Начало Музика Концерти Трети „български“ сезон на Метрополитън опера
Концерти

Трети „български“ сезон на Метрополитън опера

Ирена Гъделева
27.09.2016
4641
TRISTAN_ISOLDE_01_206_V4a
„Тристан и Изолда“ © Ken Howard

За трета поредна година българската публика ще има възможност да гледа преките излъчвания на оперни спектакли – избрано от сезона 2016/2017 на най-престижния американски театър. В продажба са вече билетите за първото заглавие – Тристан и Изолда от Вагнер.

На 8 октомври киносезонът на Метрополитън ще бъде открит със стотната прожекция в десетгодишната история на програмата, а трупата ще отбележи 50-ата годишнина на Мет в Линкълн център, дома й в сърцето на Ню Йорк.

С наближаването на нашето историческо стотно излъчване, ние сме особено благодарни на хилядите артисти и техници, които се стремят да направят всеки следващ спектакъл по-добър от предишния, както и на стотиците хиляди зрители, които изпълват киносалоните по света в съботните дни в очакване на Мет – споделя генералният мениджър на оперния театър Питър Гелб.

България е една от 70-те страни на шест континента, в които на опера се ходи освен в оперните театри и в някои киносалони: благодарение на фондациите Америка за България и Виа Фест, с подкрепата на Столична община, Британския съвет в България и Cinema City.

Афишът на прожекциите На живо от Метрополитън и този път включва десет заглавия. Още на пръв поглед прави впечатление, че въпреки идеята да се привлече по-широка аудитория, заглавията не винаги са сред най-познатите и любимите. Наред с опери като Травиата и Набуко от Верди, Евгений Онегин от Чайковски и Дон Жуан от Моцарт, тази година предизвикателство ще бъде например заглавие като Любов отдалече на финландската композиторка Кая Саариахо (на 10 декември) – опера, представена за първи път през 2000 г. на Залцбургския фестивал, а сега с премиера и на сцената на Метрополитън опера. Поетичната творба е вдъхновена от фигурата на средновековния трубадур и кръстоносец Жофре Рюдел, който търси съвършената жена. Модерна като музикален език, операта има и новаторска сценография, родена от въображението на режисьора Робер Льопаж и осъществена с мултимедия и специални ефекти. Рядкост сред оперните постановки е и Идоменей на Моцарт – първият голям оперен шедьовър на 24-годишния тогава автор, който в наши дни е в сянката на другите му велики творения. В Мет продукцията е класическа, поставена преди повече от десетилетие от прочутия режисьор Жан-Пиер Понел и дирижирана от Джеймс Ливайн, който след 40 години начело на Мет вече е почетен музикален директор на театъра.

Соня Йончева в „Травиата“ © Ken Howard

Там, където заглавието не крие изненади, винаги блестят солистите. Дори да сте гледали Травиата десетки пъти, бихте ли изпуснали да видите как нашата Соня Йончева влиза в един от емблематичните женски образи в оперната литература, при това в постановката на Вили Декер, предизвикала фурор в Залцбург през 2005 г. с Анна Нетребко и Роландо Виясон в главните роли? А кой не би искал да види, дори да е за пореден път, Нетребко като Татяна в руската класика Евгений Онегин? Нетърпението става още по-голямо заради другия в дуета – Дмитрий Хворостовски в ролята на Онегин. За съжаление здравето на големия руски баритон не е стабилно напоследък и през октомври той ще се оттегли от спектаклите си във Виена, за да премине нов курс химиотерапия, но оставаме с надеждата да се върне в най-скоро време на голямата сцена за радост на милионите си почитатели.

Анна Нетребко в „Евгений Онегин“ © Ken Howard

Роландо Виясон, както вече стана ясно, няма да участва в Дон Жуан от Моцарт на 22 октомври. Може би това е шансът за младия тенор Пол Епълби – много големи звезди са изгрели именно като заместници. Затова пък ще можем да видим Саймън Кийнлисайд след двегодишно отсъствие от сцената в една от коронните му роли – на прочутия съблазнител. Големият Пласидо Доминго ще се изправи пред ново предизвикателство – поредната нова за него баритонова роля е в Набуко от Верди на 7 януари 2017 г., а това заглавие за първи път попада в програмата „На живо от Ню Йорк“, заедно с Идоменей на Моцарт и Любов отдалече на Кая Саариахо.

За пръви път в ролята на Русалка в Ню Йорк ще пее любимката на американската публика Кристине Ополайс, която гледахме миналия сезон със силни превъплъщения в Манон Леско и Мадам Бътерфлай от Пучини. На 25 февруари 2017 г. шедьовърът на Антонин Дворжак Русалка ще бъде излъчен за първи път на живо в HD. А други двама великолепни певци със силна харизма като дует – Диана Дамрау и Виторио Григоло, ще гледаме като Ромео и Жулиета в операта на Шарл Гуно на 21 януари. Според в. Ню Йорк Таймс „температурата се покачва до точка на кипене, когато двамата са на сцената заедно“. И още един любовен дует – на Маршалката и Октавиан, ще привлече вниманието ни най-вече с прочутите изпълнителки Рене Флеминг и Елина Гаранча. Кавалерът на розата от Рихард Щраус на 13 май 2017 г. е първата нова продукция на оперния шедьовър на ХХ век в Мет от 1969 г. насам.

RUSALKA_01_210
„Русалка“ © МЕТ

Освен нови за програмата заглавия и постановки, има и дебютанти сред изпълнителите: такъв е дори сър Саймън Ратъл, ръководител на Берлинската филхармония, който обаче рядко дирижира опера в Ню Йорк и сега ще води трупата в първия спектакъл от киносезона – Тристан и Изолда от Рихард Вагнер на 8 октомври. В новата постановка на полския режисьор Мариуш Трелински дебюти на сцената на Метрополитън ще имат и двама от певците – Екатерина Губанова като Бренгена и Сергей Никитин – Курвенал. В главните роли обаче ще видим знаменитите Нина Стеме и Стюарт Скелтън – заявка за блестящо начало на киносезона.

Ирена Гъделева
27.09.2016

Свързани статии

Още от автора