От Виена до Йерусалим

От Виена до Йерусалим

Как от култа може да възникне изкуство? Какви естетически импулси и творчески сили движат процеса на „раждане на изкуството от духа на култа“? Тези въпроси e необходимо да бъдат разгледани чрез примера на един конкретен култ, християнското богослужение, и едно конкретно изкуство, музиката, и то посредством Missa Solemnis от Лудвиг ван Бетовен. Без съмнение Missa Solemnis може да се мери с Меса в си минор от Бах и неговите Пасиони, с „Месия“ на Хендел, Моцартовата Меса в до минор и неговия Реквием. Тя незаслужено попада в сянката на Бетовеновата Девета симфония. Missa Solemnis ми се струва не само образец на класиката, но и на голямото изкуство, израснало от култа. Първоначално замислена за литургическа употреба, в хода на своя необикновено дълъг и мъчителен процес на създаване тя взривява тази рамка не само чрез прекомерната си дължина, а по-скоро чрез огромния си интензитет. [...]

Бетовен и аз. Разговор с Милена Моллова

Скоро трябваше да напиша нещо за Бетовен и си мислех – Бетовен и аз или аз и Бетовен, което е малко нахално, но ние сме свързани. Бетовен е Библия. Бетовен е азбуката на музиката за пиано. Моцарт също, но Бетовен е по-големият. Той създава перфектна форма на класическа соната с романтичната емоция, която е криел в себе си. Той е бил затворен човек. Смятал е, че не е достатъчно красив, за да бъде в обществото. Вероятно тази негова вътрешна драма му е помогнала да напише тази гениална музика. [...]

Геният

Когато е сред природата, той отново вярва в Бога и чувства неговото присъствие. Като изчезва в нея, той се слива с Него и създава своята религия. Природата се превръща в храм, в който се възнасят благоуханията на неговите молитви. Всичко наоколо оживява чрез Божието дихание: в тишината на висините заговорва не лесът, а сам Бог. На няколко места в дневника си той се опитва безпомощно да изрази това пантеистично настроение в откъслечни фрази, в унесен, несвързан шепот. [...]

Писмо до Бетовен

Оставили сте невероятно много скици и чернови. Човек усеща Вашата битка за музикалната форма, която очевидно е трябвало да тръгне по нови пътища. Музика, която докато звучи, непрестанно навежда на мисълта колко далеч би могла да стигне. И после отново се предава, вероятно там, където е налице твърде малко потенциал. С оглед на Вашата музика философи като Теодор Адорно говорят за „последователна логика“. Това е перифраза на израза „така, а не другояче“. И всъщност изключва провал… [...]

„Братя всички люде стават“

Интернет активисти възкресиха мнимия „северноафрикански произход“ на Лудвиг ван Бетовен. Всъщност тази теза отдавна е отхвърлена. Нещо се случва под хаштага #BeethovenIsBlack. Рапъри се радват на неочаквания „брат“, някои постват селфита с учудени лица и симфонии върху кадри с чернокожи улични оркестранти… Става весело в 2020, годината на Бетовен. И то заради един слух, който всъщност е доста стар. Защото предположението, че Бетовен (1770–1827) бил черен, за първи път се обсъжда публично още през 1907 г. [...]

Бетовен на „Варненско лято“

Плановете за 2020 бяха грандиозни – Годината на Бетовен! 250-годишнината от рождението на гениалния композитор трябваше да бъде отбелязана подобаващо по целия свят и надпреварата на идеи започна много преди настъпването ѝ. Преди дори да ни хрумне, че е възможно културният живот да замре почти напълно за месеци. Естествено, в програмите на българските фестивали творчеството на Бетовен също беше акцент. И трябва да отбележим, че на фона на световните тенденции сравнително малко форуми у нас бяха отменени. [...]