо в живота на тази птица и в книгата изобщо не е сигурно, така както и времената са несигурни – не само за физическото ни тяло, но и за това кои сме ние. Струва ми се, че никога не сме били толкова разделени – не само по групи в обществото, но и вътрешно, тъй като с новите поколения много заучени неща от предходните се сблъскват с една нова реалност, с нови разбирания. Сега живеем във време, в което подлагаме под въпрос всичко, което знаем, и всичко, което сме. Не сме сигурни дали сме възпитани по най-полезния за нас начин. Не сме сигурни дали искаме да бъдем много успешни в кариерата си, или просто да избягаме някъде в провинцията и да се свържем отново с природата и с това, което може би тялото иска. Все по-неясно е какви точно хора сме, къде е границата между доброто и злото. Така че въпросите са много и се увеличават, но това не е непременно лошо. Хубаво е, когато различни канони биват разтърсени и се сриват – понякога с шум и прах пред краката ни. Струва си да дълбаем, да питаме и да сме неспокойни. Това, разбира се, идва със своята висока цена. Затова тази птица има толкова много тревоги в себе си.

На какво не ни научиха 

Да губим възпитанието си, ако се налага,
а ако трябва – и да влезем в битка.
Да се освобождаваме от непотребното
и да не ни е страх от липса в утрешния ден
(защото тя все някога ще дойде).
На изкуството да сме спокойни
и да гледаме навътре,
навътре,
навътре…

В книгата има бунт и гняв. Те са насочени и към предишните поколения и начина, по който са живели, стереотипите и предразсъдъците, които са имали. Изследвате тревожността, породена от неразбирането, неосъзнатите грешки и разминаванията между поколенията. Съществува ли за вас възможността човек да запази идентичността си, връзката със себе си и близките си и в същото време да се отърси от предразсъдъците и клишетата, породени от определени политически идеи, от мястото, на което живеем?

Много ми се иска да има начин за това. В крайна сметка ние не сме семействата си, така че изборът е наш – как ще изживеем живота си и дали, ако грешим, ще виним само предците си, или ще поемем отговорността с всички възможни рискове. Много е важно да се отбележи, че този бунт не е критика, той само е регистриране на определени липси. Аз съм имала късмета да бъда отгледана с любов и грижа, но това не значи, че не ми е мъчно, че емоционалната, психологическа връзка на децата от моето поколение с техните родители сякаш не е била толкова дълбока, колкото би ни се искало. Ние сме първото поколение след ’89-а, което за първи път поглежда толкова навътре към себе си, което разговаря с психолози, без изобщо това да се счита за лудост, без да се страхуваме от това, че разговорът за душата ни е проява на слабост – защото не е, тъкмо обратното. И всъщност е жалко, че предходните поколения не са имали този шанс. Но не смятам, че вината е тяхна. Те са имали нещастието да живеят в един много по-различен режим. И все пак е личен избор дали да плашиш децата си с Торбалан и с Баба Яга. От гледна точка на родителите ни това може би изглежда безвредно и не толкова страшно, но от наша страна виждам, че не е така. Всички тези наказания, които не са били чести, все пак оставят в теб някакви следи. Аз съм била наказвана само веднъж и само за малко – да стоя с лице към стената – и макар тогава, в онзи момент, това да не ме е травмирало, много добре си го спомням и е оставило следи в мен.

Родителите на миналото

Плашеха ни с Торбалан и Баба Яга,
сами рисуваха кошмари в умовете ни,
а после нощем ни успокояваха.
Наказваха ни да стоим с лице, опряно в ъгъла на стаята,
и не проумяваха защо стените помежду ни
ни превръщаха в тревожни хора.

Много характерно нещо за тази книга е вашата човешка наблюдателност и емпатия към заобикалящия ни свят.

На първо място ми се струва, че е невъзможно човек да пише, без да наблюдава. Светът наоколо е музата, не сме само ние свои източници на вдъхновение. Мисля, че това е характерно за всеки човек с желание да пише – да се вглежда повече в околните, в заобикалящия го свят. Хората носят изобилие от истории и вдъхновения и понякога дори не го осъзнават. Можеш да станеш муза на някой поет или писател, без изобщо да си разбрал. Например някои разговори в градския транспорт или по улиците може да бъдат чути и регистрирани – и за човека да не значат много, но някой, който би видял лиричното в тях, да ги приеме по по-различен начин.

Има и такава Коледа

Измежду препълнените с пластмаса, брокат и пайети колички
се провряха два грозни ангела,
мърляви, черни,
невъзможни за игнориране с целия този облак от тежка,
погнусяваща миризма на алкохол и урина.
Стискаха в шепите си стотинки, достатъчни за две изтривалки –
върху им щяха да изкарат Коледата.
Ние ли ги съжалихме, те ли нас?
Двамата кротки ангели, заради които всички в „Джъмбо“
гледаха надолу, със спокоен и достоен поглед ни напомняха:
не всичко, което блести, е злато.

