Начало Музика Личности Александрина Михайлова на сцената на Миланската скала
Личности

Александрина Михайлова на сцената на Миланската скала

5867
Александрина Михайлова като Каролина в „Тайният брак“ от Доницети на сцената на Миланската Скала, 2022 г.

Преди две години в поредицата „Младите в музиката“ представихме оперната певица Александрина Михайлова. Предстоеше ѝ да продължи обучението си в Академията на Миланската Скала. Сега тя вече завършва и е изправена пред нови предизвикателства.

„Времето минава и аз се старая непрекъснато да се усъвършенствам – да разучавам роли, да трупам репертоар. Смятам да се явявам на конкурси и прослушвания, искам да потърся агенция, да кандидатствам в някой театър. И дано се получи! От студиото на Скалата канят агенти на нашите спектакли и изяви, дано да се случат хубави предложения.“

На 15 декември Александрина дебютира в ролята на Мюзета от „Бохеми“ на Пучини в спектакъл, в който централните партии се изпълняваха от стипендианти на НБУ, работили в майсторските класове на Райна Кабаиванска. Датата беше специално избрана – рожденият ден на голямата българска певица, която беше щастлива да бъде заедно с учениците си и публиката в Софийската опера. Това е четвъртата оперна постановка, в която младата певица дебютира през последните месеци.

Дебют като Мюзета в „Бохеми“ на Пучини в Софийската опера – чудесен финал на година, която беше много успешна и пълноценна за вас.

И доста натоварена. В Академията имахме няколко постановки започвайки с „Тайният брак“ на Чимароза, след това „Малкият принц“, която е съвсем нова опера, написана за деца и поръчана специално от „Ла Скала“. Дебютирах и в „Киара и Серафина“, една непозната опера на Доницети, която заедно с колегите от Академията изпълнихме на фестивала в Бергамо, родния град на композитора. И четвъртият ми дебют е в „Бохеми“.

Александрина Михайлова като Мюзета в „Бохеми“ на сцената на Софийската опера, 2022 г., фотография Александър Богдан Томпсън

Като изключим „Бохеми“, това са все непознати или малко поставяни опери. Как се подготвихте за тях, с кого работихте?

Беше доста сложно, защото всички певци сме свикнали да прослушваме оперите, които подготвяме, както това можем да направим с „Бохеми“ или с „Тайният брак“. Но „Малкият принц“ е композирана миналата година, а „Киара и Серафина“ се е изпълнила преди двеста години и… дотам. Предизвикателство е. Трябваше сами да се справяме, както се е правело по-рано. Четеш клавира, разучаваш и изпълняваш. Работихме с маестра Лучана Д`Интино, с много добрите ни пианисти Винченцо Скалера, маестро Делиа. „Тайният брак“ подготвихме с маестро Джеймс Воон. Беше много натоварен процес, защото минавахме от една опера в друга и имаше известна умора у всички.

Кога започвате да работите с диригентите и интересна ли е операта на Доницети?

Зависи от планирания цикъл. Доницети работихме със Сесто Куатрини, и то от самото начало, както и с режисьора Джанлука Фаласки. Операта е много хубава, както и музиката, въпреки че си личи, че Доницети все още не е имал голям опит. Това е опера семисерия – има драматични моменти, но не липсват и комедийни сцени. В „Тайният брак“ работихме с Отавио Дантоне, но с него бяхме през последните две седмици от подготовката. За премиерата на „Малкият принц“ бяхме от самото начало с един много млад диригент – Виталий Алексеенок, от Беларус. Много добре се сработихме всички и се получи страхотен спектакъл. За спектаклите на „Бохеми“ тук, в София, сме със скъп приятел от Академията в Модена, когото познавам от пет, шест години – маестро Паоло Андреоли. Той знае как пея аз, аз знам как той работи, така че съчетанието е съвършено.

Каква беше музиката на „Малкият принц“?

Много приятна. Съвременна, макар и по-традиционно звучаща, отива малко към джаз. Има си определени теми, например на приятелството. Децата приеха много добре постановката.

Забавлявахте ли се с колегите и всички ли бяха включени?

Бяхме разделени на два състава и всеки имаше своята роля. В Академията сме общо дванадесет души. Планираните спектакли са много и ще ги играем до края на февруари.

Има ли определена аудитория, към която е насочена операта. Това всъщност е първата опера за деца, специално поръчана от Миланската Скала. Добър ли е експериментът?

Насочена е към всички – от най-големите до най-малките. Това е приказка, но както знаем, всъщност не е само детска. Има огромен успех, децата се забавляват, залата винаги е пълна.

Срещате ли се с интенданта на театъра Доминик Мейер, следи ли той развитието ви?

Той посещава нашите спектакли и го виждаме.

В „Малкият принц“, постановка на Миланската Скала, 2022 г.

Колко време още ще бъдете в Академията и как виждате пътя си след това?

Това е последната година. През октомври трябва да приключа с обучението си в Академията и да се насоча към следващия етап от живота си.

До октомври има ли планирани още изяви от Академията?

Не, но аз съм решила да натрупам репертоар, да разуча още някоя роля, която е подходяща за моя глас. Ще работя да се усъвършенствам. Смятам, че на етапа, на който се намирам, най-подходяща е Норина от „Дон Паскуале“ на Доницети. Ще започна сама да я разучавам, но на лекциите с пианистите ще изработим партията, защото те са там да ни помагат в това, което подготвяме.

