Начало Сцена Опера С „Аида“ започва сезонът на „Метрополитън опера: на живо от Ню Йорк“
Опера

С „Аида“ започва сезонът на „Метрополитън опера: на живо от Ню Йорк“

Ирена Гъделева
05.10.2018
5467
„Аида“

„Аида“ от Верди е първото заглавие от петия сезон на програмата „Метрополитън опера: на живо от Ню Йорк“ в Синема Сити София. Прякото излъчване е на 6 октомври, събота, от 20 часа, с повторение на 10 октомври от 19 часа.

Ако има оперен театър, който може да си позволи звездно начало на сезона – това е Метрополитън. Няколко дни преди официалното откриване в репетиционните и шивашките ателиета човек може да срещне и Анна Нетребко, и Елина Гаранча, и Изабел Ленард – прими, на които целият оперен свят се възхищава. Те са в Ню Йорк, за да подготвят появата си в нови роли, очаквани от меломаните от месеци.

Голямата звезда на оперната сцена Анна Нетребко отново изгря на сцената на Мет, но за първи път в ролята на Аида, в която дебютира триумфално на Залцбургския фестивал през 2017 г. Критиците са категорични – руското сопрано завладява аудиторията и с високо певческо майсторство, и с артистичност. При това гласът ѝ, доста променен от времето, когато беше най-известна в белкантовия лиричен репертоар, вече има мощта и тъмните краски, необходими за по-драматичните роли. Няма съмнение, че Анна Нетребко знае какво прави с всяка следваща стъпка в триумфалната си кариера. Нейната Аида се бори, разкъсвана между любов и дълг. Красотата и дълбочината на гласа ѝ дори събуждат у някои познавачи спомени за великолепното превъплъщение на Леонтин Прайс – една от големите в тази роля преди няколко десетилетия.

Достойна съперница на Анна Нетребко като Аида е грузинското мецосопрано Анита Рачвелишвили. В ролята на Амнерис тя е и властна, и царствена, и разкъсвана от ревност. Силното ѝ въздействие не е изненада, защото публиката в Метрополитън опера я е гледала и като страстната Кармен, и като Азучена в „Трубадур“, и в „Княз Игор“. Големият пир в „Аида“ всъщност е комбинацията от двете примадони, след които, според „Обзървър“, „сцената е в пламъци“.

„Гледал съм „Аида“ толкова пъти, че не мога да ги преброя. Но в повратната сцена във II действие, когато Амнерис се опитва да разкрие дали Аида, нейна робиня (и всъщност дъщеря на вражеския владетел) е нейна тайна съперница в любовта към египетския воин Радамес, ми се стори по новому интензивна и непредсказуема“, признава на страниците на „Ню Йорк Таймс“ Антъни Томазини.

Двете силни по своему героини, превъплътени от изключителни певици, се борят за сърцето на великия воин Радамес – в ролята е украинецът Александър Антоненко, когото гледахме на живо от Мет като Отело през 2015 г., тогава в партньорство със Соня Йончева. За него критиките този път не са така ласкателни – определят го като груб и колеблив в по-лиричните сцени, но признават неговата гласова мощ в силните героични моменти.

Ярко присъствие в „Аида“ на Мет имат изпълнителите на по-малки, но съществени за действието роли: хаваецът Куин Келси е Амонастро, бащата на Аида, американецът Райън Спийдо Грийн и руснакът Дмитрий Белоселски са фараонът и върховният жрец – тримата с красиви, дълбоки гласове.

Италианският диригент Никола Луизоти, в момента директор на Операта в Сан Франциско, води оркестъра и хора на Метрополитън опера умело и достатъчно динамично, за да има спектакълът необходимия блясък и въздействие.

Метрополитън опера възстановява постановката на Соня Фризел от 1988 г., която сравняват по пищност с тези на Франко Дзефирели. Режисьорката е уверена, че е възможно класическата визия, вярна на авторовата идея, да въздейства и на публиката в наши дни. Затова се доверява на майстора на декорите Джани Куаранта с неговото мащабно мислене. Използва огромен хор и много статисти за масовите сцени, на фона на които се разиграва вечната история на тримата герои, разкъсвани между любовта и дълга.

Освен „Аида“, през октомври пряко от Метрополитън опера в кината в над 70 страни по света ще бъде излъчено и още едно заглавие – „Самсон и Далила“ от Камий Сен-Санс, опера, с която директорът на Мет Питър Гелб и неговият екип избраха да открият сезон 2018/2019 на 24 септември.

Това е единствената от 12-те опери на прочутия френски композитор, която продължава да се играе по света с голям успех. Библейската приказка за измамната любов и предателството, за силата на вярата и жертвоготовността, е в основата на либретото на Фердинанд Лемер, който използва текстове от Стария Завет.

В програмата Live in HD „Самсон и Далила“ се появява за първи път. Роденият в Сърбия театрален режисьор Дарко Тресняк прави дебюта си в Метрополитън опера, след като е работил успешно в Лосанджелиската опера и получава награда Тони през 2014 г. за дебюта си на Бродуей. Постановката му на „Самсон и Далила“ е ярка и съблазнителна, с монументални декори в последното действие, което се развива в храма на филистимците. Сър Марк Елдер е поканен да дирижира първата нова постановка на тази опера през последните 20 години.

И отново звездите в главните роли са тези, които приковават вниманието. А Елина Гаранча и Роберто Аланя неведнъж са били заедно на тази и на други престижни сцени. През 2010 г. в „Кармен“ двамата са наелектризиращи. Тенорът, който от години е в елита на оперните солисти, е известен със своята артистичност и благородно излъчване, достойно за ролята на библейския герой Самсон. А латвийското мецосопрано с доказани актьорски качества и глас, който се лее, изглежда зашеметяващо в специално направените за постановката ярки екзотични костюми на изкусителката Далила. Заедно българската публика ще ги види на голям екран на 20 октомври от 20 часа в Синема Сити София. Повторението е на 21 ноември от 19 часа.

Излъчванията от Метрополитън опера се случват благодарение на фондациите „Америка за България“ и „Виа Фест“.

Ирена Гъделева
05.10.2018

Още от автора