Начало Галерия Из пластовете на фолклора
Галерия

Из пластовете на фолклора

Десислава Милева
20.12.2018
5387
Мартина Вачева, „Кал“, 2018, изглед от изложбата, фотография Мария Джелебова

„Кои, по дяволите, са тези „естетически рамки“ и каква е формулата да влезеш в тях?“ Годината е 2012, а Мартина Вачева е на път да направи едно от откритията на живота си.

Формулата за естетическите рамки художничката все още търси в специалността „Книга и печатна графика“ в Националната художествена академия, когато интересът ѝ към графичния език на старите български издания я отвежда към битаците с извехтели кашони от лютеница, пълни със заглавия и корици, навяващи стари вкусове и стар строй. Сред тях книгите с български приказки и поговорки, които Мартина Вачева започва да колекционира, се превръщат с времето в основен източник на артистични питания и погледи, които тя отправя към миналото и настоящето, без зачитане на границите. Именно те са в основата и на „Кал“ – последната ѝ самостоятелна изложба в пловдивската галерия SARIEV Contemporary (9 ноември–30 декември 2018), с която художничката демонстрира ново усещане за връзката между материя, идея и внушение.

Изложбата представлява интересно отклонение от търсенията, близки до естетиката и темите на поп арта и неговото наследство, с които името на Мартина Вачева се свързва в последните години. От печатния формат, графиката и живописта тя преминава към работа с керамика, която, приложена за първи път в проекта „PostТраки“, ѝ носи през 2017 г. наградата БАЗА за млад художник. Това ново изразно средство дава според нея различно усещане, динамика и плътност на идеята.

„Керамиката е популярен материал в античното изкуство и затова е избрана като изразно средство за „PostТраки“. Начинът на третиране, стилистиката, мотивите и символите също са вдъхновени от античната визия на траките, както и изборът на златна кристална глазура. В „Кал“ керамиката отново присъства, но в контекста на естествен материал, произлизащ от калта – най-първичния с произхода си, бележещ началото на еволюцията. Тя е в комбинация с други естествени материали, носещи информация сами по себе си със своите свойства – като суха трева, камъни, клони, тор, пепел, лишеи, мъхове, буци кал… т.е. все материали, които се разграждат, разлагат, превръщат се в пясък и пепел, за да се заличат и да приемат друга форма, бележейки нов кръговрат. Такива са и приказките, легендите и преданията, като отражение на човешката природа, с нейната еволюция и деградация.“

Мартина Вачева, „Чума“, 2018, фотография Мария Джелебова

Две издания с народни приказки от своята колекция Мартина Вачева посочва за особено определящи при избора на теми и мотиви в произведенията. Това са „Народни приказки“ на библиотека „Българска книжнина“, Министерството на народното просвещение, 1926 г., и „Български народни приказки“, чието издание на „Походна войнишка библиотека“ от 1917 г. навежда странно мисълта към калта, покриваща телата на войниците – живи или умрели, с книги в джобовете.

„Привлече ме суровият език на сюжетите и мотивите, в които се крие автентичността. В старите издания приказките са разказани или преразказани по най-първичен начин, а при някои съм попадала и на различни диалекти.“

Наративният стил на народните приказки изглежда пропит и в самите ѝ работи, чиито преливащи, трудно различими надупчени форми изглеждат също толкова сурови и първични. Но изборът на зеленикавокафяви тонове, специфичното третиране на материята и естетическият завършек могат да се отнесат и към търсенето от художничката на връзка с естествените скални и пещерни образувания. Тяхното постепенно, но непрестанно наслагване и разрушаване напомня в този смисъл процеса на развитие на фолклора и неговите образи. При някои от творбите, като „Каменните гъби“ и „Глупци мътят глупци“, асоциацията е особено видима. Покритите с лишеи, мъхове и изсъхнала трева постаменти създават усещане за тотално сливане и връзка със самата скулптура, чието вертикално движение е по този начин още по-акцентирано. Но съчки, камъни, конска тор и трева участват в подредбата на цялата изложба, придавайки по този начин особен двойствен характер на творбите, между ефимерност и сайт-специфично изпълнение. Затъмненото пространство на галерията допълва усещането за навлизане в един особен свят от символи и образи, от който българският фолклор и вярвания изплуват с ново лице.

Мартина Вачева, „Каменните гъби“, 2018, фотография Мария Джелебова

„През приказките и народното творчество може да се открият много сведения за един народ, за психологията, социалното положение, историята, начина на живот, страховете и радостите… Там се крият много тайни, цяла бездна“, споделя художничката, избирайки този път да отнесе търсенията си не толкова към популярни образи и културни клишета, колкото към психологическия аспект на наслагвани с векове архетипи. Този за вечно чакания и завръщащ се герой, който да спаси положението, непрестанното желание за още и още, което неизменно води до кръговрат с порочно начало и гибелен край, или моделите на мислене и поведение, от които излизането изглежда невъзможно. Хтоничният характер на творбите, свързан с потъването надолу, към подземното царство, и трансформацията на всяка материя в друга, която връща движението нагоре, е по този начин свързан с меандрите на подсъзнанието и колективната памет, в които тлее фолклорът.

Мартина Вачева, „Конникът“, 2018, фотография Мария Джелебова

Независимо от тази нова посока на художествени търсения, която Мартина Вачева задава с „Кал“, специфичният ѝ стил на работа остава лесно разпознаваем в разходките си между наивизма, гротеската и иронията. Стил, който художничката умишлено търси и продължава да развива независимо от критиките, които провокира с него. Срещата ѝ отблизо с работи на Анселм Кифер в един от берлинските музеи, когато тя е на 18 години, е сред моментите, които определят отказа ѝ да влезе в определени граници. „Кои, по дяволите, са тези „естетически рамки“ и каква е формулата да влезеш в тях? Не мисля, че в изкуството трябва да има някаква категоризация и да робуваш на рамки, каквито и да са те. Искам и продължавам да експериментирам. Любопитна съм да работя с камък, бронз, рисуване с различни багрила върху различни текстили, да сменям и форматите на рисуване. Естествени и изкуствени материали. Пластмасата също ми е интересна.“ Годината е 2018, а Мартина Вачева не е готова да се откаже от откритията.

Десислава Милева е завършила история на изкуството в Университета на Бургундия, Дижон, специализирала е модерно изкуство, а после и културен мениджмънт в университета „Лион 2 – Люмиер“ (Франция). Работи за различни френски културни институции, занимаващи се със съвременно изкуство. Интересува се от всички проявления на изкуството и неговата връзка с публиката. 

Десислава Милева
20.12.2018

Свързани статии