Начало Филми Премиери „Черни нощи“ за черни дни
Премиери

„Черни нощи“ за черни дни

7392
Foto: Liis Reiman / liis@liisreiman.com

От 24 години Балтийският филмов фестивал „Черни нощи“ привлича професионална и аматьорска публика, и то не само от региона

Северна Европа е популярна туристическа дестинация по време на „белите нощи“ през лятото. Но какво може да търси човек в Талин в края на ноември, през най-студения и мрачен сезон? Кино! Качествено кино, Естония е особено подчертано синефилска страна. От 24 години Балтийският филмов фестивал „Черни нощи“(PÖFF) привлича професионална и аматьорска публика, и то не само от региона. За времето от създаването си фестивалът се е превърнал в най-големия кинофорум на Северна Европа. PÖFF включва още фестивала за късометражни филми PÖFF Shorts с голяма анимационна секция, детския и младежки филмов фестивал Just Film и индустриалните платформи @Талинска аудиовизуална платформа и Балтийското събитие. Според международната акредитация PÖFF се равнява по ниво на фестивалите в Берлин, Кан, Венеция и Карлови Вари, а двуседмичната му продължителност дава на много посетители чудесни възможности за обмен на идеи и филми.

Тази година обаче всичко е различно, филмовата индустрия е силно засегната от пандемията и в момента континентът е затворен за втори път. Затова и граничи с невероятното, че организаторите успяха да проведат тазгодишното издание на фестивала в Талин в хибридна форма. Имаше физически прожекции на място, както и виртуални прожекции за обществеността, и специална онлайн платформа за акредитираната специализирана аудитория. Между 13 и 29 ноември 2020 г. PÖFF показа 172 пълнометражни игрални филма, 28 късометражни и 13 серии. Фестивалът за младежки и детски филми Just Film включваше 44 пълнометражни игрални филма, а в PÖFF Shorts участваха 166 късометражни и 123 анимационни филма. Фестивалът на руски език KinoFF показа 13 игрални филма и един късометражен.

© PÖFF

Актуалната съпътстваща програма особено подобри качеството на и без това първокласно програмирания фестивал. Европейският филмов форум в Талин разгледа въпроса как може да се възстанови прекъснатата верига за създаване на стойности между създатели, продуценти, дистрибутори и публика. В допълнение беше представена нова инициатива за световно въвеждане на инфраструктурата за авторски права, създадена в Европа, ако трябва да назовем само някои теми. Кинорежисьори и официални лица обменяха кризисен опит.

Филмовият фестивал „Черни нощи“ играе важна роля за изграждането на мостове във и извън Балтийския регион. Goethe-Institut Естония също си сътрудничи с PÖFF и представи най-важните германски филми за годината във фестивалната поредица „Нов немски филм“. На Германия беше оказана честта да е и почетен гост на фестивала. След показаните филми бяха любовната драма на Кристиан Петцолд „Ундина“, трилърът „Кортекс“ на Мориц Блайбтрой и дебютният игрален филм на Франка Потенте „Дом“ и др. В този контекст си струва да се спомене филмът, с който фестивалът беше открит – Enfant Terrible на Оскар Рьолер, посветен на големия немски режисьор Райнер Вернер Фасбиндер.
Тази година с наградата за цялостно творчество бе отличена режисьорката Маргарете фон Трота, чиито корени са в Прибалтика, за своята ключова роля в новото немско кино.

От всичко най-радостно обаче беше, че Голямата награда на фестивала получи филмът „Страх“ на режисьора и сценарист Ивайло Христов. Каква по-добра международна премиера би могъл да си пожелае човек. Оператор на филма е Емил Христов, а продуцент Асен Владимиров. Филмът е заснет в черно-бяло и е прекрасно съчетание между драма и комедия, занимава се с бежанските проблеми и расизма и засяга болезнени теми като корупцията. Интересно колко ли кметици ще се разпознаят в образа на едната филмова героиня?

Турският режисьор Нисан Даг получи наградата за най-добра режисьорска работа за „Когато свърша да умирам“. Дебютната награда отиде при „Голямо щастие“ на Ван Яо от Китай. „Последните“ на Вейко Чунпуу от Естония бе отличен като най-добър балтийски игрален филм.

Наградата на филмовите критици на ФИПРЕССИ получи „Сентенция“ на Дмитрий Рудаков от Русия. „Ценни“ на Пол Мас от Франция бе отличен като най-добър късометражен анимационен филм. Наградата за най-добър късометражен игрален филм получи „Между теб и Милагрос“ на Мариана Сафон от Колумбия. Голямата награда на Just Film спечели „Слалом“ на Шарлен Фавие от Франция.

А имаше и плуване. Всяка сутрин в 8 часа сутринта избрани гости на фестивала се събираха на брега на мразовитото море.

Фестивалът на черните нощи беше специален културен лъч надежда в доста мрачното време. Вълчата глутница от Талин (талисманът на фестивала е вълк) добре си свърши работата.

Марта Монева е следвала право, кинознание и аудиовизуална публицистика в Германия. Организирала е международни образователни платформи и филмови и театрални фестивали в България и Германия. Програмирала е анимационни и документални поредици. Работила е във филмови и културно-политически редакции в телевизиите ARTE и 3sat/ZDF в Германия. Публикува в печатни медии в Германия и България, сред които der Freitag, neues deutschland, sensor Wiesbaden, sensor Mainz, „ЛИК“, вестниците „Култура“, „Капитал“, „К“ и „Банкер“, списанията „Култура“, „Кино“ и „Християнство и култура“. Pъководи „Връзки с обществеността“ на филмовия фестивал goEast.

Свързани статии

Още от автора

No posts to display