0
633

С лице до прозореца

Granta България 3: Революции, септември 2013 г., „Жанет 45”

granta1Така „Обзървър” описва Granta: „Плътно прилепила лицето си до прозореца, твърдо решена да бъде свидетел на този свят”.

Аз пък ще започна с това, че излизането на Granta в България само по себе си е събитие за културния ни живот. Стартиралото през 1889 г. в Кембридж като студентско списание, изданието бързо печели авторитет, след известно прекъсване то отново продължава да излиза от края на 70-те години на миналия век. Респектиращ е списъкът от писатели, чиито творби са публикувани на страниците на изданието – Сол Белоу, Мартин Еймис, Реймънд Карвър, Джулиан Барнс. И още Габриел Гарсиа Маркес, Салман Рушди, Милан Кундера. За първи път читателската публика се среща с Арундати Рой и Зейди Смит именно в Granta.

Списанието е важно с погледа си към съвремието, към политическите, икономически и обществените колизии в днешния свят, то не просто събира произведения по тема, то анализира, прави исторически разрез на събитията, вярва както в художествената проза, така и в жанрове като документалистиката, мемоарите, фотографията. Granta следи историята днес, внимава в малките неща, обглежда и обхваща най-големите. Важно е и с това, че всички текстове в него се публикуват за първи път.

Тези дни се появи третото издание на Granta в България. С нов издател – „Жанет 45”, издателство, доказало се с качеството на подбора на заглавия и публикации с отношение към добрата литература.

Темата на броя – революции. Революции в мисленето; революции в конкретния граждански смисъл; революции тук, у нас; революции другаде; такива, случили се преди, но знакови, и днешни, които променят света. Осем чужди и осем български автори на художествена и документална проза, четирима поети и един фотограф правят този брой едно цяло тяло, провокират както емоционалността, така и разума на читателя.

Добре познатият на българската публика Милан Кундера в есето си Париж или Прага? сравнява по познатия ни разсъдъчно-аналитичен начин майските събития в Париж и Пражката пролет, събития, които в паметта на неисториците някак плавно са се подредили в една линия. Те в текста на Кундера се оказват почти неподлежащи на сравнение, не само заради различните си носители, но и заради идеологията си. Египет в думите на мароканеца Тахар Бен Джелун и Американската ера, Ирак, този впечатляващ текст, поне за мен един от най-силните, на Антъни Шадид, чуждестранен кореспондент на „Ню Йорк Таймс” в Бейрут, два пъти носител на Пулицър, загинал по време на мисия през 2012 г. Още един носител на Пулицър в този брой на Granta, само че за художествена проза – Ричард Русо, а перуанецът Сантяго Ронкалиоло, известен най-вече като романист, тук е с документален спомен за Перу, партизанските войни, „Сендеро Луминосо” и демокрацията.

Българското присъствие също включва утвърдени автори, познати на читателите, както и по-неизвестни, но затова пък обещаващи. Владислав Тодоров и Албена Стамболова, заедно с Митко Кенаров, Оля Стоянова, Ангел Игов и моите лични изненади в най-добрия смисъл – Светослава Койнова и Момчил Миланов.

Поезия от Георги Господинов и – това ми се струва важно– от един от емблематичните за 90-те години поети Ани Илков, от Златомир Петров и Марианна Георгиева. Фотографии на Вера Гоцева.

И въпреки изброяването, някак неизбежно в подобни случаи, друго е важно тук – добрата литература, гражданската позиция, вкусът. Granta не само ги обещава, а ги дава на читателя.

Катя Атанасова е завършила българска филология в СУ „Св. Климент Охридски“, специализирала е „Културни и литературни изследвания“ в НБУ. Работила е като преподавател по литература, литературен наблюдател на в-к „Капител“, после редактор в „Капитал Лайт“. Била е творчески директор на две рекламни агенции, главен редактор на списанията EGO и Bulgaria Air. Има издаден един сборник с разкази – „Неспокойни истории“, С., 2006, „Обсидиан“. Автор е на пиесата „Да изядеш ябълката“. Нейният разказ „Страх от глезени“ (Fear of Ankles), в превод на Богдан Русев, бе селектиран за годишната антология Best European Fiction на американското издателство Dalkey Archive Press, която излезе в началото на 2014 г. Води спецкурсове в СУ и НБУ.
Предишна статияКой написа писмото на Пеевски?
Следваща статияЦинизмът като политика