Роман за доверието
„Нас, които ни няма“, Антония Апостолова, „Жанет 45“, 2021 г. Награда за проза на Годишните награди на Портал Култура 2022
През 1986 г. бях призован запас в редовете на Българската народна армия. Предстояха ми пет дни оловна тъпота, които ми се струваха непреодолими, защото бяха изминали само пет години от онзи двегодишен срок зад оградата, който, наред с приятелствата, насади в гърдите ни тежки чугунени слитъци от пиянство, безразличие, леност. Успях да преодолея тези пет дни тъпота по силата на щастливо стечение на обстоятелствата – на път за казармата хлътнах в една книжарница и си купих книгата на непознат за мен руски автор, Константин Воробьов. Книгата се наричаше „И дойде великанът“. Вътре се разказваше за невъзможната и обречена любов между начинаещ писател и жената на началника на местния затвор. Смела и опасна книга, по чудо излязла в онези години в СССР, а после и у нас. Тъкмо неистовият, не от мира сего, благодатен светлик на любовта, описан в книгата, се оказа моето лекарство.
Разказвам това, защото при четенето на романа „Нас, които ни няма“ от Антония Апостолова изпитах същото – същия триумф от възможностите на словото да осигури гориво за човешката душа и да преработи угнетението в лазур.
Това е роман, който се е отказал от обичайните атрибути на романа, от сюжета, от фабулата, от събитийността, за сметка на живеенето в мисълта и езика, тоест в самата органична тъкан на романа, както проницателно отбелязва проф. Иван Станков; в самата сърцевина, заради която, в крайна сметка, съществува писането. Тази ядка, тази сърцевина, а не нещо друго оправдава създаването на една книга и ако резултатът е толкова блестящ, както в нашия случай, то той разширява и украсява на свой ред представата ни изобщо за една национална литература.
Разбира се, романът има своята конструкция, наподобяваща множество от концентрични кръгове, които се срещат, наслагват и сподирят, но тя е толкова фина, че може да бъде разшифрована и изследвана пълноценно само от много задълбочен литературоведски анализ.
Авторката е избрала най-трудното, да описва състояния, а не събития, но успява да облече в думи цялата невидима мрежа на живота, която е жива и пълнокръвна само в настоящия миг, а после изтлява и така спасява от поражение нетрайната човешка памет. Холограмата на времето е свръхточна, а любовта е кодът, чрез който става разчитането на изображението.
Това обаче не е роман за любовта. Или ако е за любовта, то любовта е стъклото, през което се вижда всичко останало. Нещо повече, „археологията на чувствата“ в романа поради своята пълнота и прецизност го превръщат и в социално, и в политическо четиво. Защото това е по-скоро роман за израстването, за изграждането на човешкото в самото осъзнато начало на човешкия път, за взаимната помощ при това израстване. За готовността да отдадеш цялата си душа на другия и да приемеш неговата душа, докато не станете едно.
Това е роман за доверието.
Нека да не забравяме нещо изключително важно. Действието на романа се развива през лятото на 1994 г., най-мрачните мутренски години, когато мутрите бяха затъкнали с длан дишането и на най-малката българска „клетка“ и навсякъде се стелеха руини и беззаконие, навсякъде се чуваше ревът на „джунглата“. И изведнъж едно момче и едно момиче се опитват да изградят крепост от любов и вътре да опазят всички неща, които са ценни за тях – музиката, книгите, приятелите, родителите. Или както съвсем точно подчертава самата авторка, „това е моят роман за прехода“. Точно така – роман за прехода, където знак „минус“ е заменен със знак „плюс“. А нетрайното, неуловимото, неизказаното се сдобива с почти епическо величие. За доказателство ще направя още един литературен паралел. Втората част на романа, разказаното през очите на героинята, е истински шедьовър и по нещо ми напомня за „Мястото“ на Ани Ерно, тазгодишната нобелова лауреатка.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук