Начало Идеи Гледна точка С болка за будителите
Гледна точка

С болка за будителите

5119
Снимка авторът

Хората в културата непрекъснато се надбягват с минималната работна заплата, но тя все е по петите им като призрак, който превръща висококвалифицираните културни дейци в работещи бедни.

„Площад Славейков“ в София, 12 ч., Денят на народните будители. Събират се хора, звучат речи, издигат се плакати с едно искане – достойно финансиране на културата. Заради нейното и тяхното достойнство. Библиотекари, актьори, музиканти, архивисти, писатели, археолози. Съзирам познати лица, занятието на други разпознавам по протестните плакати: „Достойно заплащане“ – ДА „Архиви“ или оркестър „Симфониета“…

Има протести и протести, както се убедихме напоследък. Едно е да правиш протести от позиция на силата – да блокираш кръстовища или да парализираш страната. Има и други протести – на заявено гражданско присъствие, за които медиите не съобщават във всяка емисия или въобще пропускат. Което не означава, че са по-маловажни, тъкмо обратното. Протестите на мълчаливото гражданско достойнство.

Говорещите на стъпалата на Градската библиотека се сменят, но думите, които казват, съвпадат в най-същественото: повече не може да продължава така; хората в културата непрекъснато се надбягват с минималната работна заплата, но тя все е по петите им като призрак, който превръща висококвалифицираните културни дейци в работещи бедни. Актрисата Албена Колева се обръща към протестиращите с думите: „Братя и сестри“.

До мен архивистки споделят, че заплатата при тях е около 1100 лв. И съответно младите хора напускат, за да станат учители. Образователната сфера след толкова перипетии е малко по-добре. Идеята на протеста е културата да се приравни към образованието. Инак я чака трайна мизерия.

Виждам поетесата Мирела Иванова, дошла да подкрепи будителите. С вълнение в гласа ми разказва как са мръзнали през годините в къщата музей на Иван Вазов – нямали пари да си платят сметките за тока. Страхували се при всяко позвъняване на вратата, че може да не е посетител, а инкасатор, който да им отвие бушоните. Бюджетът бил мизерен. Едвам намерили средства в края на нейното „уредничество“, за да оправят покрива, та да не протече Вазовият дом. И това не е далеч във времето.

А инак всички се гордеем с Вазов и онова, що „първа радост е за мене“. Колцина обаче обръщат внимание на факта, че за да посетиш неговия дом, дори в Деня на будителите, трябва първо да позвъниш по телефона, за да дойде отнякъде уредник. За останалото да не говорим.

Архивистки до мен с обида разказват за условията си на труд и как няма пари за дигитализация. Спомням си как преди време в един окръжен архив установих, че богатата документация е преместена в по-обширна сграда, но без никакво отопление. Жените в зимния период работеха в грейки, сякаш не обгрижват националната памет, а са монтажници на строителен обект. Същото беше дълги години в Етнографския музей и в редица музеи в страната. Днес дори този въпрос да е частично решен, режийните разходи пак са за сметка на заплатите на хората в сферата на културата.

Наясно ли сме с това като общество? От години правителство след правителство отлагат реформата в културата и финансирането на тази сфера за „друг път“. И този „друг път“ все се отлага. А най-обидното е, че не става дума за много пари. В сферата на културата работят малко хора, които и без това намаляват от година на година. Скоро – при това заплащане – щатовете ще се оголят драстично.

И тогава? Може да дойде ден, когато вратите на музеите и библиотеките да се окажат затворени. Не заради протест. А просто защото няма да ги има библиотекарите, уредниците, фондовиците, реставраторите.

За кратко на протеста размених няколко думи с директорката на Столичната библиотека Юлия Цинзова. Тази година библиотеката е особено горда от факта, че техните читатели са заели от фондовете им над половин милион книги. Във време, в което всички се оплакват, че вече не се чете много. Или че не се чете изобщо. Създали са специализирани читални с музейна част – възстановен е кабинетът на Симеон Радев на базата на негови книги, документи и лични вещи. Но за да продължи Столичната библиотека (която е и пътуваща библиотека) да се развива в нова посока, е необходима допълнителна финансова подкрепа. А заплатите са обидно малки, което предвещава проблеми.

