
На 13 февруари Берлинале разпъва червения килим
Както във всяка една област напоследък, така и пред Берлинския кинофестивал финансовите затруднения се изправиха с цялата си грозна неизбежност, като решението за излизане от ситуацията беше намерено в съкращаване на броя на филмите в конкурса и отпадане на някои секции. Изненадваща инжекция от близо 2 милиона евро, идваща от Федералното културно министерство, обаче спаси положението и сега Берлинале отново ще може да се покаже в целия си блясък пред очите на публиката. Фестивалът обещава да бъде такъв, какъвто го познаваме, но и по-различен. Летвата с очакванията за промяна към по-добро идва от обстоятелството, че киносъбитието ще има нов директор – Триша Тътъл. 55-годишната американка има 25-годишен опит в организацията на подобни форуми, като във времето от 2018 до 2022 г. беше художествен директор на Лондонския филмов фестивал. Отчетът за нейното управление там сочи, че е успяла значително да увеличи броя на посетителите. Въпреки това Тътъл казва, че все още търси формулата за добър фестивал. „Обикновено плановете се провалят и човек употребява по-голямата част от усилията си да поправи щетите от неочакваните промени“ – казва тя в едно интервю. Но ако има нещо, на което винаги държи, това са екипната работа и разнообразието при подбора на филмите. В този смисъл, подчертава тя, първото ѝ Берлинале няма да бъде белязано от определена тема, няма да има доминираща кинематография, а от всичко по малко. Разчита да привлече разнообразна публика, като предложи артфилми за киноманите със звезди в тях за т.нар. масов зрител.
Триша Тътъл поема фестивала след миналогодишния скандал при церемонията на закриването, когато всички излезли на сцената да получат наградите си заеха пропалестинска позиция. Последва остра реакция на посолството на Израел, образуване на комисия към берлинския Сенат, която да разследва случая. Сега Тътъл обяви, че фестивалът би трябвало да бъде свободна територия за изказване на всякакво мнение, но в рамките на равноправен диалог. За всеки случай при тазгодишните откриване и закриване няма да има речи на политици, макар че това е традиция на Берлинале от създаването му. Политическият характер на фестивала ще се запази, като това трябва да става чрез филмите, а не чрез директни политически изявления.
Вероятно точно затова изборът на филм за откриването (извън конкурса) на Триша Тътъл е паднал върху „Светлината“ на Том Тиквер, разказващ за сирийска домашна помощница в германско семейство. Тиквер, който влезе ударно в киното с „Бягай, Лола“, снима този филм след 8-годишна пауза, в която се беше отдал на телевизионни сериали. Очаква се „Светлината“ да полази по нервите на Алтернатива за Германия.
Почетната Златна мечка, която досега се връчваше в средата на фестивала, тази година ще бъде получена от Тилда Суинтън при откриването. Тилда казва, че Берлинале е първият фестивал, на който е стъпила като актриса. През годините в различните програми на берлинския кинофорум са показани 26 филма с нейно участие, а през 2009 г. тя оглавява журито. „Тилда носи в своите филми човещина, емпатия, интелигентност, чувство за хумор и елегантност“, аргументира решението си директорката. През 2021 г. в интервю Тилда Суинтън, която има три деца и живее със своя партньор, обяви, че се чувства куиър. Но не толкова сексуално, колкото като непривична, различна в социалното си поведение. Английската дума куиър (queer), означаваща странен, чудат, е приета от ЛГБТ и се използва като термин за човек с всякаква друга, но не и хетеросексуална ориентация. В този смисъл изборът на Тилда за почетната Златна мечка се вписва в намеренията на Триша Тътъл за разнообразие на Берлинале.
Категорично куиър е председателят на международното жури Тод Хайнс. Режисьорът на „Карол“ с Кейт Бланшет е чест гост на международните кинофестивали, а в съобщението на Берлинале за неговия избор се казва, че Хайнс „умее да създава сложни характери и е особено ценен за неговите изключителни постижения в областта на джендър-проблематиката и темата за идентичността“. Така Триша Тътъл отказа плакатността в изразяването, но запази политическия характер на Берлинале в интимното.
От 1987 г. на фестивала се раздава наградата Теди беър (плюшено мече) за най-добър куиър игрален и документален филм. Като признание за Берлинале определи Триша Тътъл решението отличеният тази година най-добър куиър документален филм догодина автоматично да влезе в номинациите за Оскар в категорията за документално кино.
Съспенсът дали Берлинале 2025 ще премине като спокоен диалог остава, защото наградите на фестивала ще бъдат обявени ден преди парламентарните избори в Германия и не се знае как ще реагират участниците и публиката в страна с нажежени политически страсти.