Смирен ли си?

В историята на „Смирен“ се пресичат търсене на пари и пилеенето им, спасяват се от пропадане хора, рови се в тайни. Назовават се и възможните причини за общото ни пропадане – разрухата, разбира се, с вечно неопределен виновник и причинител (в този смисъл филмът е и политически). Работи се и се живее по счупения часовник на една държава, в която все се строи (и не се достроява) някаква магистрала. Наш, мой и ваш, светът на България присъства и диша във всеки персонаж и ситуация. [...]

Животът като кино

В първия си изцяло авторски сценарий британецът Сам Мендес поставя в центъра на събитията един кинодворец в стил ар деко, познал и по-добри времена, едновременно блестящ с искрите на филмовата магия и частично изоставен, и една жена на средна възраст, прекрасна и опустошена. С характерната си носталгична естетика, която безпогрешно разпознаваме от „Американски прелести“ (1999) и „Пътят на промените“ (2008), режисьорът Мендес създава великолепна ода за киното като пресечна точка на съдби и възможности. [...]

Ян Сверак – Вече не можем да разговаряме за филми

В световен мащаб днешната публика е все по-вдетинена. Ако вземете филмите от 70-те, диалозите „бяха много умни и сложни, а героите морално бяха на ръба, двойствени. Трябваше публиката да влага усилие в гледането, защото животът не е черно-бял. Сега всичко е опростено, като в анимационен филм или на плакат. Това се случва, защото има толкова много информация и толкова много възможности, че за всяко нещо остава все по-малко внимание. Губим нюансите, тези ръбове на несигурност и съмнения, искрата на живота. [...]

Дигитално бъдеще и памет. Разговор с Иван Крачанов

Колекцията „Киноплакати“ съдържа около 2000 екземпляра на хартия, които могат да бъдат разгледани в Дигиталната библиотека. Колекцията обхваща периода от началото на 50-те до края на 80-те години на XX в. Плакатите на български филми са около 900, представени са всички значими творби от периода. Чуждестранните филми са предимно от Източния блок, но има също продукции и копродукции от Франция, Италия, САЩ, Япония и др. – подбор, правен във времето на държавен монопол върху филмопроизводството. [...]