Сами заедно
„Някой ще дойде“ от Юн Фосе, превод Стела Джелепова, режисьор Катя Петрова, сценография и костюми Борис Далчев, Петя Караджова, композитор Христо Йоцов, мултимедийна среда Момчил Алексиев, звуков дизайн Светлозар Георгиев. В ролите: Веселин Мезеклиев, Елена Димитрова, Кире Гьоревски. Платформа „Театър +“ с драматург Майя Праматарова, Народен театър
Странно, че толкова дълго Юн Фосе със своите над 30 пиеси беше неизвестен за българския театър. Не е странно обаче, че тъкмо Катя Петрова го открива за софийската сцена, две години след постановката си „Пер Гюнт“ от друг норвежки автор, Хенрик Ибсен, в Театър „София“, отново в екип с преводачката Стела Джелепова. Самият Фосе, който преди година получи Нобеловата награда за литература, обаче твърди, че не обича Ибсен.
Пиесите на Юн Фосе са построени на музикален принцип, провокиран от лаконичния му поетичен език, който разчита на повторенията и има свой характерен ритъм. Вероятно това ги прави трудни за поставяне. Ситуациите в тях са всекидневни до баналност и същевременно екзистенциално обобщени – любов и самота в двойката, параноя и невъзможност да стигнеш до другия чрез думите. Често сравняват Фосе с Бекет, но зрителите на „Някой ще дойде“ в камерната зала на Народния театър бързо ще почувстват, че мълчанието и неизказаността в пиесите на двамата са различни.
Той и Тя са купили стара къща, далеч от ада на другите, на пуст морски бряг, за да живеят там заедно. Пътувайки към новия си дом, с мисъл за предстоящото запознанството с него и за желаната изолация, двамата непрестанно се уверяват един друг. Повтарят в началото сякаш на игра, а после с нарастваща тревожност едни и същи заклинателни формули: „Ти и аз сами, сами заедно“, „Стигнахме до нашата къща“, „Къщата където ще бъдем заедно“, „Къщата която е наша“… Но съмнението, което се таи в Нея вероятно отдавна, се проявява пред вратата на бъдещия им дом. Можеш ли да си отидеш от всички? Не е ли опасно? „Тук е толкова пусто, че някой ще дойде.“ Актьорите Елена Димитрова и Веселин Мезеклиев са уверени в размяната на абсурдистки реплики, изразяват автоматизма им с телата и емоционалната си дистанцираност. Шапките и куфарът – малкото вещи на сцената, имат своя линия на движение, в която разпознаваме почерка на Катя Петрова.
Отчаяното „Някой ще дойде“ се превръща в самосбъдващо се пророчество и след известна съпротива Той се предава: „Кой ще дойде“. Този Някой рязко се врязва в диалога и го променя – предишният собственик, който е наследил къщата от баба си, но никога не е искал да живее в нея (не обяснява защо), търсещ общуване, многословен в сравнение с двойката. Линията на черен хумор, която тръгва с него, дава повод за нови страхове, за ревност и вероятно за раздяла. Но преди да се появи третият, между двамата се промъква музикалната тема, съчинена от Христо Йоцов, друг постоянен участник в екипа на Катя Петрова. Досега персонажите и публиката са били пред вратата на новия дом.
Влизането и заживяването в чужда къща е тема и в прозата на Юн Фосе, можем да я открием в единствената му преведена на български книга, „Трилогия“. В хода на сценичното действие вратата, на която „някой ще почука“, щом двамата влязат – се превръща в кухненска маса. Сценографията на Борис Далчев и мултимедийната среда, създадена от Момчил Алексиев, щрихират дома в духа на поетиката на Фосе, без да го затрупват с битови детайли. За тази недоизказаност допринася и мултимедийният рисунък на дъжда и вълните – характерния скандинавски пейзаж, който влиза през прозореца.
Новонорвежкият език, на който пише Юн Фосе (или нюноршк, говорен от близо 600 000 души, една от двете официални норми на норвежкия) е носител на фолклорната традиция и допринася за хипнотичната недоизказаност в пиесата. Героите сякаш нямат сили да действат, драматизмът остава извън думите и всички намерения завършват в мълчание. Юн Фосе дава следното обяснение: „За това, за което не може да се говори, трябва да се мълчи, казва Витгенщайн. Дерида пък казва: за това, за което не може да се говори, трябва да се пише. Мисля, че разбирам какво имат предвид и двамата“.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук