Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Музика
  • Под линия

Култура / Брой 2 (2995), Февруари 2023

27 02

„Нора“ за поколението Z

От Петя Александрова 0 коментара A+ A A-

„Нора“, постановка Тимофей Кулябин, драматург Роман Должански, сценография и костюми Олег Головко, хореограф Анна Абалихина. Участват Радина Кърджилова, Иван Юруков, Ана Пападопулу, Дарин Ангелов и др.

Аз съм от бейби бумърите и за моето поколение пиесата на Ибсен „Куклен дом“, по-популярна като „Нора“, едва ли има нужда от представяне. Дори помня спектакъла от 1975 г. на Любен Гройс с Цветана Манева на пловдивска сцена. В по-ново време съм гледала постановките на Крис Шарков, Стоян Радев, Бойко Илиев... Премиерният спектакъл на Тимофей Кулябин в Народния театър обаче не търси мен като публика, макар че определено има с какво да ме впечатли. Неговият авторски екип е от друго поколение, основно милениали, които от своя страна се обръщат към зрителите от последното, засега наречено Z (покрай войната в Украйна може би името ще се промени). И като за тях пиесата, писана в далечната 1879 г., с действителни прототипи, може да бъде разказана сбито. Нора, заможна жена и майка, е подправила документи, за да плати лечение на съпруга си. Когато това се разкрива, вместо да я защити, той се страхува единствено за кариерата си. Скандалът се разминава, но прогледнала за неговата и най-вече за своята същност, Нора напуска кукления дом.

Тимофей Кулябин, поканен в Народния театър след категоричната си позиция срещу войната в Украйна, всъщност е добре познат на българския театрал – чрез дигиталните комуникации на XXI в. Спектаклите му в Новосибирския държавен театър „Красный факел“ са показвани онлайн благодарение на „Световен театър в София“ и „Варненско лято“. Той предпочита да пренася действието на класическите пиеси в наши дни. И за да се доближи до поколението Z, използва различни техники и екрани – жестомимичен език в изумителните „Три сестри“; свързани мрежи и компютри в „Деца на слънцето“; неонова рамка и екранни очи в Kill („Коварство и любов“).

Постановката на „Нора“ в Народния театър е реплика на постановката му в Цюрих от 2018 г. Тя се позовава на универсалния сюжет, като го минимизира – дългите речи са спестени, герои като доктор Ранк са почти пропуснати. Спектакълът е лишен от психологизъм – основа на множество предишни прочити. В тази посока може да бъде разочароващ за бейби бумърите – не се търси нов смисъл. Но има нови интерпретации, нов език. Героинята не била задълбочена? А нали Нора още в първия акт е „лекомислено синигерче, което пак е харчило пари“. Като всяко съвременно момиче тя е пристрастена към интернет комуникациите и пазаруването. Няма развитие? Няма, Нора само сменя настроения и роли като дрехи – пуловери и дънки за домашен комфорт, игрива рокля за танц, спортен екип за здраво тяло... А под маските – пустота? 

При Кулябин силно редуцираният и редактиран текст е пренесен в чатове. Сцената е разделена на две по хоризонтала: в долната част са кутийки с помещения, които сменят предназначенията си: стая, трапезария, офис, фитнес салон, баня. Те са затъмнени и само загатнати с някой елемент: елха, детско легло, бюро... Безлично и незапомнящо се пространство – така е в кукления дом на Нора. В горната част обаче екраните на смартфоните са големи, сменят се и чатят непрекъснато – текстът и случването му се раждат именно във виртуалното пространство. С емотикони и препинателни знаци вместо емоции, с кратки скрийншот обяснения, с незавършени и смислово мъгляви изречения. Но в тази екранна кореспонденция словото се превръща в действие, за разлика от долната, уж реална среда. Впрочем реалната среда се гледа през прозрачна преграда, за да бъде и тя своего рода екран. Виртуалното преобладава, както илюзията доминира света на Нора. Накрая преобразяването на героинята е не толкова в заминаването, колкото в отказа от смартфона.

Две от основните характеристики на новите форми (по Чехов) през XXI в. са краткост и фрагментарност. Кулябин великолепно жонглира и с двете. Вероятно е предизвикателство да се играе в този мозаечен спектакъл, но Радина Кърджилова (Нора) и Иван Юруков (Хелмер), заедно с Ани Пападопулу и Дарин Ангелов екипно се справят успешно със задачата да насичат отделни състояния като радост, забава, страх, самота, ступор, гняв, триумф – без преходи и втори план. За бейби бумърите може и да е уморително прехвърлянето от един екран на друг и разконцентрирането между текст и картина. Но този мултитаскинг е напълно адекватен за възприятията на поколението Z – режисьорът знае точно какво и защо прави.

Споделете

Автор

Петя Александрова

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника


  • Популярни
  • Обсъждани
  • Никога не можах да я разбера докрай
    27.02.2023
  • Мъжът, който знаеше края на всяка история
    28.02.2023
  • Сценариите за войната в Украйна
    28.02.2023
  • Театър на котурни
    28.02.2023

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Съобщение

Очаквайте новия, седми брой на сп. „Култура“ в началото на месец септември.

Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2023 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO