Дали Владимир Путин е бог по природа или може да стане такъв само по благодат? Можем ли да се покланяме на Владимир Владимирович като бог на земята? Каква е тайната на личните взаимоотношения на Владимир Путин и Трансцендентния Творец на света?
„Лекция: Ще стане ли Путин бог по благодат?
На 7 септември, неделя, от 17 часа каним всички желаещи на уникална лекция и кръгла маса на тема взаимовръзките на връзките между Бога и Президента на Руската федерация.
Ще разберете дали нашият президент Владимир Путин ще стане бог по благодат, тоест дали той ще се сдобие с всичко онова, което е характерно за Твореца на вселената освен общуването в Неговата непостижима същност. Ще постигне ли умът на Владимир Путин безкрайна наслада от съвършеното знание, дадено му от Бог? Ще мисли ли той с великите мисли на Ума, създал Вселената, ще бъдат ли преизпълнени чувствата му с безкрайната радост на богопознанието, а любовта му ще нараства ли безпределно отвъд силата на Светия Дух? Ще бъде ли съединена волята на Владимир Владимирович с волята на Бога и ще бъде ли тя непоколебима в доброто? Ще постигне ли националният лидер на Русия безконечно познание за безкрайното съвършенство на Бога, прониквайки в дълбините на Божеството? Дали Владимир Путин е бог по природа или може да стане такъв само по благодат? Можем ли да се покланяме на Владимир Владимирович като бог на земята? Каква е тайната на личните взаимоотношения на Владимир Путин и Трансцендентния Творец на света? Правилно ли учи за Бога Владимир Путин? Ще научите отговорите на тези и много други въпроси, като посетите нашата лекция, която ще изнесе основателят на общественото движение „Божия воля“ и експерт в областта на метафизическия путинизъм – Дмитрий Ентео. След беседата ще има кръгла маса на тема – ролята на Владимир Путин за укрепване на духовните основи на Руската федерация, на която всеки ще може да изкаже своето мнение. След края на мероприятието всеки желаещ ще може да се фотографира с лектора и да получи незабравими подаръци.
Входът е свободен за първите 300 души, разрешено е снимането с фотоапарати и камери.
Място на събитието: Международния фонд за славянска писменост и култура, гр. Москва, м. Третяковска, ул. Черниговска №9/13, вх. 2, ет. 2.
Очакваме всички, които се интересуват! 8(985)1746937″
***
Това не е фалшификация. На страницата на Дмитрий Ентео наистина има такава обява.
Великолепна идея! Свалям му калимявка. Не знам какво ще е изпълнението, но мисионерската крачка е добра.
Поставяйки такива въпроси, можеш да привлечеш вниманието на тези, на които биха били скучни обичайните богословски лекции за съотношението на човешката и Божията воля, за синергията и спасението.
Можеш да тръгнеш по пътя на протестантските лектори и да минеш на „ти“. Тоест открито да обещаеш в обявата, че ще говориш именно за читателя на подобни обяви: „Ще се спасиш ли ти?“.
Можеш да предложиш богословско-исторически екскурс – „Учението на еди кой си отец за спасението и синергията“.
Можеш да прочетеш подобна лекция, но не за Путин, а за някой си Иван Симеонович, например (защото пътят на спасението е така или иначе един за всички).
Можеш например да говориш, за която и да е друга знаменитост.
Но след като може за всекиго, защо да не може за Путин – най-интересният за медиите в цял свят човек в Русия?
Тази лекция не предполага дълбоко познаване на биографията на споменатото лице. Не предполага и интонация на възхищение.
Тя е в условно наклонение: „Ако не се покаете, няма да се спасите“. А Бог по Своята милост е готов да разкрие изцяло Себе Си в открилата се пред Него бездна на зовящата Го човешка душа – и в душата на Путин, и в душата на Серафим Саровски, и в душата на Чикатило. Защото цялата мерзост на човешките грехове е като песъчинка в океана в сравнение с безграничната Божия любов…
Сложността на обозначената тема е в това, че става дума не за частно лице, а за човек, отговорен за съдбата на страната. И ако частната, монашеската святост е изложена и обоснована твърде добре в православната традиция, то не можем да кажем същото за църковните представи за светските управници.
Наскоро писах за свети император Никифор Фока. В житието на светия монах, в която и да е част от разказа за неговия живот, можеш с лекота да го назовеш „свети“ и да кажеш: „В детството си преподобният… Свети N е постъпил в този и този манастир…“.
Можеш ли е да добавиш с подобна лекота благоговейното „свети“ и в разказа за император Никифор при всяко упоменаване на неговите действия и неговото име?
Например:
„Войската на свети Никифор обсадила главната крепост на арабите на Крит – Хандак (днес Ираклион). Обсадата била продължителна и тежка. Веднъж част от арабската войска опитала да пробие блокадата на крепостта, но била разбита и свети Никифор наредил да отрежат главите на мъртвите, да набият част от тях на копия и да ги изложат срещу стените на крепостта, а останалите да запратят с каменомети в града“.
Ясно е, че „сърцето на царя е в ръката на Господа“ (Притч. 21:1). Но нали това може да означава, че лошият тиранин е изпратен от Бога за наказание и изобличаване на лошите поданици…
Общо взето тук има пространство за лични търсения и формули. Очевидно е, че в православието критериите за святост на управниците са по-различни от тези за останалите хора. „Заслугите пред Църквата“ явно заслепяват канонизаторите и им позволяват да не обръщат излишно внимание на дреболии като етичността на постъпките на персонажа или неговата вътрешна чистота. На иконата на император Никифор той е назован спонсор („ктитор“).
Но нека кажа няколко думи за предстоящата лекция. Скандалната тема и списъка с предложените за обсъждане въпроси са прекрасни. Колко качествено ще е изпълнението – не знам. Ако то бъде обмислено и по съдържание, и по стил, можем само да съжаляваме, че е избрана твърде малка зала. Защото ще е невъзможно да проведеш такова мероприятие втори път…
Андрей Кураев (р. 1963, Москва) е протодякон в Руската православна църква, богослов и философ, старши научен сътрудник в катедрата по философия на религията във Философския факултет на МГУ, писател и публицист, проповедник и мисионер. Автор на официалния учебник „Основи на православната култура“. Клирик в храма „Архангел Михаил“ в Тропарево. Професор в Московската духовна академия от 2004 до 2013 г. В края на миналата година Кураев бе уволнен от Московската духовна академия за „скандална и провокационна дейност в средствата за масова информация и блогосферата“. Самият той свързва уволнението си със свои публикации във връзка с хомосексуалния скандал в Казанската духовна семинария, както и с несъгласието си с наказателното преследване на членовете на групата Pussy Riot.
Текстът е публикуван в мисионерския портал на дякон Андрей Кураев.