Две години след дебюта си в Метрополитън опера Соня Йончева беше поканена в новата постановка на операта „Отело“ от Верди, с която бе открит сезонът. Софийската публика може да я види на 17 и 21 октомври в прожекциите от програмата „Метрополитън опера: На живо от Ню Йорк“.
В историята на операта има не един и два случая, когато млади певци изгряват като заместници на големи звезди, отказали участие. Това се случи и на Соня Йончева, която се качи на сцената на Метрополитън опера в Ню Йорк през ноември 2013 г. вместо Александра Куржак в ролята на Джилда от операта „Риголето“ на Верди, дори преди предвидения в календара й официален дебют. Тя вече беше позната на много меломани като част от Академията за барокова музика Jardin des Voix на Уилям Кристи и ансамбъл Le Concert d’Astrée на Еманюел Аим, а на агенциите – като победителка в конкурса на Пласидо Доминго „Опералия“ през 2010-а. Именно „Опералия“ отвори на Соня много врати. И нейният голям талант, разбира се, съчетан с голяма доза смелост.
Според самата Соня Йончева няколко са отправните точки на нейната кариера:
Ако говорим за първите ми стъпки в музиката, това е България. Образованието, което получих тук, поне по мое време, беше много солидно. Благодарение на това можах да изградя професионализъм. В нашата работа не е лесно. Франция ми даде карт бланш да се изявя на сцената, и то в големи роли. Защото Франция винаги е любопитна към новите таланти, новите открития. И аз бях в този момент на точното място – вече говорех техния език и те някак си ме осиновиха.
Соня избира да учи в Женевската консерватория. По онова време вече е преминала обучение по пиано и пеене в родния си Пловдив, спечелила е награди на национални конкурси и дори е станала популярна с участието си в телевизионни формати. Заминавайки, тя се отдава изцяло на операта. Съпругът й, венецуелският диригент Доминго Хиндоян, разказва как са се запознали, докато са работели заедно за нейното дипломиране. Младото семейство си има своя „митология“, която предизвиква широка усмивка. Соня не се явила за първата репетиция за концерта по дипломирането си, нямало я и на втората. Когато Доминго Хиндоян се обърнал към ректора на Женевската консерватория по този повод, получил кратък отговор: „Не се притеснявай, тя е много добра певица, няма да имаш проблеми, но сега има други участия и ще дойде направо за концерта“. „Срещнахме се за уточнение на изпълнението й в парка, тя наистина се справи много добре, но после трябваше да чакам цели пет години, за да стане моя жена“, спомня си младият диригент и горд баща на малкия Матео.
Соня Йончева роди Матео на 6 октомври 2014 г. На 14 ноември, само пет седмици по-късно, тя изпя първата си Мими в „Бохеми“ на Пучини и предизвика истински фурор. На принципа на доминото, оттеглянето на Анна Нетребко от спектакли в Мюнхен довежда до заместването й от Кристине Ополайс, която на свой ред трябва да бъде заместена в „Бохеми“ в Метрополитън. Директорът Питър Гелб се обръща към Соня Йончева. Какъв кураж се иска от артиста да приеме подобно предизвикателство?! Ако успее – това ще е голям тласък в кариерата, но ако се провали…
Много съм щастлива, че се получи така, защото за една певица да бъде дълго време извън сцената не е много лесно в днешния бизнес. Всичко върви много бързо, с бясна скорост и дори 3-4 месеца са от значение. Ако не ни виждат някъде да пеем, хората лесно ни забравят и някой друг става герой на деня. Така че това, което ми се случи в Метрополитън, беше голям късмет, нямаше как да го откажа – просто всички „прави линии“ ме водеха към този проект. Трябваше да го направя!
Соня Йончева беше стъпила вече на престижните сцени в Париж, Лондон, Мюнхен, Берлин, Виена, но звездата й изгря истински в Америка. Ликът й се появи по кориците на всички най-уважавани специализирани списания по света. „Родена да бъде звезда“, „Най-ярката млада звезда на операта“ – това са само малка част от определенията, които американската преса й прикачи.
Винаги съм била вярна на самата себе си, никога не съм се опитвала да бъда някой друг. Може би това в един момент се оценява от театрите, защото ми придава индивидуалност. Успехът е много относителна величина, защото ако един ден пея много добре, това не означава, че след 5-6 дни ще е същото. Но съм длъжна да направя така, че това да се случи, и нямам право на никакви грешки. Харесва ми да мисля, че ние сме професионалисти, които гонят някакви резултати, винаги гонят успеха. Късметът също ни съпътства, но и той е нещо, което ние самите предизвикваме. Късметът е карта, която трябва да знаем как да изиграем. Един много силен коз идва в определен момент от нашия живот и ние трябва да знаем дали да го използваме или не. Трябва да си дадем ясно сметка дали сме готови да направим такава крачка.
По време на участията й в „Травиата“ през януари 2015 г., в Ню Йорк беше представен и дебютният компактдиск на Соня Йончева „Париж, моя любов“. Това е първият й осъществен проект като ексклузивен артист на Sony Classical. През септември беше обявено, че албумът получава най-важната германска награда за звукозапис ECHO Klassik. Церемонията е на 18 октомври в Концертхаус Берлин.
А междувременно българската прима пише нова страница в биографията си – с участие в откриването на сезона на Метрополитън опера. За първи път тя изпълнява ролята на Дездемона в операта „Отело“ на Верди. Новата постановка е на режисьора Бартлет Шер. И отново рецензиите са бляскави: „Кой друг сопран в момента би изпял Песента за върбата и Аве Мария по-красиво?“, пише New York Times; „Отело без почернено лице е историческо събитие, но Дездемона обра овациите“, е заглавието в Guardian. „Звездите на вечерта без съмнение са Соня Йончева и Яник Незе-Сеген“, четем в сайта Bachtrack. Дори изданията, които не се изказват ласкаво за самата постановка, признават, че най-доброто в нея са диригентът и изпълнителката в ролята на Дездемона. Въздействащото артистично присъствие на Соня Йончева е подчертано от всички.
Никога не бях пяла Дездемона – нито ария, нито ансамбли, нищо. Това, което ме впечатлява в нея, е, че е млада жена с много дързост, млада жена, която обича човек с различен цвят на кожата, има смелостта да го каже и да се омъжи за него. Някои хора ще кажат, че такава любов не съществува, а може би съществува, не знам – силната страст, силното опасно привличане между хората, е измерение, което винаги ме е привличало и винаги съм искала да обичам по този начин, казва изпълнителката.
На 20 септември Таймс Скуеър в Ню Йорк беше изпълнен с хора. Всички те гледаха „Отело“ пряко от Метрополитън опера на голям екран, докато откриването на сезона беше събрало елита на изкуствата и бизнеса в залата.
На 17 октомври, благодарение на киноизлъчванията от програмата „Метрополитън опера: На живо от Ню Йорк“, и софийската публика в Синема Сити ще има възможност да види „Отело“ с участието на Соня Йончева в ролята на Дездемона. Партията на Отело изпълнява Александърс Антоненко, а като Яго ще видим Желко Лучич. Диригент е младият канадски маестро Яник Незе-Сеген. Повторението е на 21 октомври.
За програмата „Метрополитън опера: на живо от Ню Йорк”