Списание Култура - лого

месечник за изкуство, култура и публицистика

  • За изданието
  • Контакти
  • 02 4341054
  • Уводна статия
  • Тема на броя
  • Интервю
  • Идеи
  • Изкуство
  • Книги
  • Кино
  • Музика
  • Под линия

Култура / Брой 10 (2963), Декември 2019

13 12

Виденията на Златю Бояджиев

От Чавдар Попов 0 коментара A+ A A-

„Златю Бояджиев. Виденията на великия майстор“, Димитър Пампулов, „Издателство „Стефан Добрев“, 2019 г.

За художниците, пък и не само за тях, разбира се, са писали по най-различни начини. Има обемисти томове, които могат да бъдат определени като солидни научни монографии с подробно проследяване на хронологията, на отделните житейски етапи, на основните насоки и тенденции на творчеството, придружени със задълбочени анализи и оценки на знакови, ключови творби. Особен случай представлява т.нар. catalogue raisonné, който съдържа творчеството на даден автор в пълнота. Нерядко се срещаме и с по-лаконични текстове, които, без да бъдат изчерпателни, но с нужната дистанцираност от собствените емоции и пристрастия на пишещия, се опитват да синтезират основното за художника, да изтъкнат неговото своеобразие, да го ситуират в някакъв по-общ времеви или образен контекст. Есеистиката, която по природа е субективна и личностно обагрена, с волната си по-свободна форма, също има своето законно място при подобен род писания. Да не говорим пък за текстове, в които, сред словесните потоци от общи фрази и нищо не значещи баналности, читателят съвсем безболезнено би могъл да направи рокада с авторите Х, Y или Z и изложението да си остане все така неопределено и безадресно – подобно на онова, което са правели древните римляни, сменящи главите на идващите и отиващите си императори, но запазващи останалата част от статуята непроменена.

Книгата на Димитър Пампулов за Златю Бояджиев трудно се поддава на определена типологична класификация. Тя е от по-особено естество. Авторът не е изкуствовед, художествен критик или художник, но е достатъчно изкушен от материята, за която пише, бидейки проницателен наблюдател, естетически чувствителен и емоционално „въвлечен” в нея. На всичко отгоре, разбира се, Пампулов е и чудесен писател, стихийно изградил характерните белези на своята неподражаема стилистика. За да напишеш такава книга, трябва да изпитваш искрена и безкористна любов към изкуството и дълбок пиетет към избрания художник.

Независимо от обичта, възхищението и преклонението пред личността и делото на Златю Бояджиев, отношението на автора към художника не се излива в славословие, венцехваление или опит за канонизация. Точно обратното – Пампулов е успял на съхрани нужния отстъп, който му дава възможност да съчетае близкия и далечния поглед към творчеството му, или казано образно „и микроскопа, и телескопа”. В същото време той владее умението да поддържа жив интереса на читателя към повествованието през цялото време. Не вае паметник, не рисува икона, а представя един „протеичен” образ в цялата му многостранност и противоречивост, от което, както е известно, ярките личности не само не губят, но и печелят откъм достоверност и пълнота.

Четейки книгата, имаме усещането, че ставаме свидетели на онова, което се „случва” между нейните страници. Толкова непосредствено, релефно и сетивно убедително са формулирани редица фрази и пасажи. Това качество безспорно може да бъде отнесено към основните достойнства и постижения, свидетелстващи за писателския талант на Димитър Пампулов. Още повече като имаме пред вид, че на голяма част от описаните епизоди авторът не е пряк свидетел, още по-малко пък участник. Гледните точки се менят, парадоксите и метафоричните похвати изплитат един богато фасетиран многостен, който, в определен смисъл, казано с известна доза условност, е „изоморфен” – без да бъде нито изкуствоведски анализ, нито историческа преценка, нито педантична фактология – на бележития български художник.

Споделете

Автор

Чавдар Попов

Коментари

За да добавите коментар трябва да се логнете тук
    Няма намерени резултати.

Архив

  • Архив на списанието
  • Архив на вестника

Изтегли на PDF


  • Популярни
  • Обсъждани
  • Никога не можах да я разбера докрай
    27.02.2023
  • Мъжът, който знаеше края на всяка история
    28.02.2023
  • Сценариите за войната в Украйна
    28.02.2023
  • Театър на котурни
    28.02.2023

За нас

„Култура“ – най-старото специализирано издание за изкуство и култура в България, чийто първи брой излиза на 26 януари 1957 г. под името „Народна култура“, се издава от 2007 г. от Фондация „Комунитас“.

Изданието е територия, свободна за дискусии, то не налага единствено валидна гледна точка, а поддържа идеята, че културата е общност на ценности и идеи. 
Езикът на „Култура“ е език на диалога, не на конфронтацията.


Съобщение

Очаквайте новия, седми брой на сп. „Култура“ в началото на месец септември.

Навигация

  • За изданието
  • Контакти
  • Абонамент
  • Регистрация
  • Предишни броеве
  • Автори

Партньори

  • Портал Култура
  • Книжарница Анджело Ронкали
  • Фондация Комунитас

Контакти

  • Адрес: София, ул. Шести септември, 17

  • Телефон: 02 4341054

  • Email: redaktori@kultura.bg

 

Редакционен съвет

  • проф. Цочо Бояджиев

  • проф. Чавдар Попов

  • проф. Момчил Методиев

Следвайте ни

© Copyright 2023 Всички права запазени.

CrisDesign Ltd - Web Design and SEO