Още по темата за „Великата руска култура“

Русия се представя за Доброто в смъртоносен двубой със Злото и в този смисъл се нуждае от признатите от света културни опори, които са безспорни доказателства за нейната „духовност“. Всъщност това е извинение за нейната престъпност. Тук не виждам голяма разлика от талибаните или, да речем, от ИДИЛ: същото агресивно желание да „поправиш света“, да го принудиш да тръгне по „правдивия път“. Но нито талибаните, нито ИДИЛ имат привилегията да се опират на красотата на балета или „духовните дълбини“ на Достоевски. [...]

Смъртта

Във всеки миг мога дотолкова да се отдръпна от живота си, че да погледна на него като на теглене на лотарията. Известен брой от нейните печалби вече са видели бял свят. А аз само констатирам, че на тези или онези номера им е изтекъл срокът, което ми позволява да кажа, че съм имал такива успехи или неуспехи. На други номера тепърва предстои да бъдат изтеглени; но съм в абсолютно неведение докога ще продължи тази томбола. Ще отида ли в Гърция през следващата година? И ще мога ли да присъствам на сватбата на моя син? [...]

Четири жени пред лицето на фашизма

Хана Аренд, Симон Вейл, Симон дьо Бовоар, Айн Ранд – нито една от тези четири велики мислителки не е преподавала основно в университет и не се е стремила към това. Но всяка от тях е имала своето политическо пробуждане, днес бихме го нарекли травматично преживяване. Една от многото поуки, които могат да бъдат извлечени от тяхната съдба, е, че при фундаментални кризи е полезно да се стои настрана от академиите и техните институционализирани форми на мислене. Това ви прави по-бдителни и по-независими. [...]