Изразителността на танца. Разговор с Калина Богоева

Нашето поколение имаше голям шанс. Ние работехме с много големи хореографи, като Юрий Григорович, Иржи Немечек, Нина Анисимова, Серж Лифар. От тях поехме същественото и най-важното за нас. В моята кариера особено място има и проф. Петър Луканов, с когото направих втората си най-силна роля. Първата беше в „Каменното цвете“ на Григорович, а втората – „Легенда за любовта“ на Луканов. Те са в сърцето ми, те ме направиха не балерина, а артист. Това е важното. [...]

Един стар херой

Макар времевата дистанция между романите „Дон Кихот“ на Сервантес и „Нова земя“ на Вазов да е близо триста години, те имат един общ герой. Той е невидим, но присъствието (или по-скоро отсъствието) му определя действията и на останалите персонажи. Този герой е погубеният идеал на една отминала епоха, чийто благороден идеализъм, високи стремления и морални принципи са вече отживелица. Техните продължители и сторонници в най-добрия случай ги вземат за непрактични идеалисти, ако не и за откровено луди. [...]

Срещу вятъра. Разговор с Ана Батева и Стефан Здравески

Те са съоснователи на независимото арт сдружение SPAM studios. Занимават се с продуциране не само на театрални представления, но и на концерти, творчески работилници, изложби. От почти две години двамата са в трупата на Габровския театър, но алтернативната дейност на SPAM studios продължава. В началото на тази година беше премиерата на най-новия им спектакъл – „Утерус“, по текст на Деян Дуковски. Режисьор на спектакъла е Ана Батева, музиката е на Стефан Здравески, с участието на Валерия Върбанова и Марин Джишев. [...]

В това духовно измерение

Театралното представление днес често си служи със социални въпроси, политически проблеми, ролята на технологията в опит чрез сценичния жест да насочи вниманието на публиката. Така се променят структурирането на сценичния дизайн, осветлението, изграждането на персонажите, езикът на сцената. „Активно вещество“ също работи в тази насока, като търпи отклонения от конвенционалния театър в употребата на видео записи, прожекции, звук, без това да е нещо непознато за театралния зрител. [...]