
Публикуваме статията „Сянката“ от новата книга на Стоян Асенов „Хронотоп и тяло. Опити за конкретна метафизика“ (Университетско издателство „Св. Климент Охридски“).
„Метафизичното винаги ме е интересувало през съдбата на отделното, на конкретното“, отбелязва в увода си авторът. „Преди години забелязах, преглеждайки снимките, които съм направил, качвайки се високо в планината, че големите панорамни пейзажи и зашеметяващи гледки, които се откриват от върховете, са относително малко в сравнение със снимките на дребни цветенца, скрити до някоя огромна скала, на лишеи, вкопчени в камъните, или на малки дървета и храсти, израснали на невъзможни места и изкривени от стихиите. Действително удивителното е не толкова възвишеността на голямото, а животът на малкото, приютено в него, неговата упорита възможност на „границата на виреенето“.
Интересува ме това напрежение между крайното и безкрайното, но не абстрактно, а като вътрешно напрежение на битието на отделното, като същностен патос на неговия живот. С други думи – като една конкретна метафизика. Затова и отделните размишления в тази книга са концентрирани около пространството, времето и тялото: хронотопите на съществуването в конкретността на неговото въплъщение. Те са неизбежните точки на стоене, които определят координатите на съществуването и конкретността на опита.
Тази конкретна метафизика изисква да се обърне особено внимание на нещата, за които се размишлява. „Да се обърне особено внимание“, означава да се приеме сериозно апелът на Хусерл: Назад към самите неща, т.е. не само и не толкова на думите за нещата, а на самите неща такива, каквито те ще ни се разкрият, ако имаме търпението да живеем с тях. Да живеем най-напред в непосредствеността на тяхното присъствие, т.е. да имаме привилегията да бъдем със самите тях, а не да ги долавяме единствено в мълвата, която върви преди тях и неизбежно ги съпровожда. Макар че трябва да се вслушваме и в нея, защото в повечето от случаите това са думи на други, които са живели със същите неща.“
Стоян Асенов е философ, преподава в Софийския университет. Автор на студии, статии, както и на преводи. Основната сфера на научните му изследвания и публикации са метафизиката и екзистенциално-философската проблематика. Автор на книгата „Битие и отсъствие. Достоевски и опитът за смъртта“, която изследва уникална гранична ситуация в живота на Достоевски, осъден на смърт чрез разстрел. През 2015 г. книгата получи първата награда на Портал Култура в категорията Хуманитаристика.
Стоян Асенов, „Хронотоп и тяло. Опити за конкретна метафизика“, Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 2016 г.
Сянката
Представи си хора в някакво подземно, пещероподобно жилище, което има открита и дълга пролука за светлината по цялата пещера. Нека в него да живеят хора от детинство с така поставени на нозете и на шията окови, че като се намират тук, да виждат само това, което е пред тях, без да могат да обръщат главите си поради оковите. Светлината да им идва от огън, който гори от високо и далече зад тях, а помежду огъня и затворниците да има път; по неговата дължина си представи издигната стена, както издигат фокусниците преграда пред зрителите, над която показват фокусите си.
– Представям си – рече той.
– Представи си край тая стена хора, които носят различни вещи, стърчащи над стената, статуи на хора и фигури на животни, направени от камък и дърво по различен начин. И естествено едни от тях, които ги носят, говорят, а други пък мълчат.
– Ти рисуваш невероятен образ и невероятни затворници – рече той.
– Подобни са на нас – отговорих аз. – Нима ти смяташ, че тия затворници както у себе си, така и помежду си са видели нещо друго освен сенки, които падат от огненото сияние върху срещуположната пред тях стена на пещерата[1]?
Това е началото на седма книга от Държавата на Платон, озаглавена Сенките и пещерата – безспорно един от най-популярните, ако не и най-популярният текст на Платон. Много често с него се започва изучаването на неговата философия, то е нещо като въведение, което чрез своята образност прави по-достъпна и разбираема сложната умозрителност на неговото мислене. Едновременно с това сенките и пещерата са станали нещо като емблема, чрез която тази философия бива разпознавана, и често са последната надежда на преподавателя, който се надява поне тя да остане в съзнанието на неговите възпитаници. Така митът за сенките и пещерата отдавна се е превърнал в „школско“ знание, в първи достъп, първа степен на посвещаване в Платоновата философия, все още твърде далеч от съвършенството. И макар това да произтича от самата философия на Платон, от статута на образа в нея, педагогическото функциониране на мита за сенките и пещерата винаги ще бъде съпроводено от подозрението за неговото профанизиране. Но от приведения по-горе пасаж ние имаме поне едно основание да погледнем на този въпрос по-сериозно. То се крие в думите на Сократ: Подобни са на нас, което означава, че нашият свят е по същността си като света на сенките и ние, съзерцавайки нещата от него, по същността им ги възприемаме като сенки. Въпросът сега е всъщност какво се казва с това? В какво сме, когато сме в свят, който е като сянка? Какво е едно нещо да е като сянка? Или с две думи – какво е сянката?
