Начало Музика Личности Четири флейти и арфа
Личности

Четири флейти и арфа

7066
Квартет „Флаутисимо“

Представяме съставите на Софийската филхармония – един от тях е квартет „Флаутисимо“

Преди време за своята 70-годишнина проф. Георги Спасов събра четиринадесет флейтисти, които изпълниха пиеси за флейтови ансамбли. Гостуваше и Бертен Д’Оландер със своята уникална басова флейта. Може би някой ще си спомни и концерта на Истанбулския флейтов ансамбъл през 2018 г. в поредицата „Музиката на Европа“. Известен е и седемчленният исландски флейтов ансамбъл „Вибра“, който участва в някои от проектите на Бьорк. Ще припомня и осемте флейтистки от създадения от Луиза Село ансамбъл Le Agane в Италия. Вече и България има своя постоянен флейтов състав.

„Ние сме състав към Софийската филхармония и благодарение на това имаме възможността да ползваме камерна зала „България“ за репетиции и концерти, те ни рекламират, подкрепят ни по всякакъв начин. Хубаво е, че работим на едно и също място и можем по-лесно да уговаряме ангажиментите си“, споделят Кремена Ачева, Гергана Иванова, Петра Атанасова и Мила Цанкова. Те са флейтистките на Софийската филхармония. Преди три години създават квартет „Флаутисимо“. Първият им концерт е на 10 ноември 2020 г. Канят и арфистката Весела Тричкова, с която оттогава са заедно. За този първи концерт Румен Бояджиев написва Три миниатюри за четири флейти – „Спомен“, „Полет на есенни листа“ и „Движение“, а след това и Прелюд и арабеска за четири флейти и арфа. Прави за тях и аранжимент на своята „Ръченица“. Съставът осъществява премиери за България на много произведения – на сюитата „Птиците“ от Херман Бийфтинк и на „Флорис“ от Катрин Макмайкъл за четири флейти и арфа, след това свирят и друга сюита на американската композиторка – върху келтски теми, за четири арфи. Търсят и нови творби. След като Катрин Макмайкъл чува тяхното изпълнение на „Флорис“, решава да им подари две от пиесите си – „Вяра“ и „Надежда“. Впоследствие вдъхновена от легендата за св. София и трите ѝ дъщери, написва нова пиеса, озаглавена „София“, която посвещава на състава.

Историята на квартета и кратка, но емоционална. Попаднали в изолация през 2020 г., без репетиции и концерти, те решават да запишат от домовете си една пиеса – прочутата „Тико тико“. Невероятният успех на клипа, подкрепата на колегите им дават куража да създадат квартета. „Получихме покана от състава „Бела воче“ да се включим в техния концерт в първия летен сезон на Софийската филхармония. Беше изключително преживяване, защото това бяха първите концерти след изолацията. Имаше много публика и си личеше, че хората са зажаднели за жива музика. Докато не свирехме, наблюдавахме публиката и осъзнахме, че те искат да слушат и нас. Така решихме да направим камерен концерт“, разказват Гергана Иванова и Мила Цанкова, които свирят тогава. Затова наричат първия си концерт „Летен спомен“.
„Флейта и арфа е традиционен ансамбъл. Винаги съм обичала да свиря с флейта. А какво по-красиво от четири флейти и арфа“, смее се Весела Тричкова.

Вече три години сте заедно. Имате и почитатели.

Кремена Ачева: Доста концерти станаха вече. Натрупахме репертоар, увереност. Публиката продължава да има интерес към такъв състав, четири флейти и арфа.

Гергана Иванова: Всеки концерт за нас е най-важен, всеки е много вълнуващ. Винаги търсим начин да представим нещо ново, нещо интересно. Задължително концертите ни трябва да са като глътка свеж въздух. Когато публиката дойде в залата, да си тръгне с усмивка. Искаме за час, час и половина да спрем времето и да оставим хубави емоции.

Как съставяте програмите?

Мила Цанкова: Търсим нови произведения. За този състав е по-трудно да се направи програма. А като добавим и арфата, комбинацията е прекрасна, но необичайна. А Весела Тричкова е изключителна и тя ни обединява.

Всички състави на Софийската филхармония се стараят да канят и други свои колеги. До този момент свирите само с Весела Тричкова. Ще търсите ли и вие разнообразие?

Кремена Ачева: Имаме и ние такова намерение. Ето за коледния концерт (5 декември) работихме с Детския филхармоничен хор. Говорили сме с вокалния ансамбъл на Филхармонията „Бела воче“ да направим нещо заедно, нали сме два дамски състава. Проблемът е в намирането на репертоар за четири флейти и четири певици. Но мисля, че ще намерим подходящи произведения или ще бъдат аранжирани.

Още в първия си концерт изпълнихте пиеса на Румен Бояджиев, посветена на вас, ето и Катрин Макмайкъл ви подари пиеси. Кой се грижи за аранжиментите?

