Начало Идеи Гледна точка Човекът на Съдния ден
Гледна точка

Човекът на Съдния ден

4119

„Пътят“, живописен цикъл на Николай Майсторов по Евангелията на Матей, Марк, Лука и Йоан. До 16 ноември в галерията на СБХ, „Шипка“ 6.

Началото и краят в Библията сякаш съвпадат: иначе нямаше да е възможна Историята, доколкото изкуплението се предшества от грехопадението, вехтозаветното се просмуква в новозаветното, както смъртта в живота или скръбта в надеждата. Затова казват, че за вярващите не съществуват въпроси; но пък за невярващите не съществуват отговори.

Така и живописният цикъл „Пътят“ на Николай Майсторов (215 творби, от които 48 голямоформатни картини (290х210), 100 цветни проекта към тях и 65 подготвителни рисунки) ни запокитва в тайнството на библейското сътворение, там, където смъртта и животът са взаимозависими: Словото предшества самото творение, за да изплува битието от нищото, светлината да се отдели от тъмата, а „новият човек“ от стария. А как се въплъщава или „въ-образява“ всичко това? Трудно. Болезнено. С истинност, която си остава чужда на човешкия род, обезобразен от греха. Истина, дошла в света, разкрила се и все още  разкриваща се, но продължаваща да пребивава извън обичайната логика и доказателствата в живота ни.

Николай Майсторов, „Възкресението на Лазар“

Резултатът е силен „оптичен шок“, който ломи обичайните представи с деформирането на образното, стигнало своя предел. Новозаветният разказ бива оголен „до кокал“, чисто физически: провиждаме Евангелията, а сме все още някъде из „Битие“ или „Изход“. Именно тази „старозаветност“ е най-разтърсваща, най-непонятна и дори плашеща в „Пътят“ на Николай Майсторов. А тъкмо тя е и ключ към разбирането на цялото му творчество.

Онези, които са очаквали лицеприятен „рафаелизъм“, а пък се озовават пред гледна точка към творението, съпоставима с фовизма на „Miserere“ на Жорж Руо, със сигурност ще бъдат разтърсени, дори и отблъснати. Но всичко това е част, както споделя в едно свое интервю Николай Майсторов, от изстрадването на пътя, в който той се завръща като осъзнато вярващ човек и тъкмо като такъв се обръща към Бога и към Библията[1].

Ето защо отново се връщам към тезата си, че старозаветното и новозаветното в „Пътят“ всъщност си „сменят местата“: образен паралелизъм, изцяло характерен за Библията, където апостолите са предшествани от пророците, самият Иисус – от Йоан Предтеча, а в някакъв смисъл жертвеният Му път е предобразен още в книгата на Йов.

Майсторов не е „илюстратор“ на книгите от Свещеното писание, той ги промисля в „големия формат“ на собствената си пластична образност. Промисля ги, ако искате, „миметически“ (в смисъла на френския философ Рене Жирар) – през веригите на греха и на основополагащото насилие, дебнещо човечеството още от сумрака на времената, които Христос трябва да разкъса, принасяйки Себе Си като „изкупителна жертва“.

В цитираното интервю с Николай Майсторов той казва, че го вълнува мига, в който Бог доближава човека до Себе Си. И че „Пътят“ е именно проекция на „в-човечаването“: когато Той започва да страда, тъгува и умира, да губи вяра, отново да се връща към нея и да намира силата на молитвата, за да се съедини отново с божественото начало.

Николай Майсторов, „Рождество Христово“

Прекарах часове в изложбата, за да разбера откъде наистина тръгва „Пътят“ – през „Истина, истина ви казвам“ (отдясно на входа – в страданието), или през „Христос и самарянката“ (отляво – в надеждата)? През скръбния Учител или през Живия извор на нов живот?

И в двата случая Николай Майсторов не ни предлага линеарен разказ, който да ни служи като опора. Навсякъде ни преследва кошмара от сплитането на преломени от болка тела и кости, говорещи вместо думите. А скръбният Учител е вътре в цялата тази камара на човешкото, нали това е смисълът на Неговото въплъщение. Иисус сякаш загръща страдащите човеци с тялото Си; а някъде отстрани е голият и безпомощен младенец, „новият човек“, който пребъдва, но още сякаш не се е родил.

Тяло, оплетено в тела; лица, разкривени от болка; опънати до предел жили и кости: това най-много тревожи онези, които не приемат или пък отказват да разберат посланието на подобно изкуство, което взривява спокойствието ни.  

Да, Николай Майсторов е експресионист. Фактурата на неговите огромни картини е груба, провокативна, почти крещяща в мазките си; но колко изчистени са тези тоналности в композиции като „Христос ходи по водата“ или в „Христос мие нозете на учениците Си“.

А щом говорим за ужаса, струящ от тези платна, не ви ли напомня той на видението в книгата на пророк Иезекиля: Господ ме изведе чрез духа, тури ме всред полето, – а то беше пълно с кости, – и проведе ме около тях, и ето имаше доста много кости по полето, и те бяха съвсем сухи. И каза ми: сине човешки! ще оживеят ли тия кости? Аз отговорих: Господи Боже! Ти знаеш това. И каза ми: изречи пророчество за тия кости и кажи им: „сухи кости! чуйте словото Господне!“ Тъй казва Господ Бог на тия кости: ето, Аз ще въведа във вас дух – и ще оживеете. Ще ви дам жили, ще направя да израсте на вас плът, ще ви покрия с кожа и ще въведа във вас дух, – и ще оживеете и ще познаете, че Аз съм Господ (Иез. 37:1–6).

Оттук и тази „особена конвулсивност върху земята“ в картините на Николай Майсторов. Особена „красноречивост“ на костите от Бога съкрушени.

В композицията „Тайната вечеря“ дори преломеният хляб и осветеното вино не „вдигат“ всички от учениците Христови; половината от тях са все още „сломени от греха“ и остават „под“ Трапезата Господня. Те сякаш още търсят Господа, но не са Го намерили (срв. Деян. 17:26); гръцката дума, с която апостол Павел си служи, е pselaphao, глагол, който се използва за незрящия, за сляпо търсещия в мрака.

Едва в картината на Разпването виждаме как „добрият разбойник“ бива донякъде „уравновесен“ (макар и пропаднал до шия с кръста си) от Иисус, чийто трънен венец е в образен паралелизъм със сухия храст, който сякаш е на път да разцъфне от саможертвата.

Имаме уподобяване в страданието до Христос: „Да позная Него [Христос], и силата на възкресението Му, и участието в страданията Му, като се уподобявам на Него в смъртта Му, та дано някак достигна възкресението на мъртвите“ (Фил. 3:10–11).

Но уподобяване ли е то в надеждата? Именно в липсата на надежда като че ли най-често обвиняват творбите на Николай Майсторов. Без да отчитат според мен „отправната точка“ – на спускането в бездната, но не само във вътрешната ни бездна, а в бездната на шеметната и плашеща връзка с Христос. Както при самарянката, обгърната от Иисус и здраво стиснала почерпалото си с жива вода. Както прогледналите слепци в друга композиция, чиито бастуни са закривени в ненужността си. Както възкръсналият Лазар, с обинтованата си глава, все още недоумяващо скръстил ръцете си.  

Николай Майсторов, „Христос и самарянката“

Страданието и радостта се укрепват взаимно пред Съдния ден. Много често в Евангелията това особено и неописуемо усещане се отбелязва с думите „страх и радост голяма“ (срв. Мат. 28:8). Ала на първо място е страхът, дълбокият страх, в същото време разкриващ нова перспектива към живота.

И път към нея е и „Пътят“ на Николай Майсторов.

_________________________

[1] Николай Майсторов, „За вярата като изстрадването на пътя“, сп. „Християнство и култура“, разговор на Тони Николов, брой 111, 2016 г. 

Тони Николов е философ и журналист. Главен редактор на Портал Култура и на сп. „Култура“. Специализирал е в Папския институт за Изтока (Рим) и в Училището за висши социални науки (Париж) в групата на проф. Жак льо Гоф. Член е на Международното общество за изследване на средновековната философия (S.I.E.P.M) в Лувен. От 2005 г. до 2009 г. е главен редактор на Радио Франс Ентернасионал (RFI – България. Дългогодишен преподавател в СУ „Св. Климент Охридски”. Преводач на книги на Ж. П. Сартр, Ж. Ф. Лиотар, А. Безансон, Ж. Бернанос, Р. Жирар, Ж. Грийн, Вл. Гика, К. Вирджил Георгиу, Майкъл Едуардс, Джорджо Агамбен. Съставител на четиритомника с есета на Георги Марков и на неиздадените ръкописи на Иван Хаджийски. Автор на книгите: „Пропуканата България“ („Хермес“, 2015), „Българската дилема“(„Хермес“, 2017), „Спомнена София“ („Рива“, 2021, отличена с Наградата на София за литература), „Бленувана София“ („Рива“, 2022), „Има такава държава“ („Хермес“, 2023, отличена с наградата „Хр. Г. Данов“ за хуманитаристика), „Незабравена София“ („Рива“, 2023), „Потулена София“ („Рива“, 2024). Кавалер на Ордена за заслуги на Република Франция.

Свързани статии

Още от автора