Едва ли срамните сцени на площада пред Националния ни театър са някакво изключение, в стари времена се е смятало за изтънчено забавление убиването с камъни, lapidatio на латински, а в Средните векове изгарянето на вещици е привличало множеството на площада…
Но винаги е имало и други, които градят, а не разрушават. Които успяват в трудни, „интересни времена“, както казват в Китай, да създават празници за своите съвременници.
В залата на „Съюза на българските композитори“, на четвъртия етаж на улица „Иван Вазов“ №2, звучи музика. Свирят младите музиканти от ансамбъл „Силуети“, свирят увлечено и талантливо, високо професионално. Честват кръглите годишнини на Панчо Владигеров и Любомир Пипков, на Константин Илиев, Георги Тутев, Васил Казанджиев, Румен Бальозов – всеки от тях оставил значима следа в националната ни музикална култура. Отдолу се носят неясни викове, удари на тъпан се смесват с нежните звуци на „Нани ми, нани, Дамянчо“, с „Полегнала е Тодора“… Сбрани в тълпа по нечие внушение, опиянени от чувството на безнаказаност, наши сънародници крещят закани, защитават ни – от кого ли? Напомниха ми тълпите от митингите, които с вдигнат юмрук искаха смъртта на Никола Петков, след това на Трайчо Костов… „Разпни го!“ е формулата, и още – по спомени от нашето недалечно минало: „Аз това не съм го чел, но съм против…“
Фолклорно-романтичните „Акварели“ на Панчо Владигеров откриха тази вечер – панорама на нашите класици. С „Малката пиеса във фолклорен стил“ на Иван Спасов се пренесохме няколко десетилетия по-късно, когато българската съвременна музика вече се нареждаше сред най-добрите образци на европейската, а защо не и на световната музика. Лаконичните „Седем багатели“ на Константин Илиев и изпълнената с много виц и театрални ефекти „Музикална шега за трима“ на Георги Тутев с любопитното название „Всяка коза за свой крак“ са творби, с които могат да се гордеят нации с далеч по-стара култура от нашата. Васил Казанджиев, безспорният доайен на композиторската ни школа, ни зарадва с премиерната „Фантазия“. С „Камила“ и „Маймунки“ от цикъла „Бестиарий“ на Румен Бальозов, младите музиканти от „Силуети“ си спомниха за приятеля, рано напусналия ни композитор, посветил им немалък брой творби. Докато слушах късните чаровни „Пролетни приумици. Метроритмични пиеси за пиано“ на Любомир Пипков (с далечния съпровод на тъпан и крясъците от площада), се запитах: „А дали някой от екзалтирано потропващите в хорото навън знае за наистина голямото богатство на нашите неравноделни тактове?“
„Детски птици“ – пиески за пиано за най-малките от Константин Илиев, във великолепната обработка на Йордан Дафов за състава, беше чудесният завършек на този празник на българската музика.
Израсналите птици излитат от гнездото, така и „децата“, както доскоро наричахме младите колеги от „Силуети“, са вече артисти, пожелавам им да останат верни на себе си в тези нелеки за сериозното изкуство времена.
„Бележити годишнини“
125 години от рождението на Панчо Владигеров
120 години от рождението на Любомир Пипков
100 години от рождението на Константин Илиев и Георги Тутев
90 години от рождението на Иван Спасов и Васил Казанджиев
75 години от рождението на Румен Бальозов
Изпълнителите:
Камерен ансамбъл „Силуети“ в състав: Лилия Жекова – пиано, Кристиян Калоянов – кларинет, Габриела Калоянова – виолончело. С участието на Мартин Павлов – флейта.
Венцеслав Николов е роден на 20 април 1943 г. в Русе. Първият му учител е баща му, известният виолончелист, диригент и педагог Мишо Николов. Завършва Музикалната академия в София, след което специализира в Московската консерватория при Мстислав Ростропович и Наталия Шаховская, както и при Янош Щаркер в Швейцария. Гастролира в големите музикални центрове на Европа, Азия, САЩ. Осъществил е над двеста записа в БНР и БНТ, в музикални центрове в Кьолн, Франкфурт, Баден-Баден, Бремен. Над 500 са творбите в репертоара му – от барок до най-нова българска музика. Професор по камерна музика в ДМА „Панчо Владигеров“ в София. През 1990 г. създава Лятната академия на остров Фьор в Северно море. Води курсове и семинари в Баден-Баден, в Швейцария, Италия, САЩ, както и майсторски класове в България. Свири с инструмент на Матео Гофрилер от 1726 г.