От посочения пример с Платон става ясно, че въпросът за сянката може да притежава много по-сериозен онтологичен смисъл, отколкото изглежда на пръв поглед. Смисъл, който надхвърля алегоричната ѝ употреба. Тя се появява там, където се поставя проблемът за битието, и сякаш се прикрепя по необходимост като негова сянка. С това сянката се превръща в нещо повече от един удачно намерен образ, превръща се в реалия с особен онтологичен статус, която има способността да изразява определени важни модуси на съществуването.
Очевидно е, че сянката не е просто образ наред с другите образи. Има една естествена, станала обичайна теоретична пренебрежителност, свързана с нейната изменчивост и мимолетност, с призрачното ѝ и често пъти мрачно присъствие, които я превръщат не просто в съществуващо с нисък битиен ранг, но в такова, което не притежава особени битийни и обяснителни възможности. Но сякаш именно тези характеристики могат да бъдат основанието за нейната сила. Сянката не е обикновен образ наред с другите образи и това е видно от начина на нейното функциониране в културата. Естеството ѝ позволява да изразява съществуващото по особен начин, защото много неща, въпреки че не притежават нейния вид, носят субстанциалността, което ѝ придава много по-голяма универсалност на нейните значения. Тя очевидно има възможността да въплътява пределни смисли, откъдето следва способността ѝ за подобност. Това, от една страна. От друга, независимо от проблематичността на своето битие, на сянката не просто са подобни и субстанциално идентични отделни неща, а с нея се отъждествяват цели светове – „нашият свят“ на Платон, светът на мъртвите – Хадес, в гръцката митология. Даже още повече: самите мъртви в този мрачен свят не просто наподобяват сенки, те са сенки.
Рече така и замлъкна. Дълбоко покъртен, поисках
за миг да прегърна душата на моята майка покойна.
Три пъти да я прегърна простирах към нея ръцете,
три пъти тя като сянка и съновидение леко
чезна и още по-остро нарастваше моята болка.
Аз се обърнах към нея и рекох словата крилати:
„Мила ми майко, защо се изтръгваш от мойта прегръдка,
нека в дома на Аида един друг с ръце се обгърнем,
двама сърцата си да утешим със ридания сладки.
Или може би праща могъщата Персефония
някакъв призрак да стена с ридания още по-горки?“
Рекох така и веднага достойната майка отвърна:
„Скъпи ми сине, от всички мъже най-злочест на земята!
Тя, дъщерята на Зевс, Персефона, не те заблуждава,
но е такава съдбата на смъртните, щом те погинат.“[2]
Тази идентификационна способност на сянката – да се отъждествява с цели светове и с определени пределни състояния, може да бъде забелязана и в съвременността, където в съответствие със спецификата на модерната култура тези светове имат субективен смисъл. Карл Густав Юнг нарича „сянка“ част от безсъзнателното, свързана с определени страни на личността, като неизменен елемент от тъмните пространства на човешката природа. Преди него, както видяхме, Паскал определя човешкия живот като мимолетна сянка, която пробягва безвъзвратно.
