Адвокат на творението

Графикатурата е в основата си ритъм (тя е „тъпанът в оркестъра“ – Борис Димовски), концентриращ възприятието върху дестилат от идеи. Графикатурата е пътеводна работа на ума, който съучаства при допълването на целостта. При нея най-малко важното е сюжетът, доминираща е формата. Формата на нещата отвъд ситуациите на възможното им съществуване: формата им по битие. Първото условие за извеждането ѝ е перфектната графична линия, довеждаща наличието на всеки детайл до съвършена необходимост. [...]

Добре планирано чудо. Разговор с Ханс Улрих Обрист

Когато става дума за Кристо и Жан-Клод, съм пристрастна. Затова винаги съм любопитна да разговарям и чуя мнение за тях от експерти в изкуството. Ханс Улрих Обрист безспорно е такъв. Швейцарецът от Цюрих е артистичен директор на галерия „Серпантайн“ в Лондон. Известен като куратор и критик, чието мнение дава тежест и добавя цена върху художествените произведения. [...]

Намерена фотография. Разговор с Тихомир Стоянов

Много пъти ми се е случвало да спасявам снимки от огъня и винаги съм се чудел как те в един момент имат стойност, в другия – не струват нищо. И това винаги ме е натъжавало. Може би затова реших, че трябва да се съхраняват паметта, историята, свидетелствата за нея, че искам да запазя важни елементи от всекидневието, да запазя важни събития в българското семейство. Започнах да изследвам цели семейства, защото попадах на огромни архиви [...]

Арнолд Нюман и фотографският „инстинкт”

В своя известен разказ, посветен на фотографията, Мишел Турние описва злочестата съдба на младия и привлекателен Ектор, ограбен от Вероник, „извлякла” от тялото му хиляди „обвивки”, попаднали в капана за образи, оставяйки го „тънък”, „прозрачен”, „невидим”. Някога хората вярвали, че фотографското изображение си присвоява част от самия първообраз и един материален слой, отделен от него, бива изгубен завинаги. [...]