0
4003

Съчетание на оперета и цирк

В ролята на клоуните – Божанка Груева и Румен Григоров, и Мейбъл – Десислава Николова, фотографии Музикален театър

След много обясними перипетии този сезон се състоя премиерата на „Принцесата на цирка“ от Имре Калман в Музикалния театър „Стефан Македонски“. Наред с Лехар, Калман е създател на т.нар. Нова виенска оперета, за която е характерно използването на драматични сблъсъци. Той изпълва развлекателния жанр с реализъм и психологическа дълбочина. Наричан е „кралят на оперетата“ и „император на Виена“.

След създаването на „Графиня Марица“ композиторът изпада в творчески застой. Ето какво споделя за своите лутания: „Пред мен и моите либретисти Грунвалд и Брамер възникна проклетият въпрос какво ново да напиша? Много седмици не можехме да го разрешим. Но един ден се озовахме в цирка“. Според мълвата, на това представление Калман бил заинтригуван от един акробат, играещ с маска на лицето. Оказало се, че мистериозният акробат бил потомък от руско аристократично семейство, което след революцията емигрирало във Виена. За да се прехранва, той трябвало да работи в цирка и за да не го разпознаят, трябвало да бъде с маска. 

Така се ражда историята за тайнствения цирков артист Мистър Хикс, който се крие зад маска, и гордата графиня Федора дьо Гранвил. През 1926 г. „Принцесата на цирка“ триумфира на виенска сцена. В тази оперета Калман съчетава фокстрота с интонациите на унгарския чардаш и виенските валсове. Според друг слух танците не са се удавали на „краля на оперетата“, затова той решава точно обратното – да изобилстват танци в неговите оперети. За да създаде неповторимата атмосфера на цирка, пише и циркови маршове.

„Калман борави с пълния диапазон на щрайха и показва, че не само е истински майстор на оркестъра, но има и изключителен усет за песенност и танц“ – споделя главният диригент на Музикалния театър Юли Дамянов. По идея на хореографката Татяна Янева той е написал оркестрация за балетно платно, в което е съчетана музиката от двата шедьовъра на Калман „Баядерка“ и „Принцесата на цирка“. Кулминацията в него е танц на палци в изпълнение на Йоанна Стоянова, Венета Гочева, Теодор Добрев и Трайче Стойковски.

Певицата Юлия Маринова този път достойно се изявява като режисьор на спектакъла. Тя умело вплита в действието истински цирков спектакъл. За първи път на сцената на театъра солистите играят редом с професионални циркови артисти. Докато правят акробатични номера, изкусни клоунади и играят на въздушен обръч, артистите на театъра изпълняват и сложните арии и дуети. Ролята на цирковата актриса Мейбъл са поели младите солистки Десислава Николова, Илона Иванова и Елица Красимирова. Те се издигат над сцената на въздушен обръч заедно с професионалната циркова акробатка Йоанна Зашева. „В ролята на Мейбъл има и много танци със сложни акробатични елементи“ – казва Татяна Янева. В трудните поддръжки на Мейбъл ѝ помага нейният любим Тони – в тази роля се редуват Денко Проданов и Александър Панайотов.

Балетът на Музикалния театър

За цирковия номер на мистериозния Мистър Хикс (в ролята са Пеньо Пирозов, Богомил Спиров и Владимир Грудков) е създадена професионална циркова илюзия. Засега тя е единствена в България и е изработена специално за Музикалния театър. В нея са вложени различни видове материали и три вида електроника. Артистите Румен Григоров и Божанка Груева са доста забавни и атрактивни със своите клоунади на сцената, оформена като цирково шапито. Сценографията на спектакъла е дебют за Пеньо Пирозов. Художникът на костюмите Яна Дворецка е заложила на контраста. Костюмите на цирковите артисти са издържани в три цвята – бяло, червено и черно, за разлика от разточително пищните костюми на превзетите аристократи, към които са добавени и специално изработени шапки.

В новата постановка участва почти целият състав на театъра – солисти, хор, балет и оркестър, с диригентите Огнян Митонов и Дориан Молхов. Сложната във вокално отношение роля на Федора, за чиято ръка се домогват всички мъже, е поверена на примите на музикалния театър Добрина Икономова, Валентина Корчакова и Еделина Кънева. Барон Шатоньов е представен от Христо Сарафов, Александър Мутафчийски и Добромир Момеков. Субретната двойка – Клара, властната майка на Тони, и нейният подчинен Макс – се изпълнява от Людмила Козарева и Стефан Петков, които се дублират с Юлия Маринова, Катерина Тупарова и Кръстан Кръстанов. Оперетата „Принцесата на цирка“ съчетава водовъртеж от чувства и усещане за радост, което носи циркът. Отличава се с богатство на мелодиката.