Начало Музика Концерти Якуб Орлински отново в София
Концерти

Якуб Орлински отново в София

2132
фотография SY11 Events/Виктория Вучева

На 11 декември 2019 г. контратенорът Якуб Юзеф Орлински гостува на фестивала „Изкуството на барока“, поканен от Зефира Вълова, която от години представя у нас най-доброто от бароковия репертоар и неговите изпълнители. Концертът беше в аулата на СУ „Св. Климент Охридски“ и се наричаше „Лице на любовта“ (Facce d`amore). Това е и заглавието на втория солов албум на певеца. Заедно с оркестър Il pomo d`oro, ръководен от Франческо Корти, той изпълни творби от Георг Фридрих Хендел, Джовани Бонончини, Франческо Кавали и Йохан Адалф Хасе. Тогава от София започна европейското турне на забележителния певец.

Тази година за щастие на всички свои почитатели Орлински отново включи София в календара на световната си обиколка. Този път дължим благодарност на Соня Йончева и нейната агенция. Те са си поставили благородната задача да запознаят публиката с нашумели изпълнители.

Прочутият контратенор и пианистът Михал Биел пристигнаха от Прага, където представиха същата програма. На 13 февруари в зала „България“ присъствахме на камерен и много стилен концерт „Красота и думи“. Тази година мотото на концертната кампания е „Съкровени гласове“. Съвсем точна характеристика на вечерта в зала „България“. Якуб Орлински и Михал Биел поднесоха наистина съкровена и вдъхновена програма, съставена с много фантазия и доза здравословен патриотизъм, съчетаваща известни барокови творби с почти непознати полски композитори. Тази програма е част от световно турне на двамата полски музиканти, която те изпълняват не само в Европа, но и зад океана. Като красива и пищна рамка прозвучаха ариите и песните от Фукс, Пърсел и Хендел, обрамчили специално подбрани песни от Чиж, Карлович и Монюшко.

фотография SY11 Events/Виктория Вучева

Концертът започна с Non t’amo per il ciel от ораторията за Разпети петък „Изворът на здравето, отворен от благодатта на Голгота“ от Йохан Йозеф Фукс, композирана през 1716 г. Грация и красива виртуозност показа в интерпретацията си бароковият майстор. Последваха няколко избрани песни от Хенри Пърсел. Music for a while е създадена за постановка на пиесата на Софокъл „Едип цар“ през 1692 г. Следващите две арии бяха от операта „Крал Артур“ – Fairest Isle и Cold song, която е с премиера в Кралския театър през 1791 г., като първата (в превод „Най-красивият остров“) е сред най-популярните пиеси в английската музика. Strike the viol Пърсел включва в Одата за рождения ден на кралица Мери. Прелестен паралел, в който ясно пролича разликата във вкусовете на европейската публика от XVIII век – пищната орнаментация при първото изпълнение и забавните кратки форми, вмъкнати в театралното действие при английския композитор.

„Радвам се да видя толкова много хора в залата. Подготвили сме ви барокови композиции и редица произведения на полски композитори, някои от които писани за бас-баритон, но ние сме ги направили в наш аранжимент и интерпретация и смятаме, че се получиха доста добре. Една от мисиите ни посредством тези рецитали е да запознаваме и обогатяваме публиката чрез изкуството на различни композитори от Полша“, съобщи Якуб Орлински по време на концерта.

И ето че започна полската част от програмата, която откри цикълът „Сбогом“ от Хенрик Чиж, известен полски диригент и композитор. Цикълът от 1948 г. е по текстове на Александър Пушкин, сред които „Я вас любил“, „По хълмовете на Грузия“ и „За последен път“. Емоционални, наситени с нежност пиеси, изпълнени с много чувство и страст. Мечислав Карлович също беше представен с избрани негови песни – кратки, вдъхновени въздишки, напомнящи на някои бисери на Шопен или Чайковски – „Не плачи за мен“, „От еротиката“, „Говори ми повече“, „Преди вечната нощ“, „По спокойно, тъмно море“, „Вечерта съм щастлива“, „Омагьосана принцеса“. Полската част завърши с две песни от Станислав Монюшко, изявен мелодик в полската музика, повече популярен с музикално-сценичните си опуси. И двете от поредицата, наречена „Песенна книга за дома“ – „Сълзата“ и „Момичето на чекръка“, подобни на прочутата Шубертова песен „Гретхен на чекръка“.

Както казах в началото, официалният финал ни върна към пищната виртуозност на Якуб Орлински с Алилуя и Амин в ре минор HWV 269 от Георг Фридрих Хендел. Това е част от поредица подобни арии с това заглавие, които са повече от двайсет, създадени вероятно по поръчка или за частна религиозна употреба, тъй като според специалистите са прекалено виртуозни, за да бъдат използвани в стандартните църковни служби. Определено целта е да се покажат брилянтните вокални умения на певеца. А софийската публика очакваше точно това.

фотография SY11 Events/Виктория Вучева

При подобен финал никак не бяха неочаквани дългите аплодисменти, възнаградени с три биса – още една полска песен от Мечислав Карлович, друга полска песен и едно финално изпълнение, отредено на композицията Alla gente a Dio diletta от ораторията „Потъналият фараон“ от Франческо Никола Фаго. И ако концертът започна с пиеси от диска „Лице на любовта“, то той завърши с ария от диска на Якуб Орлински Anima Sacra от 2018 г., записан отново с оркестър Il Pomo d’Oro и отново под диригентството на Максим Емелианичев. Ефектна, виртуозна и красива ария, която представи цялата прелест и майсторство на невероятния полски певец. Със сигурност мнозинството от публиката, изпълнила зала „България“, очакваше точно такива арии да бъдат преобладаващи в концерта. Забележителен партньор в цялата тази вокална магия беше пианистът и виртуозен интерпретатор Михал Биел.

От фондацията на Соня Йончева съобщиха, че след София Орлински и Биел са заминали за Полша за нова серия от концерти. След това Орлински ще участва в операта „Олимпиада“ от Антонио Вивалди в Париж.

Следващият концерт от първия сезон „Съкровени гласове“ е на 26 март, когато ще гостува Фатма Саид. Съпровождана от пианиста Джоузеф Мидълтън, тя ще изпълни пиеси от Моцарт, Шуберт, Шуман, Де Файя, Обрадорс, Серано, Абдел-Рахим, Ханкаш. Нейният дебютен албум El Nour през 2020 г. получи множество награди, включително наградата за класическа музика Gramophone за „Най-добър песенен албум“, наградата за вокално изпълнение на BBC Music Magazine, както и Opus Klassik на Германия.
На 12 април очакваме френско-датския сопран Елза Драйзиг с вълнуващо заглавие на своя концерт – „Северно сияние“. Карл Нилсен, Петер Хайзе, Едвард Григ, Анри Дюпарк, Габриел Форе, Курт Вайл са само част от композиторите, включени в програмата. Партньори на Елза ще бъдат пианистът Джонатан Уеър и цигуларят с български корени Никола Николов. На 31 май французойките Клементин Марген, мецосопран, и Сара Марген, пиано, са нарекли своя концерт „Париж и нощта“. Сестрите от най-ранна възраст изнасят заедно камерни концерти.

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в Българското национално радио. Била е в екипа на няколко музикални предавания, сред които „Алегро виваче“, „Метроном“, както и автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музикални легенди“ и др. Създателка на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. До януари 2022 г. е главен редактор на програма „Христо Ботев“.

Свързани статии

Още от автора

No posts to display