Родителството: отвъд баналния прочит
„Бебе на борда“ от Кристофър Дюранг, превод Любов Костова, режисьор Василена Радева, сценография и костюми Борис Далчев, музика Емилиян Гацов-Елби, драматург Майя Праматарова. Участват: Илиана Коджабашева, София Бобчева, Мартина Пенева и Боян Арсов. В рамките на програма „Театър+“ в Народния театър
В света на съвременния театър, където черната комедия често флиртува с границите на абсурда, „Бебе на борда“ от американския автор Кристофър Дюранг в интерпретацията на режисьорката Василена Радева се откроява като майсторски клас по смесване на шегата с екзистенциален страх – както от предизвикателствата на родителството, така и от тези на порастването. „Бебе на борда“ е написана в началото на 80-те, с премиера на Оф Бродуей и е приета възторжено от публиката и критиката, които оценяват високо умението на Дюранг да комбинира фарса със сатирата.
С първа премиера у нас, пиесата на Дюранг рисува с типичния за автора мрачен хумор портрет на семейния хаос при млада двойка. Тяхната история е разказана със закачлива, но пронизваща критика на модерното родителство и хедонистичната култура, която сякаш поглъща ценностната система и култивира у възрастните неспособност да поемат отговорност. Защото в среда, в която всичко е позволено, невъзможността да пораснем е повече от сигурна.
Именно това е началото и на „Бебе на борда“ – двама млади възрастни с новородено бебе посрещат новата реалност абсолютно неподготвени – между алкохола и наркотиците, правейки всички възможни грешки по пътя на израстването на детето. Емоционално незрели, вглъбени в собствените си възприятия, спорещи за всичко възможно, още от самото начало техните свръхемоционални реакции подсказват и водещия проблем на пиесата. Мартина Пенева (Хелън) и Боян Арсов (Джон) изпълняват ролите на тези устремени към житейската си катастрофа родители с настоятелна енергия, живи рефлекси и органични трансформации. С добре темперирано партньорство те успяват да изобразят както конфликта в двойката, така и индивидуалната драма на персонажите си през тяхното постоянно желание за бягство от реалността; разгръщайки постепенно нарастващата им неадекватност и невъзможност за справяне с обстоятелствата.
А в хода на пиесата настъпват ситуации като от кошмар, надграждат се една мрачна изненада след друга. Тук актьорите се справят с предизвикателството да балансират между въплъщението в психологията на персонажите си и рефлекса за неусетно (за зрителите) превключване в абсурдистката, фрагментарна структура на пиесата. Така те „опаковат“ ужасите на живота в основните цветове на абсурдистката комедия, предизвиквайки силни реакции и очистителен смях от житейска история, която иначе би прозвучала трагично.
Това специално умение за превръщане на трагедията в комедия показват и актрисите София Бобчева и Илиана Коджабашева. София Бобчева изпълнява ролята на Бавачката – причудлив образ, магически появяващ се „на помощ“ в началото на пиесата. Със съмнителни професионални качества, но с безпрецедентна увереност във всички сфери на живота, колоритното присъствие на този персонаж оцветява в комични краски настъпващите драми. Актрисата предприема сериозно, отдадено изпълнение, с което още повече подсилва комедийния заряд в пиесата. Нейното присъствие с иронична естрадна осанка и владеене на ситуацията е като катализатор на действието, особено след изневярата ѝ с Джон. Тя дава насоки и „лекува“ ситуацията, а неориентираните родители приемат всяко нейно предложение, колкото и странно да е то.
Илиана Коджабашева прави запомнящо се изпълнение на три различни епизодични персонажа с целенасочена енергия, представяйки широкия диапазон на актьорския си талант. От нестабилна, бедна жена, която се опитва да отвлече бебето, до амбициозна, вглъбена в илюзиите си директорка на училище, актрисата играе с убедителност и темпо, което извежда макабрените нюанси на пиесата.
Бързи обрати, нагнетена динамика и неусетни преходи в различни по характер епизоди – „Бебе на борда“ е силно начало на сезона в Народния театър и прибавя към театралния пейзаж добър пример за майсторски баланс между комичното и сериозното.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук