За трета поредна година българската публика ще има възможност да гледа преките излъчвания на оперни спектакли – избрано от сезона 2016/2017 на най-престижния американски театър. В продажба са вече билетите за първото заглавие – Тристан и Изолда от Вагнер.
На 8 октомври киносезонът на Метрополитън ще бъде открит със стотната прожекция в десетгодишната история на програмата, а трупата ще отбележи 50-ата годишнина на Мет в Линкълн център, дома й в сърцето на Ню Йорк.
С наближаването на нашето историческо стотно излъчване, ние сме особено благодарни на хилядите артисти и техници, които се стремят да направят всеки следващ спектакъл по-добър от предишния, както и на стотиците хиляди зрители, които изпълват киносалоните по света в съботните дни в очакване на Мет – споделя генералният мениджър на оперния театър Питър Гелб.
България е една от 70-те страни на шест континента, в които на опера се ходи освен в оперните театри и в някои киносалони: благодарение на фондациите Америка за България и Виа Фест, с подкрепата на Столична община, Британския съвет в България и Cinema City.
Афишът на прожекциите На живо от Метрополитън и този път включва десет заглавия. Още на пръв поглед прави впечатление, че въпреки идеята да се привлече по-широка аудитория, заглавията не винаги са сред най-познатите и любимите. Наред с опери като Травиата и Набуко от Верди, Евгений Онегин от Чайковски и Дон Жуан от Моцарт, тази година предизвикателство ще бъде например заглавие като Любов отдалече на финландската композиторка Кая Саариахо (на 10 декември) – опера, представена за първи път през 2000 г. на Залцбургския фестивал, а сега с премиера и на сцената на Метрополитън опера. Поетичната творба е вдъхновена от фигурата на средновековния трубадур и кръстоносец Жофре Рюдел, който търси съвършената жена. Модерна като музикален език, операта има и новаторска сценография, родена от въображението на режисьора Робер Льопаж и осъществена с мултимедия и специални ефекти. Рядкост сред оперните постановки е и Идоменей на Моцарт – първият голям оперен шедьовър на 24-годишния тогава автор, който в наши дни е в сянката на другите му велики творения. В Мет продукцията е класическа, поставена преди повече от десетилетие от прочутия режисьор Жан-Пиер Понел и дирижирана от Джеймс Ливайн, който след 40 години начело на Мет вече е почетен музикален директор на театъра.
Там, където заглавието не крие изненади, винаги блестят солистите. Дори да сте гледали Травиата десетки пъти, бихте ли изпуснали да видите как нашата Соня Йончева влиза в един от емблематичните женски образи в оперната литература, при това в постановката на Вили Декер, предизвикала фурор в Залцбург през 2005 г. с Анна Нетребко и Роландо Виясон в главните роли? А кой не би искал да види, дори да е за пореден път, Нетребко като Татяна в руската класика Евгений Онегин? Нетърпението става още по-голямо заради другия в дуета – Дмитрий Хворостовски в ролята на Онегин. За съжаление здравето на големия руски баритон не е стабилно напоследък и през октомври той ще се оттегли от спектаклите си във Виена, за да премине нов курс химиотерапия, но оставаме с надеждата да се върне в най-скоро време на голямата сцена за радост на милионите си почитатели.
Роландо Виясон, както вече стана ясно, няма да участва в Дон Жуан от Моцарт на 22 октомври. Може би това е шансът за младия тенор Пол Епълби – много големи звезди са изгрели именно като заместници. Затова пък ще можем да видим Саймън Кийнлисайд след двегодишно отсъствие от сцената в една от коронните му роли – на прочутия съблазнител. Големият Пласидо Доминго ще се изправи пред ново предизвикателство – поредната нова за него баритонова роля е в Набуко от Верди на 7 януари 2017 г., а това заглавие за първи път попада в програмата „На живо от Ню Йорк“, заедно с Идоменей на Моцарт и Любов отдалече на Кая Саариахо.
За пръви път в ролята на Русалка в Ню Йорк ще пее любимката на американската публика Кристине Ополайс, която гледахме миналия сезон със силни превъплъщения в Манон Леско и Мадам Бътерфлай от Пучини. На 25 февруари 2017 г. шедьовърът на Антонин Дворжак Русалка ще бъде излъчен за първи път на живо в HD. А други двама великолепни певци със силна харизма като дует – Диана Дамрау и Виторио Григоло, ще гледаме като Ромео и Жулиета в операта на Шарл Гуно на 21 януари. Според в. Ню Йорк Таймс „температурата се покачва до точка на кипене, когато двамата са на сцената заедно“. И още един любовен дует – на Маршалката и Октавиан, ще привлече вниманието ни най-вече с прочутите изпълнителки Рене Флеминг и Елина Гаранча. Кавалерът на розата от Рихард Щраус на 13 май 2017 г. е първата нова продукция на оперния шедьовър на ХХ век в Мет от 1969 г. насам.
Освен нови за програмата заглавия и постановки, има и дебютанти сред изпълнителите: такъв е дори сър Саймън Ратъл, ръководител на Берлинската филхармония, който обаче рядко дирижира опера в Ню Йорк и сега ще води трупата в първия спектакъл от киносезона – Тристан и Изолда от Рихард Вагнер на 8 октомври. В новата постановка на полския режисьор Мариуш Трелински дебюти на сцената на Метрополитън ще имат и двама от певците – Екатерина Губанова като Бренгена и Сергей Никитин – Курвенал. В главните роли обаче ще видим знаменитите Нина Стеме и Стюарт Скелтън – заявка за блестящо начало на киносезона.