Сянката може да бъде свързана не просто с цели светове, но и с определен граничен опит. Преди време, когато се опитвах да разбера преживяването на смъртта в една предсмъртна ситуация, в ситуация на предизвестена смърт, се срещах с един повтарящ се мотив, свързан със странността на нещата в този опит: на предметите и телата. Там те сякаш претърпяват особена метаморфоза и загубват обичайното естество на своето присъствие. В тях се настанява заплашителна чуждост – те преминават отвъд някаква граница, където загубват ясността на това, което са, и започват да излъчват отчужденост, непонятност. Съществуването им по особен начин се приплъзва от самото себе си и придобива определена отвъдност. Тялото се преживява като автомат, който не се подчинява на волята, то е отвъд органичната си жизненост и преди застиването в неподвижна предметност – то е призрачно. Очевидно нещата и телата не изразяват само непосредствената си жизненост, не носят само физиогномиката на „отсамното“, но върху тях пада и сянката на отвъдното. Същевременно тя не просто пада върху тях, но прониква във вътрешността им, субстанциално ги анихилира и ги отчуждава от тях самите, придавайки с това странната призрачност на тяхното съществуване. В тях действително си дават среща тукашното и отвъдното, животът и смъртта и те стават иманентна част от един мистичен опит, където се появяват като странни призрачни същества – като сенки, в които битието е помръкнало, но не е изчезнало съвсем. Именно сянката – като особен модус на нещата и телата – е начинът, по който ни е дадена невъзможната, немислима среща на световете: на този тук и на този там, отвъд. В тази „ничия земя“ нещата са сенки и се заселват там, където единият свят е свършил, а другият още не е дошъл, и са образът на това двойно отрицание, което го явява.
Разбира се, като човешки същества ние имаме един изначален опит за тази ситуация. Това е опитът за срещата на деня и нощта, на светлината и мрака. И макар че обикновено той не притежава интензивността на смъртния опит, по същността си може да бъде идентичен с него – да носи неговата трагичност и сянката да бъде главното действащо лице. Това е опит за тънката граница между нощта и деня, където времето загубва обичайната си континуалност, където по наблюдението на Лев Виготски настъпва провал на времето. Именно такъв час според него преживява душата, която чете или гледа трагедията за Хамлет, датския принц, защото самата трагедия е означена с него, самата тя се намира в този час. Неслучайно сянката на убития крал бележи началото на всички събития, а и самата тъкан на трагедията носи в себе си природата на сянката. Ето този изключително проникновен анализ на Виготски, в който много ясно проличава способността на сянката да изразява определени гранични състояния:
Има във всекидневния, затварящ се кръг на времето, в безкрайната редица на светли и тъмни часове един час – най-смътния и неопределен час, неуловимата межда между нощта и деня. Има час преди самото разсъмване, когато утрото вече е дошло, но е още нощ. Няма нищо тайнствено и неразбираемо, загадъчно и тъмно в този странен преход между нощта и деня. Утрото е дошло, но е още нощ; утрото сякаш е потопено в разлятата наоколо нощ, сякаш плава в нея. В този час, който продължава може би само нищожна част от секундата, всичко – всички предмети и лица – има сякаш две различни съществувания, или едно раздвоено битие, нощно и дневно, в утрото и в нощта. В този час времето става неустойчиво и е като тресавище, което заплашва с провал. Ненадеждният покров на времето сякаш се разкъсва на конци, разнищва се. Плашат неизразимата скръбност и необичайната тайнственост на този час. Всичко, както и утрото, е потопено в нощта, която се явява и забелязва зад всяка ивица полусветлина. В този час, в който всичко е размито, неясно и неустойчиво, няма сенки в обичайния смисъл на думата: тъмните отражения, които осветените предмети хвърлят върху земята. Но всичко се представя като сянка, всичко има своята нощна страна. Това е най-скръбният и мистичен час; часът на провала на времето, раздиране на неговия ненадежден покров; това е часът на откриване на нощната бездна, над която ще се възнесе дневният свят; часът на нощта и деня.[3]
От всичко казано дотук следва, че сянката е съществуващо, което заслужава онтологическо внимание. Интересното в случая е това, че тя е проблематично съществуващо, и то проблематично „по битие“, но същевременно упорито съпровожда съществуващото, като има способността да се явява самостоятелна част от неговата структура и да се разраства до „цели светове“. Така че битийната проблематичност на сянката (с което е свързано и теоретичното пренебрежение към нея) може да бъде един от пътищата към проблема за битието. Това ни дава основание да повторим въпроса, който зададохме в началото: какво е сянката, какво значи едно нещо да бъде дадено като сянка, какъв е този „сенчест“ модус на нещата, който в някои от разказите ни за света изгражда свой собствен свят?