За нещастие или просто защото това е животът, няма светлина без тъмнина. И това, че приемаме живота по този начин, не означава, че спираме да се борим с лошото – тъкмо напротив. Когато назоваваме проблемите в обществото, тогава вече им придаваме форма и започва истинската битка срещу тях. Това е една от причините да смятам, че постоянно, навсякъде и по всяко време трябва да говорим за всички несправедливости. Никой проблем не се решава с пренебрегване или замитане под килима. Затова е добре да отворим очите си, умовете и сърцата си за тревогите на околните. И доколкото можем, да помогнем в решаването на обществените проблеми, в едно толкова мрачно време както за България, така и за света. Да, в тази книга страшното се споменава, не се пренебрегва, но в крайна сметка само това е начинът да назовем врага и да се сражаваме с него.

Нека поговорим за болката като осъзнаване на крайността. Пишете за това как чрез нея разбирате както собствените си граници, така и смисъла на живота, който не става по-лек, но става по-истински.

Колкото и да е неприятно да се сблъскваме със здравословни и физически проблеми, те са неизбежна част от следите на времето по нас. След първоначалното отчаяние идва приемането и дозата мъдрост. Дори забелязвам, че всичко това придава плътност на живота. Разбира се, звучи по-добре изобщо да не страдаш и да не те боли, но тези перипетии ни дават шанс да се вгледаме по-дълбоко в себе си, да се обгрижваме по-добре и да виждаме живота с повече цвят. Много често заболяванията ни подсказват, че сме стигнали до някакъв лимит и се нуждаем от промяна. Когато видиш, че възможността да се чувстваш добре не ти е даденост, започваш да оценяваш много по-високо моментите, в които изпитваш хармония с тялото и психиката си. Клише е, защото е вярно. И когато можеш да се насладиш на разходката в планината без ограничения, тогава радостта е още по-голяма.

Тази книга е свързана с промяната и с осъзнаването, че животът се променя непрестанно, че е много по-голям от представите ни или от болката в определен период – че е движение.

Животът е много несигурен. Ние сме много несигурни, което не е непременно лошо, а е част от това: да отворим мирогледа си и да видим, че нищо не е само едно нещо, че ние сме много различни. Представата ни за самите нас се изменя непрестанно. Аз съм от поколение, в което беше модерно като деца да си правим лексикони, и тогава имаше такива призиви: „Опиши се с три думи“. Сега, на тридесет и три, вече не мога да се опиша с три думи, защото съм много различен човек от това, което съм мислела, или от ситуациите, в които ме поставя животът. Понякога съм добър човек. Понякога ми се струва, че съм малко по-лоша, отколкото съм си мислела – когато се гневя, например, но и това е част от човешкото. Винаги съм била нетърпелива, но сега вече се уча на търпение и на смирение пред времето и неговия по-мъдър ход. В никакъв случай тези несигурности не са лошо нещо. Страхът не е нещо лошо – той не се явява като демон, който те плаши, а е проява на желанието да надскочиш себе си и своите вътрешни ограничения, били те поставени от определен тип възпитание, или от физически проблем. Така че, макар да звучи тъжно или пък страшно, всъщност нищо в тази книга не е страшно. Просто е такова, каквото животът го прави. И както аз, като журналист, винаги съм съобщавала фактите, и в тази книга го правя така: без да оценявам, без да давам категорична оценка – просто един репортаж. Така си представям книгата.

Някой ден, наместо сбогуване

Ти, трева на моята смърт,
помни, че можеше да е много по-лошо.
Можеше да се случи още на 24,
можеше градовете ни да са по-далеч един от друг
или да си усойна орехова сянка над кръста ми.
Но ти зеленееш,
ти ме зеленееш
и краят е по-малко край.

Ти, трева на моята смърт,
дъх на моя живот,
заповядвам ти да се усмихнеш

Катя Димитрова (1992) е родена в Раднево. Има бакалавърска степен по журналистика и магистърска степен по „Продуцентство и креативна индустрия“ от СУ „Св. Климент Охридски“. Журналист с повече от десет години опит. Отличавана е от национални и международни поетични конкурси. Нейни стихотворения са публикувани в „Литературен вестник“. „Плач по всички жени преди мен“ е дебютната ѝ поетическа книга.

 

Радослав Чичев е завършил история в СУ „Св. Климент Охридски“. Работи в БНР като един от водещите на предаванията „Гласът на времето“ и „Аларма“ по програма „Христо Ботев“. През март 2010 г. пиесата му „Колекционерката“ печели Първа награда на конкурса за камерна пиеса „Славка Славова“ на Театър 199. През 2011 г. излиза първата му стихосбирка „От прашинката на деня“, за която през 2012 г. е отличен с бронзов Пегас на „Южна пролет“ в Хасково. През 2012 г. е победител на фестивала „София: Поетики“. Един от участниците в поетичното представление „4х4“, заедно с Ясен Василев, Мирослав Христов и Иван Димитров. През 2013 г. излиза втората му поетична книга „Сърцето на ловеца е лисица“. Следват още две : „5.6“ – 2016 г., и „Светкавици“ през 2019 г. Има още две поставени пиеси - независимото представление „Траевремене“ и радиопиесата „Звездата на Планк“. Един от авторите в подкаста „Градски детектив“. Работил е по три документални проекта: представлението на Студиото за документален театър Vox Рopuli „Невидими номер 3 – Дом“, радиосериала „Втората световна“ на БНР и радиопиесата „Сънят на сезоните“.

Свързани статии

Още от автора

No posts to display