Кремена Ачева: Засега се радваме на помощта на Слави Димов, който направи аранжиментите на детските песни. Но разчитаме и се надяваме и други български композитори да започнат да пишат за нас.

Гергана Иванова: За всеки концерт трябва сериозна подготовка. Непрекъснато прослушваме пиеси в различни платформи. Ние, разбира се, свирим и в пълното разнообразие на състава – две, три флейти. За такива състави има написани прекрасни творби. В миналия концерт представихме триото на Ектор Берлиоз за две флейти и арфа. Трио на Жак Ибер за цигулка, флейта и арфа направихме с две флейти и арфа. Когато харесаме нещо, започва издирване на нотите, свързваме се с композиторите, които са написали аранжиментите. Купуваме ноти.

Но освен четирите обичайни флейти използвате и цялата палитра от флейти – пиколо, алтова.

Мила Цанкова: Да, разнообразяваме звука. В предишните концерти често използвахме пиколо и алтова флейта, а за коледните пиеси акцентът ще бъде върху алтовата флейта – и при Макмайкъл, и при коледните песни, защото Слави Димов аранжира сюитата за две алтови флейти. Те наистина имат по-интересен тембър и придават по-голяма топлота. А и за публиката е по-интересно. Надяваме се в бъдеще за включим и басова флейта, което в България е доста трудно да се уреди. Вече има една басова флейта и търсим възможност за следващ проект да я вземем назаем.

За един сезон колко концерта можете да направите?

Кремена Ачева: Добре е концертите ни да са през два месеца, но ние търсим определен акцент. Единият концерт задължително е в летния сезон на Филхармонията в Квадрат 500, където се чувстваме прекрасно. Това е точното място за подобна изява. За настоящия сезон акцентът е коледният концерт, ще имаме друг и за 8 март. Хубаво е, че получихме покана и от Новогодишния музикален фестивал за 17 декември в зала 9 на НДК.

Петра Атанасова: Това ще бъде нашият дебют и нямаме търпение и там да открием нова публика. Отново ще сме с Весела Тричкова. Развитието на състава минава през включване в камерни проекти, които сами си организираме. Пускаме предложения, свързваме се с фестивали, изпращаме рекламни материали. Така бяхме поканени на международния фестивал Мартенски музикални дни в Русе, на Трявна арт фестивал, великолепна възможност да ни чуят и в други градове.
Концертът на Новогодишния фестивал включва творби от Йохан Себастиан Бах, Ян Дюсек, Йожен Боца, Жак Ибер. Интересна е Античната сюита на Алфред Шнитке, като всяка от частите е използвана в различни филми. За първи път ще звучи и Коледната сюита, събрала най-обичаните песни. Разбира се, ще изпълним и сюита „София“ на Катрин Макмайкъл, и „Ръченица“ на Румен Бояджиев.

Кремена Ачева е водач на флейтовата група в националния ни симфоничен оркестър, където е от 1994 г. Тя е преподавател в НМУ „Любомир Пипков“ в София. Завършила е музикалното училище в родния си град Русе, а след това Националната музикална академия в класа на проф. Георги Спасов. Носителка е на различни награди от наши и международни конкурси. Концертира с Нов симфоничен оркестър, камерен ансамбъл „Софийски солисти“, оркестъра на Класик ФМ, с Камерния оркестър на Осака. Носителка на наградата Кристална лира.

Гергана Иванова също е ученичка на проф. Георги Спасов в НМА. Изнася концерти като солистка и участничка в камерни състави на различни фестивални форуми – „Софийски музикални седмици“, „Варненско лято“, „Зимни музикални вечери „Проф. Иван Спасов“, Пазарджик, „Нова българска музика“ и др. Участвала е в майсторски класове на Андраш Адорян, Патрик Галоа, Филип Бернолд и др.

Петра Атанасова също е студентка на проф. Георги. Преди това е учила в Русенското музикално училище при Красимира Великова. Свирила е в Младежката филхармония „Пионер“, била е в състава на Русенската филхармония, солистка на Академичния симфоничен оркестър, на Софийската филхармония, „Симфониета“ София, Симфоничен оркестър – Пазарджик. Участвала е в майсторски класове на Андраш Адорян, Робърт Уин, Патрик Галоа, Натали Шваб – пиколо, и по камерна музика с Дейвид Граймс и Грегъри Нютон. Гост-оркестрант е на Симфоничния оркестър на БНР, Софийската опера и др.

Мила Цанкова е ученичка на Явор Желев първо в СМУ, а след това и в НБУ. Лауреат е на конкурсите „Концертино Прага“, „Млади виртуози“, „Земята и хората“, „Франц Шуберт“. Участвала е в майсторските класове на Патрик Галоа, Деян Гаврич, Айда Джоунс, Андраш Адорян, Саня Ромич и др. От 2018 г. е в състава на Софийската филхармония.

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. До януари 2022 г. е главен редактор на програма „Христо Ботев“.

Свързани статии

Още от автора

No posts to display