Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Сцена
  • Дебати
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Под линия

Култура / Брой 4 (2997), Април 2023

24 04

Животът фрагмент, фрагментът живот

От Митко Новков 0 коментара A+ A A-

„Сърцевина. Отломки памет“, Едвин Сугарев, издателство „Знаци“, 2023 г.

Какво е фрагментът? Ето един от възможните отговори: това е мълчанието, което отказва да бъде говор (писмо), но заедно с това не може да не бъде говор (писмо). Затова той се представя като някакъв откъслечен звук, едва загатнато шептене на битието, забулено в смисъл, в дълбок смисъл. Бездънен като кладенец и необятен като небе. Едновременно тишина и глас, фрагментът мълви едва чуто, но така, че да се протегне гласът му из цялата вселена, за да съприкоснови и съедини микрокосмоса и макрокосмоса, малкото и голямото, вътрешното и външното… Като не можеш със сигурност да определиш в коя посока се движи фрагментът – отдолу нагоре или е отгоре надолу, отвътре навън или отвън навътре. А може ми едновременно в двете? Двупосочен вектор; стрела, която в едно и също време лети в две различни посоки, за да събере разпръсналите се след големия взрив частици вселена с късчета душа. И така да ги отъждестви.

Може би точно това усещане за разпокъсаност на живота, за неговата разпарцаленост е една от причините изведнъж да се появят немалък брой книги с фрагменти: „Смъртта и Бог“ на Владимир Левчев („7 лъча“, 2022); „Фрагментът, фрагментарно 2020“ на Пламен Антов („Ерго“, 2022), „Сърцевина. Отломки памет“ на Едвин Сугарев („Знаци“, 2023). Разбира се, като причина може да се приеме и нагазилата ни точно през 2020 г. пандемия, която едни посрещнаха със страх и малодушие, но други си направиха лимонада и се възползваха от този стоп-кадър на живота, за да размислят върху него, да го обгледат, обговорят, преслушат и послушат. В книгите на Пламен Антов и Едвин Сугарев срещаме често рефлексии върху затварянето, върху крехкостта и уязвимостта на човешкото. А самото заглавие „Смъртта и Бог“ на Владимир Левчев ни препраща към това: сблъскахме се със смъртта, съзряхме Бога. Е, някои съзряха световна конспирация, но човешката глупост е също пандемична и – за жалост, неизлечима. За нея, глупостта, не иде реч в нито една от трите книги, но пък си мисля дали не би се оказал един такъв проект много успешен, включително пазарно: тъй като никой не се смята за глупав, с удоволствие би прочел как други са глупави. Но не казано от Диоген, Монтен, Кант, Ницше или Айнщайн, а от наш съвременник; нещо от рода на: „Глупостта си намери сцена, нарича се Фейсбук“.

Говорихме досега за приликите между трите книги, време е да кажем за разликите. Те са и сякаш по-важни, защото дават собственото им лице, онази специфика, която ги прави фрагменти на Владимир Левчев, на Пламен Антов, на Едвин Сугарев. Със „Смъртта и Бог“ изглежда лесно: книгата не е томче само с фрагменти, има в нея и стихотворения, и мини-есета; Владимир Левчев е верен на себе си да компилира предишни и нови творби в едно книжно тяло, за да придаде ново звучене на стари работи. Той твърдо вярва, че текстът звучи според контекста, че контекстът определя гласа на текста, затова и така упорито се придържа към тази стратегия. Между Пламен Антов и Едвин Сугарев разликата не е толкова забележима, но я има категорично: „Фрагментът, фрагментарно 2020“ – личи още от заглавието, ще рефлектира много върху жанра „фрагмент“, защо се пише той, какво го предизвиква. Една – нека я наречем така – философия на фрагмента. „Сърцевина. Отломки от памет“ също не крие прицела си: Аз-ът, поетическият Аз, е в центъра и в този смисъл бихме могли да я определим като „самоанализ във/чрез фрагменти“. Научаваме за идващата старост, за привързаността към източната философия, за спонтанността като достойнство, за мъдростта на камъка и свободата на чайката. И за писането на поезия като абсолютно необходим жизнеутвърждаващ и себеутвърждаващ акт: „Да откраднеш малко време за поезия – това е най-прекрасната от всички кражби на света. И не е задължително да пишеш думи – достатъчно е да ги премълчиш“. За Едвин Сугарев фрагментът не е обект на изследване, за Едвин Сугарев фрагментът е начин на живеене…

Прочее всички – докато сме живи, живеем фрагментарно. Обаче – обсебени от бит, не го осъзнаваме.   

Споделете

Автор

Митко Новков

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • Не можех да не поставя „Хага“
    18.09.2023
  • Как мислим Септември ’23? Разговор с Веселин Янчев
    18.09.2023
  • Болката и изкуството. Разговор с Иван Вирипаев
    18.09.2023
  • Събиране на камъни, разхвърляне на камъни
    18.09.2023

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Съобщение

Очаквайте новия, седми брой на сп. „Култура“ в началото на месец септември.

Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2023 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO