Начало Филми Фестивали Берлинале не потуши, а създаде нови конфликти
Фестивали

Берлинале не потуши, а създаде нови конфликти

2278
Мати Диоп, носителка на Златната мечка за филма „Дахомей“, фотография © Dirk Michael Deckbar / Berlinale 2024

Можеше да се очаква, че след обявяването на наградите на кинофестивала политическото напрежение ще ескалира. В събота вечер (24 февруари) беше галацеремонията, на която международното жури съобщи носителите на Златната и на Сребърните мечки (повече за отличените филми в новия брой на сп. „Култура“). В неделя последва обичайното затишие пред буря и в понеделник избухна скандалът.

Причината: повечето от носителите на различни призове, включително и носителката на Златната мечка, френската режисьорка Мати Диоп (за филма „Дахомей“), използваха международната трибуна и прякото излъчване на церемонията по телевизията, за да изразят своята солидарност с хората на Палестина. Много бяха кинодейците – и сред излезлите на сцената, и тези в публиката – които носеха бележка „Примирие сега“, т.е. настояваха за прекратяване на бойните действия в Газа между Израел и „Хамас“.

Изявленията при получаването на наградите предизвикаха реакцията на израелския посланик в Берлин, който обвини фестивала, че представя конфликта едностранчиво и дава възможност за публични антиизраелски изказвания. Защото не само отделните творци са говорили срещу Израел, но и публиката в залата е приела думите им с бурни аплодисменти. „Под прикритието на свободата на словото и на артистизма се дава воля на антисемитска и антиизраелска реторика“ – казва посланикът. И още: „Германската културна сцена разстила червения килим само за творци, които се застъпват за „делегитамацията на Израел“.

Канцлерът Олаф Шолц зае същата позиция и критикува Берлинале, че подкрепилите Палестина всеки път са забравяли да споменат, че възобновяването на сегашния конфликт започва от зловещото нападение над Израел от страна на „Хамас“ на 7 октомври 2023 г.

Министърката на културата Клаудия Рот (Зелените) съобщи, че заедно с кмета на Берлин и Сената на града, които носят отговорността за провеждането на кинофестивала, ще започне веднага разследване кой, защо и как е помогнал за създаването на антиизраелски настроения, както и че отсега нататък Берлинале ще трябва да гарантира, че е „място, свободно от омраза, антисемитизъм, расизъм, враждебност към мюсюлманите и всички форми на мизантропия“. Според Рот изказванията от сцената на „Берлинале паласт“ в събота вечер са били „ужасяващо едностранчиви и препълнени с омраза към Израел“.

Кметът на Берлин Кай Вегнер (ХДС) я подкрепи: „Щом става дума за защита на свободата, Берлин има съвсем ясна позиция. Това означава, че Берлин е на страната на Израел, и в това няма никакво съмнение. Отговорността за това дълбоко страдание е на „Хамас“, те могат да го прекратят, като освободят заложниците и оставят оръжието. Тук няма място за релативизъм“.

Ръководството на фестивала се дистанцира от думите на отличените режисьори. В специално изявление се посочва, че Мариете Рисенбек, икономическата директорка на Берлинале, от сцената е осъдила атаката на „Хамас“. „Ние разбираме възмущението, че изявленията на някои от наградените са възприети като едностранчиви и отчасти не намясто – пишат Рисенбек и художественият директор на фестивала Карло Шатриан. – Но ние предварително и по време на нашия фестивал съвсем ясно дадохме да се разбере нашата гледна точка към войната в Близкия изток и че не споделяме едностранчивата позиция. Берлинале – преди и сега – схваща себе си като място за открит културен и прескачащ границите на отделните страни диалог. Поради което трябва да сме в състояние да изтърпяваме изказвания, които противоречат на нашето лично мнение, докато тези изказвания не дискриминират на расистки принцип хора или група от хора и не престъпват закона. Затова намираме, че щеше да е по-добре, ако отличените режисьори бяха коментирали този въпрос по по-различен начин. Берлинале е символ на демокрацията и откритостта. Бихме искали да обменим мнение с други институции как в Германия да се проведе диалог по тази изключително спорна тема – с включване на международни гледни точки – така че изказванията да не бъдат възприемани нито като антисемитски, нито като антипалестински.“ Фестивалът иска още съответните органи да започват разследване, тъй като някои от каналите в социалните мрежи са били хакнати и там до логото на Берлинале се е появил лозунгът „Освободи Палестина – от реката до морето“.

Това е последният фестивал на двойката директори Карло Шатриан и Мариете Рисенбек. Петгодишното им управление беше белязано от реални политически кризи – от терористичната атака в германския град Ханау в навечерието на първото издание до войните в Украйна и в Близкия изток. В средата беше прекъсването на Берлинале поради пандемията, но това е проблем, който днес сякаш е забравен. Разцеплението на обществото обаче по отношение на актуалните военни сблъсъци продължава. Да се очаква от кинотворците, че ще предоставят решение на тези обществени конфликти, е наивност. Те могат само да ги отразят.

Жанина Драгостинова е родена през 1962 г. във Варна. Завършила е немска филология в СУ „Св.Климент Охридски“ и семестриално кинознание в НАТФИЗ „Кр. Сарафов“. Публикувала е журналистически текстове във вестниците „Култура“, „Демокрация“, „Капитал“, Berliner Zeitung, в списанията ЛИК и „Паралели“. През 1999–2001 г. работи в Българския културен институт в Берлин. Първата ѝ книга с публицистични текстове е „Твоята история“ (2004). Превела е от немски книгите „Логиката на образите“ от Вим Вендерс, „Анархия на фантазията“ от Райнер Вернер Фасбиндер, „Пътуване към Трулала“ от Владимир Каминер, „Нощна тарифа“ и „Сърцебиене“ от Илдико фон Кюрти, романи на Даниел Келман, Инка Парай, Юли Це и др.

Свързани статии