Артистичният директор на фестивала и съпредседател на фондация „Пианисимо“ д-р Илия Граматиков за новото издание на ppIANISSIMO (13–29 април 2018).
В своето 21-о поредно издание Международният фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO, единственият форум в България, изцяло посветен на съвременната музика, включва 10 концерта в трите априлски уикенда и 5 уъркшопа. Основният тематичен фокус, положен в контекста на българското председателство на ЕС, е музикалното богатство на европейските страни. За първи път са включени концерти с нова музика за рядко използвани в съвременното композиторско творчество клавишни инструменти – клавесин, орган и акордеон. Наред със станалата традиция за фестивала джаз линия, в тазгодишната програма присъстват блус и алтернативна/експериментална поп музика.
Началото на 13 април в Студио 1 на БНР ще сложи рециталът за разширено пиано на Рикардо Дескалцо от Испания с участието на композиторката Джулия Лорусо – електроника. Дескалцо, който наред с изпълнителската си кариера е и преподавател по съвременен клавирен репертоар в Консерваторията на Сан Себастиан, ще направи и уъркшоп в Националната музикална академия в София.
На 14 април е концертът на австрийското Давид Хелбок Трио: Давид Хелбок – пиано, Рафаел Пройшл – басукулеле, Херберт Пиркер – барабани. Ще прозвучат творби от последните два албума на формацията, сред тях – композиции на Хелбок, вдъхновени от митологични сюжети или посветени на любими негови музиканти като Ермето Паскуал и Телониъс Монк.
Неделният концерт на 15 април е наречен „Мозайка“ и включва 39 едноминутни пиеси на 39 композитори от 39 страни. Изпълняват Мартин Савелиев– кларинет, Теодора Атанасова – виолончело, Инес Симеонова – пиано. Проектът, който вече бе представен в Швейцария и Франция, представя не само съвременната обсесия от високата скорост, но и една широка културна палитра.
На 20 април е концертът на Дуо Диагонал от Дания – Анка Златева – клавесин, и Адам Орвад – акордеон. Двамата изпълняват с еднаква отдаденост бароков репертоар и съвременна музика. Сред композиторите от различни страни, поканени да създадат творби за дуото, са българите Георги Арнаудов с Отключени очи – няколко багатели за акордеон и клавесин по картини на Орлин Атанасов, и младият Норис Гетов.
На 21 април е соловият клавирен рецитал на Марсел Вормс от Холандия. Близо 20 години продължава неговият проект Нов блус за пиано, за който музикантът кани над 200 композитори от 50 страни да създадат солови клавирни блус пиеси. Записани са 7 диска, а проектът е представен на много световни сцени. Избрани композиции от него ще прозвучат и в София.
На 22 април Мила Михова, сопран, и Николай Стойков, клавесин, челеста, пиано, ще изпълнят песни от репертоара на Бьорк. Така той, от една страна, ще бъде изведен от контекста на поп културата, а същевременно ще ни напомни, че самата Бьорк е почитателка на Щокхаузен и Арво Пярт.
На 27 април е соловият клавирен рецитал на международно признатия арменски пианист Хайк Меликян. В програмата на концерта наред с произведения на К. Щокхаузен, Дж. Харви, А. Бабаджанян, А. Делалян, Я. Ксенакис, са включени произведения от Петър Керкелов, Андре Букурещлиев, Андрей Диамандиев.
На 28 април от 11 часа е концертът „От края до началото на времето“ на Ансамбъл Silakbo – Ангелина-Огняна Гочева – кларинет, Едгар Гомеш – цигулка, Микко Пабло – виолончело, Богдан Иванов – пиано. Те ще изпълнят творбата на Оливие Месиен, чиято 110-а годишнина отбелязваме през 2018 г., Квартет за края на времето, заедно с произведението на младия канадски композитор Адам Кларк Квартет за началото на времето, посветено на Месиен.
Отново на 28 април (19 часа) е единственият концерт извън Студио 1 на БНР – на органа в Концертната зала на НМА „Проф. Панчо Владигеров” ще свири Дариуш Пшибилски от Полша, носител на много награди, концертиращ в Европа, който осъществява премиерите на много нови творби за орган и се изявява като импровизатор.
На 29 април Хипер Дуо от Швейцария – Жил Гриметр – пиано, Жулиен Мегро – перкусии, ще закрие фестивала. В концертните си програми те изпробват нови изпълнителски подходи, като въвличат сценографията и драматургията и изследват възможностите на звука, пространството и афекта.
Фокусиран върху пианото не само като клавишен, но и като перкусионен инструмент, фестивалът се развива като лаборатория за ново изкуство – с участието на утвърдени и дебютиращи интерпретатори. Освен Рикардо Дескалцо (Съвременна музика за разширено пиано) уъркшопи в Националната музикална академия ще имат: Марсел Вормс (Нов блус за пиано, танго от Европа и Латинска Америка), Адам Орвад (Съвременна музика за акордеон), Анка Златева (Съвременна солова и камерна музика за клавесин), Дариуш Пшибилски (представя собственото си творчество).
Входът за всички прояви е свободен.