Нина Найденова – 70 години Пловдивска опера
„Операта е тук“ е мотото на 70-ия сезон на Пловдивската опера. За него разказва директорката Нина Найденова
След като на 20 март 1953 г. е издадено постановление за създаването на Пловдивската опера, са проведени прослушвания и започва подготовката на първия сезон. Ръководител на новосъздадената опера е Петър Райчев – прочут оперен певец и режисьор, който вече е създал операта във Варна през 1947 г., през 1949 г. подпомага основаването на Русенската опера, а през 1953 г. оглавява трупата в Пловдив. Той е режисьор-постановчик на „Продадена невеста“, художествен ръководител и диригент е Руслан Райчев, сценографията и костюмите са на Асен Попов, хореограф е Анна Воробьова, която създава и балетната трупа. Хормайстор е Кръстю Марев, който след това става диригент и директор на Пловдивската опера.
15 ноември 1953 г. е неделя, представлението започва в 19.30 часа, а входът е само с покани. В ролите участват: Георги Тимев – Крушина, Дора Цонева – Людмила, Цветана Тонева – Марженка, Константин Костов – Миха, Цветана Михайлова – Хата, Евгени Копчелиев – Вашек, Христо Евреинов – Йеник, Алексей Милковски – Кецал, Иван Вампиров – Принципал, Мария Сталева – Есмералда, Николай Георгиев – Индианец.
В Пловдив за първи път в България се представят мюзикълите „Моята прекрасна лейди“ на Фредерик Лоу (1965) и „Уестсайдска история“ на Ленард Бърнстейн (1968), както и премиерите на много опери от класическия и българския репертоар.
Юбилеен сезон на Пловдивската опера – как се подготвя подобно събитие?
С много респект към миналото на нашата институция. От две години чертаем планове за премиери, книги, изложби. Ще направим празника така, че и ние, и нашата публика да повдигнем духа си. На 15 ноември е галаспектакълът. На тази дата през 1953 г. е изпълнено първото оперно произведение на сцената в Пловдив, „Продадена невеста“ на Бедржих Сметана. Ще започнем с увертюрата на „Продадена невеста“ и ще продължим с нашите артист-солисти. Една от тях е Красимира Стоянова, която е започнала от оркестъра, преди да направи звездната си кариера като певица. Тя ще е наш почетен гост. Кирил Манолов, Иван Момиров също са наши солисти. Поканихме и Мариана Пенчева – в последните години работим доста активно с нея, и естествено всички артисти – Август Методиев, Александър Баранов, Александър Носиков, Вера Гиргинова, Георги Султанов, Евгений Арабаджиев, Евгения Ралчева, Елена Чавдарова-Иса, Мария Анастасова, Марияна Панова, Марк Фаулър, Момчил Караиванов, Михаил Пулиев, Свилен Николов, хора и оркестъра на Държавна опера-Пловдив. Диригенти ще бъдат Диан Чобанов, Лучано Ди Мартино и Григор Паликаров. Поканили сме много гости, много ветерани. Планираме и други събития, на 14 ноември ще има среща в нашия формат „Опера бутик“ с Красимира Стоянова. Ще имаме възможността да изпълним много съкровените Вечерни песнопения на Рахманинов не къде да е, а в катедралния храм на Пловдив на 16 ноември. Покани ни владиката, така че имаме и духовна подкрепа. Даваме сцена и на най-младите артисти, ученици от Музикалното училище, които ще свирят на една сцена заедно с нашите доайени концертмайстори и изявени имена. Правим реверанс и към историята с кръгла маса, на която ще си говорим за миналото, но с поглед към бъдещето. Всичко това ще се случва в четири поредни дни – от 14 до 17 ноември. Подготвяме изложба във фоайетата на Дома на културата „Борис Христов“. Това е само началото.
Отзоваха ли се ветераните, открихте ли много от тях?
Направихме наш организационен екип от оркестъра, хора, балета, солистите, диригентите, режисьорите. Много от поканените ще се върнат от чужбина. Искаме да си припомним, но и да научим повече от тях, защото със сигурност не знаем всичко. Ще се върнем назад във времето, когато Пловдивската опера е представяла България. Години наред тази институция работеше повече в чужбина, отколкото в България. Вълнуваме се.
Предвиждате ли да издадете книга за юбилея?
При всички случаи. Драматург на операта е Драгомир Йосифов, който умело може да съчетае минало и настояще. Андрей Андреев е събрал целия ни архив, искаме да го издадем под някаква форма. Предвидили сме албуми със снимки. Сега слагаме началото на събитията, месец май догодина ще бъде доста активен. Тогава ще направим много изложбени провокации на различни места в града, както и една огромна гала на открито, подарък за всички пловдивчани, под надслов „Операта е тук“. „Тук“ е не само място и пространство, но и тук – в сърцето, в емоциите, в нашите мечти; операта като мода за млади, за различни публики. „Операта е тук“ е мотото на нашия 70-и сезон.