Опитът ни показва, че когато говорим за сянка, ние винаги говорим за сянката на нещо, например на даден предмет или човек. Тоест сянката винаги е сянка на нещо, именно предметът или човекът „хвърлят“ сянка. За своето съществуване тя безспорно се нуждае от битието на нещо друго – на предмет, на светлина, на повърхност – и няма основание за съществуването си в себе си. Тя е битие под условие и следователно е онтологически зависима. Думата „хвърлена“ е особено изразителна, защото подсказва, че съществуването ѝ е подхвърлено от нещо друго, че тя е изначално битийно несамостоятелна. Следователно сянката е онтологически свързана с това, на което е сянка, и е същностно неотделима от него до степен изобщо да не се мисли като различна. И действително, ако сянка имат все пак непрозрачните неща, плътни и вътрешно тъмни, то сянката може да бъде видяна и като собствената непросветена, тъмна вътрешност на нещата, тежката им вътрешна тъма, проектирана навън. Тогава тя не само няма да бъде различна от това, на което е сянка, а ще показва дълбокия, хтоничен мрак на нещата, ще бъде негов видим „отблясък“ и ще се сродява със самите недра на това, на което е сянка. И даже още повече – тя ще бъде недостъпната вътрешна същност на предмета, тайнствената му дълбина, в която той е това, което е, и винаги повече от това, което показва.
Тази битийна свързаност и зависимост на сянката е основата на нашите страхове. Ние се страхуваме от нея, стряскаме се от внезапното ѝ присъствие тогава, когато тя се проявява като нещо самостоятелно. В тази абсолютна неестественост на нейното съществуване е коренът на страха, защото е обърнат самият ред на битието. Ето защо, когато идентифицираме това, на което тя е сянка, ние обикновено се успокояваме или пренасяме страха си върху него, но този страх вече има друг характер.
В думата „хвърлена“ можем да открием още един аспект, противоположен на този, който разгледахме досега. Без да се отричат свързаността и зависимостта, да бъде хвърлено нещо, означава то да бъде положено, пратено на дистанция, да бъде отстранено – да бъде отхвърлено. Тук сянката е противопоставена на това, на което е сянка, тя е някакъв вид отрицание – тя е нещо различно от нещата.
Но ние ще загубим действителния смисъл на сянката, ако помислим нея и това, на което тя е сянка, просто като две различни неща, ако дистанцията, която „хвърлеността“ полага, се превърне в разделителна линия, в твърда граница. И това ще бъде така, защото в тази разделителна линия ще изчезне онази битийна свързаност, която е неотнимаема и която ни позволи да мислим сянката като специфичен „вътрешен“ модус на нещата. Необходимо е да удържим в единство тези две противоположни посоки, които открихме в значението на думата „хвърлена“, да съхраним смисъла на сянката като неразличимост с нещата и едновременно като дистанцирана, отстранена. Това е възможно, ако видим отношението между предмета и сянката като иманентно движение, при което предметът става сянка или сянката става предмет, макар че второто в случая е винаги вторично. Тогава отношението предмет–сянка е една битийна модификация. Това означава да видим не просто предмета и неговата сянка, а предмета като сянка. Сянката ще бъде резултат, получен след някакъв процес, събитие, случило се с предмета. Тя ще бъде предметът, нещото, но отхвърлено от самото себе си, нещото в модуса на своята отхвърленост.
Тогава ще зададем въпроса по следния начин: какво претърпява предметът, нещото, превръщайки се в сянка? Нещото претърпява силна редукция и това не е трудно да бъде установено. Очевидно е, че предметът загубва част от своите измерения – от триизмерен се превръща в двуизмерен, загубва обема си и става плоскост. В сянката изчезват част от предикатите на предмета – изчезват цветът, мирисът и вкусът, деформира се формата му, и в сянката си той може да е почти неразпознаваем. Изобщо предметът в сянката си претърпява тотална загуба на вещество, на плътност, на веществена съпротива. Своеобразното развеществяване довежда до пределно изтъняване, излиняване на присъствието, до деградация и минимализиране на битието: до изтичане на „живота“ на предмета, защото той се заличава в това, в което е даден. Безспорно в сянката си предметът претърпява, ако можем така да се изразим, огромни загуби, той до голяма степен се заличава и загубва собствения си образ. Затова сянката е празна, пуста и без-образна – тя унифицира света, в нея той се изравнява. Довеждайки нещата до неразличимост, тя е обратното на всяко разнообразие на живота.
Дотук разгледахме отношението между предмета и сянката, но сякаш пропуснахме връзката между сянката и светлината, при това светлината не просто като външен на предмета източник, който прави сянката възможна, а светлината като принцип на самото битие. В този смисъл не трябва да забравяме, че и предметът, и сянката съществуват благодарение на светлината и следователно онтологически ще бъдат разположени между мрака и светлината. Тогава за всяка онтология, базирана върху светлината – каквато е и Платоновата, – те ще представляват различни нейни модификации, по-точно различно битийно проявление на светлината; и в съществуващото, в начина, по който то се явява, можем да видим тази битка между светлината и тъмнината. Ако се върнем към мита за сенките и пещерата на Платон, това е най-очевидно в огъня и осветените от него предмети – неслучайно те се намират по средата между слънчевия свят и сенките. За целта е необходимо да си припомним как гори огънят и тогава ще забележим, че огънят е едно неспокойно съществуване, той припламва и се извисява, а в следващия миг утихва и на мястото на угасналия пламък припламва друг. Той съществува, като спира и започва, и тези изблици на светлината са пулсациите на неговия живот. Освен това пламъкът му не е светлинно хомогенен, той се състои от по-ярки, по-„топли“ и светло наситени места и други, с различна степен на светлинна интензивност. Огънят не е цялостен и равен, а е съставен от „езици“, които прорязват мрака и в тяхната игра непрекъснато се прокрадват сенките на нощта. Но огънят, който гори, не просто е заобиколен от мрака като нещо външно, което веднага заема освободените от него места, а е преплетен и е вътре в самия пламък. Той е в него, по-видим или по-незабележим – като някаква пламтяща сянка, и това задава спецификата на пламтящото лице. Светлината на огъня не е чиста природа, мракът е втъкан като сянка – по-забележим или почти невидим – в неговата вътрешна текстура. Там мракът изглежда победен и отсъстващ, но доловим в тази различна интензивност на светлината и наличен като различна степен на нейната поява, като усет за отслабената ѝ субстанциалност. Поради тази причина драматизмът на огъня, неговото опасно очарование, не идва само от това съчетание на свръхинтензивния му живот и смъртта, която неизбежно се явява като негово следствие, но и от съзерцавания в самото горене красив и рискован танц между светлината и мрака, танц, който трепти във всяка фибра на пламъка и е видим като негова собствена тъкан.
Затова и предметите, явени в тази светлина, имат видимостта, която той може да им придаде. Те се появяват и изчезват и изглеждат съставени не от някаква собствена, осветена материя, а от светлини и сенки.
Сега, ако придадем на сянката като модус на светлината пространствено измерение, топос, който да я разположи между светлината и мрака, тя, разбира се, ще бъде там, където я помества Платон – на самото дъно на пещерата, максимално далеч от светлината, залепена плътно за тъмнината, без да бъде обаче самата тъмнина. Движението към сянката е движение към тъмнината, където нищо не е различимо. В това заличаване сянката несъмнено имплицира небитие, тя е пратеник на небитието. Затова автор като Павел Флоренски ще я характеризира изцяло негативно и ще ѝ откаже участие в иконописта, която според него изобразява самото битие: …иконописецът изобразява битието, даже благобитието, а сянката е не битие, а просто отсъствие на битие, и да се изобразява това, тоест да се характеризира с нещо положително, с някакво присъствие, с наличие на битие, би било пълно извращаване на онтологията.[4]
Но независимо дали ще мислим сянката като модификация на предмета или на светлината, тя е битието в модуса на неговото изчезване, на потъване в мрака, тя е образът на тази тънка граница, в която всичко по-скоро се отрича, отколкото утвърждава.
Но дали – ако се върнем само на отношението между сянката и предмета поради по-непосредствената очевидност на тяхното отношение, – дали въпреки това заличаване на образа, въпреки това „скриване“ на предмета в сянката, тя все пак не го явява по някакъв начин? Разбира се, винаги и безусловно тя показва самото битие на предмета, факта на неговото съществуване. Бидейки по дефиниция сянка на нещо, нейното наличие задава наличието на предмета и дори когато не можем да кажем нищо определено за него, не можем да възстановим никаква предикатна структура, ние със сигурност знаем, че той съществува. Така всяка сянка имплицира едно битие, на което е сянка, и следователно не може да се еманципира като нещо самостоятелно, нито е самото небитие. В сянката предметът е мумифициран до степен да загуби пълнотата на своята жизненост, в нея ние виждаме праха на един изтекъл живот. Даден като сянка, предметът не е несъществуващ, а е в акта на своето пределно минимализиране, в модуса на своето изчезване.
По този начин сянката се оказва реалия с особен статус. Някаква пределна граница на битието, в която обаче то е толкова изтъняло, че прозира самото небитие. Тя се оказва особен топос на срещата на битието и небитието, мистична граница, която поради своята пропускливост притежава сетивна наличност с особена текстура – плътно-безплътна, цветно-безцветна, видимо-невидима, една и съща – и едновременно подвижно-мимолетна. Така, като се мисли за сянката не като за статична даденост, съществуваща наред с нещата, а като за тяхна възможност, тя се оказва част от историята или биографията на нещата и съществата. Затова въпреки тънкостта си тя има мощта да отеква онтологически силно в човешкото същество. При това тя може да се явява като вече случила се, както при Юнг, където се натъкваме на себе си като на онова неясно нещо, което винаги ни съпровожда. Но също така тази история или биография е възможно да бъде телеологично изнесена и така човешкото същество внезапно става видимо откъм собственото си бъдеще и съзира в нея съдбовна възможност. Тя е закачената за нас проекция на това бъдеще, неотстранима и непроменима, в което именно се състои и нейната власт. В сянката ние властово сме заграбени от едно бъдеще, което ни сподиря с онзи глас: Memento mori! Тогава разстоянието между нея и нас самите се открива като времевата траектория на съществуването, което в нея вече е отминало.
Цялата тази онтологическа позиционираност на сянката, особената ѝ онтологическа тъкан обясняват способността ѝ да изразява важни битийни интуиции, да бъде смислово тежко метафизически натоварена. Тя се появява и като че ли в съответствие със собствената си природа, съпровожда проблема за битието. Тя, изглежда, населява собствен свят в едно място без пространство – в самата граница между битието и небитието, на тукашното и отвъдното, и има способността да бъде репрезентативна за тази среща и така да се впише – доколкото това може да бъде казано онтологически релевантно – в структурата на съществуващото. Оттук и нейният екзистенциален смисъл, доколкото се явява в живота на съществата като тяхна възможност.
***
Разбира се, в нашия опит сянката може да бъде и откъм страната на битието. Там тя е преди всичко закрила, закрила от враждебността на външните стихии, от изпепеляващата мощ на слънцето. Тя е хладина и покой и противно на външния огън носи в себе си прохладата на водата и нощта. Тя очертава годно за обитаване пространство в горещата неуютност на света и е мигът на отдих в едно скиталчество, където се чака светът да отмени своята немилостивост. Ето защо съществуването в нея е бавно и очакващо, успокоено в своята защитеност. Всичко това сродява сянката със стаята и дома и в този си модус тя очевидно споделя тяхната защитаваща и приемаща вътрешна субстанция, способността им да приютяват. Така сянката изразява вътрешното, скритото, покритото, което прави живота изначално възможен: тя е „сянката на бащината стряха“. Въпреки че винаги е външна, въпреки че винаги е положена външно спрямо нещата поради специфичната зависимост на своето съществуване, в случая тя е екстериоризираната вътрешност на стаята и дома. Тя е стая без стени, но с ясно очертани граници, които задържат нейното пространство. Тя е покривът, който безплътно се спуска надолу. Сянката е изнесената навън чиста въздушност на домашния интериор. Така тя задомява съществото, което винаги е навън, и позволява да сме вътре, когато вътрешността на нещата е недостъпна.
Изравнявайки различията между нещата, тя прави приют от всичко, което има сянка и може да ни побере в нея. С това тя става изразител на някакво универсално гостоприемство на нещата: в сянката си дървото излиза от своята самозатвореност и се отваря за обитаване – сянката е външната хралупа на дървото. В нея нещата ни допускат в себе си, тя е тяхната изнесена навън домност, която те щедро ни предоставят. В сянката затворената им и недостъпна вътрешност се превръща в тяхно универсално алтер-его, което се предоставя за обитаване. По този начин в овъншняването вътрешната интимност не се загубва, а се намира.
Сянката е летният дом на съществата.
[1] Платон. Държавата. С., Наука и изкуство, 1981, с. 272.
[2] Омир. Одисея. С., Народна култура, 1971, с. 198–199.69
[3] Виготски, Л. Психология искусства. М., Искусство, 1986, с. 356– 357.
[4] Флоренски, П. Иконостас. С., ЛИК, 1994, с. 116.78