Как протича следването в Академията към Миланската Скала?

Първоначално в Модена направих своята бакалавърска степен. Тук имаме работа с пианистите и с маестра Лучана Д`Интино, с която работим това, което ние сме избрали, или което тя е поискала от нас. Срещаме се няколко пъти в седмицата. Програмата е доста свободна поне в началото. Но последните три, четири месеца бяхме заети с подготовката на тези три спектакъла и бяхме непрекъснато заедно.

Живеете в Милано. Следите ли музикалния живот там – спектаклите и концертите в Скалата, на други места?

Когато има възможност, ни дават безплатни билети за спектаклите в Ла Скала и аз се възползвам от това.

Заедно с Райна Кабаиванска в Софийската опера за премиерата на „Бохеми“

Няколко години бяхте в непрекъснат контакт с Райна Кабаиванска, с която работехте в Модена. Продължавате ли да се съветвате с нея?

Да, дори като бяха репетициите на „Киара и Серафина“, ѝ се бях обадила да ѝ разкажа как вървят нещата и да поискам съвет, защото бях затруднена и уморена от толкова много репетиции. Тя веднага ми даде кураж, каза ми да внимавам с въздуха, опората и да съм спокойна.

Отзиви за Александрина Михайлова

На 7 септември 2022 г. диригентът Отавио Дантоне представи на сцената в Милано операта „Тайният брак“ на Доменико Чимароза, за която критиката написа: „Певческата компания – с изключение на ветерана Пиетро Спаньоли, е съставена от певци, които посещават курсовете на Академията към Миланската Скала: всички млади надежди, но не всички подходящи за съответните роли. Фан Джоу ни се стори най-добра, тя е Елизета – с кръгъл тембър, богат на хармонии и с уверена виртуозност, както и Александрина Михайлова, която рисува портрет на Каролина с плавна линия и дискретно разнообразие на фразите“.

„Каролина е Александрина Михайлова, бунтарката ала Пипи Дългото чорапче в дънковия си гащеризон и червените плитки. Много жизнена актриса, тя изгражда ролята много добре, особено в ансамбловите части и в бавния съпровождащ речитатив. Изпъква красивата сила на богатия ѝ глас дори в острите изблици. Аплодисментите за нея бяха големи, особено за рондото „Прости ми, господарю“.“

От 15 октомври до 15 март 2023 г. в Миланската Скала се представя операта „Малкият принц“ на Пиеранджело Валтинони. Диригенти са Виталий Алексеенок, Паоло Спадаро Мунито, Бруно Николи. Предвидени са общо двадесет и пет спектакъла, в които Александрина Михайлова изпълнява заглавната партия.

На 4 декември 2022 г. в Баргамо, родния град на Гаетано Доницети, беше представена неговата операта „Киара и Серафина“ с диригент Сесто Куатрини. „Някои от учениците биха могли да минат за опитни професионалисти, като корейският баритон Дамиен Парк, който изигра комичната роля на Пикаро, бивш слуга на Дон Фернандо, превърнал се в пират, с красиво изпълнени височини и плътни ниски тонове; или българското сопрано Александрина Михайлова, която изигра Киара, най-малката дъщеря на Дон Фернандо, с тъмен, матов и тембрист глас, с майсторство и красота“, написа критиката. В друг отзив се казва: „Актьорският състав се допълва от студентите на Академията към Миланската Скала, сред които ще отличим сопраните Александрина Михайлова (Киара) и Никол Вакер (Серафина) за двете главни роли. Първата има голям глас с очарователен тембър…. Тя имаше много трудна задача, особено на финала, нещо като рондо с множество акробатики като това в „Пепеляшка“ на Росини, което изисква много смелост и чието изпълнение премина за щастие технически съвършено…“

На 15 декември 2022 г. в Софийската опера под диригентството на Паоло Андреоли Александрина Михайлова изигра своята първа Мюзета. През всички години от първия момент, в който Райна Кабаиванска я представи пред публиката на заключителните концерти на своя майсторски клас през 2016 г., Александрина изпълняваше само арии и дуети от опери. Тя беше избрана да партнира на прочутия американски баритон Томас Хемпсън на втория му концерт през 2021 г. в София с диригент Найден Тодоров. Удивително е да откриеш какво могат да постигнат с много упоритост и търпение един педагог и неговият ученик. Постоянната грижа и внимателната работа разгърнаха цялостния потенциал на младата певица. Детето, което завършваше училище, вече е чудесна актриса, която сякаш следва стъпките на своята преподавателка. Знаково е, че първата ѝ роля е на сцената на Миланската Скала, където започва световната кариера на Райна Кабаиванска.

На 10 февруари 2023 г. в Парижката опера е концертът на учениците от майсторските класове на Райна Кабаиванска в Нов български университет Александрина Михайлова, Вероника Симеони, Божидар Божкилов и Джузепе Инфантино с пианистката Боряна Ламбрева. „Вечер на белкантото“ се нарича събитието, а специален гост ще бъде самата Райна Кабаиванска.

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. До януари 2022 г. е главен редактор на програма „Христо Ботев“.

Свързани статии

Още от автора

No posts to display