Разкажете повече за предстоящите премиери.
Седем жанра са под покрива на операта в Пловдив. Имаме оркестър, който е наследник на емблематичната Пловдивска филхармония на Добрин Петков. Нейната годишнина не успяхме да отбележим заради пандемията. Бяхме подготвили Ленинградската симфония на Шостакович, с която трябваше да гостуваме в София. Длъжници сме на оркестъра ни и ще съчетаем годишнините. Имаме симфоничен цикъл, който ще е през цялата година. Надяваме се през тази юбилейна година да се върнем в нашата концертна зала, затворена от седем години.
Премиерите ни са под надслов „Поглед в бъдещето“. Решихме да подадем ръка на млади артисти, затова направихме голямо прослушване в цял свят за операта „Бохеми“, с която отбелязваме и годишнината на Пучини. Имаше изключителен интерес – заявиха участие над 70 артисти. Тече вторият тур и трябва от 40 да изберем 8. Разчитаме това да бъде ново начало за нашия театър. Колегите са амбицирани да предадат опита си. Всеки режисьор, сценограф, диригент ще си има млад асистент. Щастливи сме, че ще бъдем ментори и ще обгрижваме едно ново поколение. Има и много българи в тази артистична селекция. Премиерата е на 16 декември.
На 21 октомври излезе новата балетна премиера „Лешникотрошачката“ с хореограф Боряна Сечанова. Балетната ни трупа постоянно се обновява. Младите ни артисти заслужават да бъдат окуражени, те идват от цял свят. За нас е важно да направим тази професия привлекателна, защото тя е колкото красива, толкова и трудна. Не е тайна, че почти няма българи, които се занимават с балетно изкуство. Затова инвестираме много сили в хореографи, в постановки, които да бъдат драматургично верни към стилистиката на нашата институция. Не залитаме в неща, които не можем да правим добре. Ориентирани сме към съвременния танцов театър и неокласиката, които днес имат публика и младите хора ги предпочитат.
Поканили сте Боряна Сечанова, за да направи нова хореография за балета.
Да, абсолютно нова хореография. Тя привлече интересен постановъчен екип – младия италиански сценограф от Римската опера Салваторе Листро, Яна Дворецка е автор на костюмите. Обещаващо е като визия. Оркестърът ще свири под палката на Диан Чобанов.
Времето от януари до април сме посветили на златната класика. Публиката ни ще види емблематични постановки, които се радват на най-голям успех. Те са тематично подредени, с гостуващи артисти, които привличат вниманието. За съжаление, Операта няма собствена сграда и през май няма да имаме възможност да сме на сцена. Но сме доволни и щастливи, защото живеем в артистичен град, в който пространствата са сцена.
Мюзикълът навлиза неизбежно на нашите сцени. Закъсняваме с поне трийсет-четиресет години. Почти няма в света театър, чиито артисти да пеят Пучини, Вагнер и мюзикъл. На нашите артисти им се налага да го правят. Идват школи, които подготвят такива артисти. Разчитаме, че ще има критерий и вкус към представянето на това изкуство, което не бива да бъде подценявано. То е сложно, съдържа и музика, и драма, и танц, и артистичност, която не се изучава в нашите музикални академии. Правим до две заглавия от този жанр. За „Исус Христос супер звезда“ и „Мария от Буенос Айрес“ поканихме Веселка Кунчева – емблематичен режисьор, който идва от театъра. Тя вече е щатен режисьор на Операта. Работи с много различни изразни средства. Неслучайно казах, че сезонът ни е с поглед в бъдещето, започнахме с дигитална лаборатория за сценография. Веселка Кунчева и нашият сценограф Петко Танчев разработиха технологии, които колкото ни радват, толкова ни и плашат, защото движението прераства във визуална експресия, в която човекът почти изчезва. Тази лаборатория ще прерасне в спектакъл на Веселка Кунчева в края на настоящия сезон. „Семейство Адамс“ излезе в рамките на „Опера Оупън“ и интересът е огромен. Билетите свършват, преди да сме ги пуснали. Там работим с артисти, които са популярни за младата аудитория. С различни провокации ние ги въвеждаме в нашата музикална среда, те привличат публика и така доказваме, че операта е на една ръка разстояние, че не е нещо, което не разбираме и не усещаме. Търсим попълнение в нашата диригентска гилдия. Направихме в началото на сезона конкурс с изключително талантливи, млади, амбициозни момчета и момичета от цял свят. С трима от тях ще продължим да работим. Иска ни се да бъдем редом с младите и с респект към опита на останалите ни колеги.
Коментари
За да добавите коментар трябва да се логнете тук