И така пак се връщаме към тихия протест на културата, за който съм писал и друг път. А оттогава не се е променило нищо. Някога френският политик и писател Едуар Ерио беше казал, че културата е онова, което остава, след като изчезне всичко друго. Ако държавата, икономиката, армията и администрацията са в криза, остава само един тънък културен слой, пласт цивилизованост, по силата на който хората, знаейки и помнейки кои са, могат да намерят сили да реагират в тежка ситуация. Изчезне ли и този тънък слой култура, всяко общество губи основанията си да просъществува, обрича се на разпад.

Години наред сме свидетели на подобна ерозия, като пред очите ни този слой все повече и повече изтънява и никой не знае кога ще настъпи критичният минимум.

Не ми се иска това, което казвам, да звучи катастрофично, а реалистично.

Това е основополагащият аргумент за правото ни на култура, който добре съзнавам, че не всички приемат. За някои той звучи като общ набор от думи и патетично говорене. За да стане ясен проблемът, ще се опитам да го формулирам в няколко точки, които повтарям от години:

1. Ние много се гордеем с нашето културно наследство, с онова, което е в нашите музеи, галерии и архивни сбирки. В същото време изобщо не ни вълнува в какво състояние е това наследство, как то се съхранява, колко и кои са хората, които полагат грижи за него. Някак се приема, че щом е оцеляло дотук, значи е „вечно“ и ще се опазва „само“.

2. Никой не се интересува, че немалка част от хората, посветили живота си на опазването и изучаването на това наследство, са в предпенсионна възраст. А млади и квалифицирани специалисти – със заплащане, граничещо с минималната работна заплата – все по-трудно ще се намират. Да не говорим, че добрите експерти в тази сфера са кът по целия свят. Един добър реставратор или музеен специалист се създава поне за десетилетие.

3. Много често се повтаря, че залагаме на нашето културно наследство в опит да привлечем голям туристически поток, различен от онзи туризъм, за който е най-добре да не споменаваме.

А кой да свърши цялата тази работа? За да имаме съвременни музеи и библиотеки, с които наистина да се гордеем, за да бъдат на ниво оркестрите ни, а националната памет да бъде съхранена и дигитализирана? Шепата хора със заплащане – пак повтарям и няма да спра да го повтарям – колкото на хигиенистка без образование? Как си представяме това да се случи?

Аз не си го представям. А вие?

Тони Николов е философ и журналист. Главен редактор на Портал Култура и на сп. „Култура“. Специализирал е в Папския институт за Изтока (Рим) и в Училището за висши социални науки (Париж) в групата на проф. Жак льо Гоф. Член е на Международното общество за изследване на средновековната философия (S.I.E.P.M) в Лувен. От 2005 г. до 2009 г. е главен редактор на Радио Франс Ентернасионал (RFI – България. Дългогодишен преподавател в СУ „Св. Климент Охридски”. Преводач на книги на Ж. П. Сартр, Ж. Ф. Лиотар, А. Безансон, Ж. Бернанос, Р. Жирар, Ж. Грийн, Вл. Гика, К. Вирджил Георгиу, Майкъл Едуардс, Джорджо Агамбен. Съставител на четиритомника с есета на Георги Марков и на неиздадените ръкописи на Иван Хаджийски. Автор на книгите: „Пропуканата България“ („Хермес“, 2015), „Българската дилема“(„Хермес“, 2017), „Спомнена София“ („Рива“, 2021, отличена с Наградата на София за литература), „Бленувана София“ („Рива“, 2022), „Има такава държава“ („Хермес“, 2023, отличена с наградата „Хр. Г. Данов“ за хуманитаристика), „Незабравена София“ („Рива“, 2023), „Потулена София“ („Рива“, 2024). Кавалер на Ордена за заслуги на Република Франция.

Свързани статии

Още от автора