0
1827

Музикалният пазар на Африка

VISA FOR MUSIC 2015

3

Visa For Music е не просто първият професионален музикален пазар за Африка и Близкия Изток, а и една бързо развиваща се пазарна платформа за уърлд мюзик.

На своето второ издание в Рабат, от 11 до 14 ноември 2015, музикалното експо събра на едно място над 2000 музиканти, продуценти, директори на фестивали, тур мениджъри, лейбъли, звукозаписни компании, медии, агенти, институции от Африка и останалата част на света. Така за втори пореден път столицата на Мароко се превърна в музикална столица на света. Макар и непознат у нас, форматът е изключително добре позициониран в световен мащаб. Показателно е провеждането на съвместни конференции с ЮНЕСКО, както и с Международния съвет за музика на теми „Значението на мрежите и на мобилността в контекста на музикалната индустрия” и „Дали артистите и културните дейци имат призванието да помирят човешките общности”.

Вечерната шоукейс програма  на Visa For Music 2015 включваше паралелни концерти в Salle de la Renaissance и Théâtre National Mohammed V. Екзалтираната публика от активни млади хора – фенове на музика от Африка, превърна концертите в денс партита. Сред най-известните музиканти и групи от региона могат да се споменат Gabacho Marocconection (Мароко, Испания, Франция), Malika Zarra (Мароко/САЩ), Jbara (Мароко), Djmawi Africa (Алжир), Tarband (Швеция), Alida Almeida (Кабо Верде).

Професионалният ми интерес към музиката и културата на Магреб бе определящ за предварителното запознаване с някои от представените проекти и музиканти. В този смисъл бих искала да спомена проекта Safar на Imed Alibi (Тунис), Nadia Kaless Trio (Тунис/Франция), Ali Faiq & Emarg Experien (Мароко), Egyptian Project (Египет/Франция) и мароканската соул певица Ум ел Гайт Бенесахрауи, която имаше концерт на софийска сцена на 30 ноември, в рамките на Дните на Мароко в България.

В нощната шоукейс програма, заемаща пространството на известния нощен клуб и културно средище в Рабат Le Grand Comptoir, акцентът бе поставен върху различни електро-акустични проекти като Arash Khalatbari (Франция/Иран), La Bronze (Канада), 7 Estrelo (Бразилия) Samifati (Франция/Мароко).

2
Safar, Imed Alibi

В една немалка част от проектите на Visa For Music съвместното музициране на местни и западни музиканти би могло да се обвърже с естествените процеси на взаимопроникване между различните култури. Става дума за същностните измерения на musique du monde като хибридна музика в контекста на идеята за „ориентализацията” на западните култура и „озападняването” на ориенталските култури. В този своеобразен междукултурен диалог се проектира и идеята за себепознаване и себеразбиране чрез опознаване и разбиране на другия.

Обръщайки поглед към членовете на пристижното жури на Visa For Music, бих споменала имената на Патрик де Гроте – European Forum of Worldwide Music Festivals, Бернар ОберBabel Med Music, продуцента Жозе да Силва – Lusafrica, и др.

Позиционирането на второто издание на Visa For Music като световно събитие от висока класа в областта на музикалната индустрия е факт. Често поглеждайки зад кулисите на подобни формати, се питаме кой стои зад случването на всичко това. Това е самият Брахим ел Мазнед с екип от трима души. Работейки в полето на музикалната индустрия вече 20 години, той има възможност да следи отблизо развитието на музикалните активности на африканския континент. След като констатира невъзможността на редица качествени музиканти да покажат музиката си пред света, директорът на Visa For Music обследва собствения си проект около 5 години, за да достигне до момента на неговото случване през 2014 г. Поглеждайки през призмата на маркетинговото позициониране, бихме могли да съзрем в неговото второ издание един вече утвърден успешен бранд за музикална индустрия със затворен цикъл, наречен Visa For Music и носещ потенциала на Visa For Music Industry. Можем само да си пожелаем договореното партньорство на магистърската програма „Мениджмънт на музикалните индустрии” в НМА „Проф. Панчо Владигеров” с Visa For Music да постави началото на редица съвместни проекти, което да стимулира връзката между образованието и музикалните индустрии.

Доц. д-р Мануела Бончева преподава в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“. Нейните научни интереси са в областите етномузикология, (етно)органология, градска музикална култура, уърлд мюзик.

 

Ум в София

4

Концерт, който със сигурност би могъл да бъде скъпоценно украшение на всеки фестивал на джаз или уърлд мюзик по света, се състоя на 30 ноември във Военния клуб в София. Поводът бе откриването на Дните на културата на Кралство Мароко в България, а в светлината на прожекторите главно действащо лице този път бе изключителната мароканска певица Ум ел Гайт Бенесахрауи, гостуваща за първи път у нас.

Подкрепена от четирима забележителни инструменталисти – Yacir Rami (уд), Damian Nueva (контрабас), Lorenz Rainer (тромпет), Inor Sotolongo (перкусии), Ум ни направи съпричастни на голямото си изкуство, досега познато само на изкушените любители на кросовъра. Лекотата и естествеността, с които сменяше стиловете и диапазоните, стилните диалози с уд и тромпет, изобилието на маками и орнаменти, елегантните аранжименти на автентичен фолклор, финото музициране и очарованието на излъчването й омагьосаха публиката, която в много моменти спонтанно се включваше в ритъма на песните. Изравнеността в регистрите на гласа й, виртуозната орнаментика на вокала и отличното взаимодействие с останалите музиканти представиха Ум в най-добрата й светлина и позволиха на публиката да съпреживее по един неповторим начин всяка песен от най-новия й албум.

Един концерт откритие, който ни се искаше да не свършва; с една певица, която ще искаме пак да чуем; един екзотичен и стойностен подарък, за който дължим благодарност на Посолството на Мароко.

 д-р Момчил Георгиев, Национална музикална академия