0
2921

Триумфално завръщане

Photo: André Grossmann © 2019 Christo

Тази есен предстоеше опаковането на Триумфалната арка в Париж от Кристо, който напусна земния свят на 31 май 2020 г. Проектът е замислен още в далечната 1962 г., зелена светлина от властите получава обаче едва наскоро.

„Триумфалната арка, опакована“, първоначално е замислена съвместно с изложба на автора през пролетта на тази година в Центъра „Жорж Помпиду“. Поради пандемията от коронавирус изложбата се отложи с три месеца и се очаква да бъде отворена за посетители от 1 юли, а опаковането на Триумфалната арка се отлага за 18 септември догодина.

Ретроспективата „Кристо и Жан-Клод. Париж!“ проследява ранното творчество на Кристо и Жан- Клод от годините им в Париж (1958–1964). Акцентът в изложбата е документацията на Опакования Пон Ньоф, реализиран през 1985 г. Изложбата ще може да се види до 19 октомври. В новата ситуация на коронавирус посетителите ще се допускат само на малки групи. Вече е готов двуезичният каталог за изложбата.

Тази пролет се подготвяха още две големи изложби на Кристо в Германия и Франция. В Берлин авторът представя творби от колекцията Йохайм като фокусът на изложбата е Опакованият Райхстаг, а домакин на събитието e PalaisPolulair, който се намира в центъра на Берлин, на булеварда „Унтер ден Линден“. Втората изложба във Франция представя творби от колекцията Вюрт в едноименния музей в Ерстен.

Подготовката за опаковането на Триумфалната арка започва през юли догодина. Организаторите са наели същата фирма, която е участвала в опаковането на Пон Ньоф. Очаква се екипът да се състои от около 400 души. Те ще изградят специални метални конструкции, които да предпазят скулптурната декорация на арката. Така тя ще придобие още по-монументален вид. Орнаментацията ще изчезне, за да даде място на чистата линия на паметника. На преден план ще излезе духът на арката. Това усещане се подсилва от сребристобелия цвят на полипропиленовия плат. 25 000 квадратни метра от него ще са необходими, за да покрият арката. Платът ще се придържа от червени въжета. Като количество това е една четвърт от плата, необходим за опаковането на Райхстага. Алпинистите и медиаторите по проекта, както Кристо наричаше наетите помощници, ще са също по-малко на брой. В този смисъл обектът би могъл да се окачестви като скромен за стандартите на Кристо. Неговото значение обаче е действително грандиозно. От древността триумфалната арка е символ на победата на героите.

Триумфалната арка в Древен Рим е мястото, през което се завръщат великите военачалници. Триумфалната арка в Париж е проектирана през 1806 г., по времето на Наполеон, за да ознаменува победите на амбициозния император. Завършена е през 1836 г. Тя е скъп символ за парижани. Именно него избира Кристо за свой обект. Проектът възлиза на 10 000 000 евро и ще бъде открит за публика от 18 септември до 3 октомври 2021 г. Негов технически директор е племенникът на Кристо и негова дясна ръка Владимир Явашев. Той заминава за САЩ през 1990 г., за да работи в офиса на Кристо. Завършва специалността „Кино“ в Нюйоркския университет. Първият проект, в който участва, са „Портите“, реализирани през 2005 г. За тридесет години съвместна работа той мисли и говори напълно в духа на артистичния дует, затова на въпроса кой е любимият му проект отговаря като самата Жан-Клод: любимият проект е винаги следващият.