0
2343

Театър „Кредо“ на 30

„Шинел“, фотография Театър „Кредо“

Малката трупа празнува годишнината и рождения ден на първия си спектакъл „Шинел“ с турне през май и юни

Преди 30 години, във времето на най-голямото безвремие за българската култура, плахо се роди един частен театър. Създадоха го двама актьори със споделена любов към Гоголевия смях и тогавашни партньори в живота, Нина Димитрова и Васил Василев-Зуека (заедно със Светлозар Гагов и Майа Петрова) и го нарекоха „Кредо“. През 1992 г. те вдигнаха клетката на своя „Шинел“ по Гогол първо в столичния Младежки театър, от следващата година досега той е сред любимите постановки на вече четири поколения зрители в Театър 199. А след житейската раздяла на Нина и Зуека актьорът бе наследен на сцената от талантливия студент на Димитрова Стелиан Радев.

Именно 30-ият рожден ден на трупата и нейната първа постановка провокира проекта „кредО!шинел!“, който включва юбилейно турне с „Шинел“ и официално честване на годишнината. То започва с представления на 16 и 17 май на сцената на Държавния куклен театър в Бургас, ще продължи с три поредни вечери в Държавния куклен театър в Русе (15–17 юни) и на 20 юни в Драматично-кукления театър в Силистра, преди финалното лятно излизане пред публиката в Държавния куклен театър в Добрич на 22 юни. Големият празник се очаква през ноември в Театър 199 „Валентин Стойчев“, където в този състав „Шинел“ се играе от ноември 2013 г. Там е „домът“ и на други два спектакъла на „Кредо“ – „Каквото направи дядо, все е хубаво“ по Андерсен (премиера през 2005 г. със Зуека, а от ноември 2013 г. с участието на Димитр Несторов, също студент на Нина Димитрова, и „Дневникът на един луд“ по Гогол (премиера през октомври 2015 г. със Стелиан Радев в ролята на Попришчин и глас на Димитр Несторов.

Историята на „Шинел“ на Театър „Кредо“ е завидна. Твърди се, че това е най-дълго играният театрален спектакъл у нас и най-аплодираната и награждавана българска постановка зад граница. От премиерата му на 6 ноември 1992 г. досега има повече от 600 представления на 9 езика, включително в програмите на над 200 фестивала по света („Сеул Пърформинг Артс Фестивал“ в Южна Корея, „Нов европейски театър“ в Русия, „Киджимуна феста“ в Япония, „Сантяго а мил“ в Чили, „Балтийски дом“ в Русия, „Фигуро“ в Белгия, „Тампере“ във Финландия и др.), а спечелените международни награди са 14.

„Шинел“ е и единственият български спектакъл, игран в лондонския Барбикан център (2000), където е отличен с 5 звезди на критиката от водещи британски издания, а Guardian го поставя в „Топ 5“ на най-доброто в театралния афиш на британската столица по време на двуседмичния гастрол там. „Шинел“ е и един от двата спектакъла в историята на българския театър, превърнали се в хит на най-големия световен форум на изкуствата – Единбургския фестивал. Факт, който кара организаторите да нарушат правилата си и да поканят „Кредо“ да гостува повторно със своята постановка. Поканата е отправена лично от директора на „Визитинг артс“ – британската институция, подкрепяща гостуванията на чуждестранно изкуство на Острова. Там „Шинел“ също получава максималните 5 звезди на критиката на в. The Scotsman и влиза в „Топ 20“ на сп. The List за най-доброто в програмата на фестивала.

Британската критика е единодушна в оценките си за българския спектакъл. „Представление от истински международна величина. Версията на „Кредо“ за „Шинел“ придава ново и изключително трогателно усещане за Гоголевата притча за човешката идентичност и свобода, цялата същност на Гогол – за това, че човешкото може да се изрази само в абсурда“, пише The Scotsman. „Идеалният символ на бягството и свободата. Остроумно и изобретателно, представлението е великолепен пример за силата на въображението, с което е зареден театърът“, допълва The Herald. „Зашеметяващо е единственото определение за тях“, пише The Stage, а Independent: „Шинел“ на „Кредо“ със сигурност е рядко чиста форма на театър“. Паралелно с това, руската критика, която е особено ревнива към текстовете на Гогол, обявява спектакъла за „едно от най-забележителните събития в европейския театър в края на ХХ век“.

Вече 30 години Нина Димитрова продължава да е артистичен директор на „Кредо“, а след „Шинел“ постави още два спектакъла по Гогол – „Дневникът на един луд“ и „Ревизор“. Питала съм я преди години защо толкова много харесва този автор, а тя отговаря с характерната си емоционалност: „Гогол ми дава надежда, че и в най-страшната безизходица има изход и от човека зависи да не престава да го търси и да вярва, че все пак „ни е писано да имаме щастие на тоя свят“.

Проектът „кредО!шинел!“ на Театър „Кредо“ се реализира с финансовата подкрепа на Националния фонд „Култура“ по програмата „Едногодишен грант“.

Виолета Цветкова е дългогодишен журналист в сферата на културата. Завършила е славянска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Работила е като редактор и отговорен редактор във вестниците „Труд“, „Новинар“ и „Континент“ и в сп. „Паралели“, както и като експерт „Връзки с обществеността“ на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“. Сценарист е на документалния филм на БНТ „Всичко от нула“ за българската култура по време на прехода, редактор е на албума „Съкровищница: 140 г. Национална библиотека „Св. св. Кирил и Методий“. Носител е на награди за журналистика в областта на киното и опазването на културното наследство.
Предишна статияМежду надеждата и безнадеждността
Следваща статияКак да се оценяват университетските преподаватели?